Hallo, Zo'n 16 jaar geleden heb ik een melkklier besparende borstverkleining gehad. Na de operatie zei de arts dat t allemaal goed intact was. Sommige delen op de borst voelen wat minder/dof aan maar dat zou een borstvoeding niet in de weg mogen staan. Zit nu rond de 5 weken en ze beginnen al wat te groeien en zijn erg gevoelig. Nou hoop ik dat inderdaad alles werkt en is mijn vraag moet ik nog iets extra doen? Of gewoon net als ieder ander de natuur zn werk laten doen en kijken of het lukt? Dank voor je tijd, Joyce
Hoi. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ook na een borstverkleining kan je BV geven. In hoeverre je volledig BV kan geven zal moeten gaan blijken. Sommige geven de helft van het aantal voedingen, maar er zijn ook voldoende vrouwen die volledig BV kunnen geven. Het is een goed teken dat je borsten al wat groeien, dit is de eerste voorbereiding die je lichaam doet voor de BV. Ik moet je toch even melden: Ook bij een melkklierbesparende operatie gaat er toch klierweefsel kapot, misschien direct door het "snijden" maar door het kneuzen en hoe het helen achteraf is gegaan en littekenweefsel. Is je tepel los geweest, of is deze op een "steel" blijven zitten? Dit is erg belangrijk om te weten. Is deze los geweest, dan is de kans erg klein om BV te geven. Is hij op een steel blijven zitten, dan kan je wel BV geven. Tips: - Direct huid-op-huid contact. (minimaal 1 uur onafgebroken) Je kindje gaat vanzelf naar de tepel zoeken. - Binnen 1 uur na geboorte aanleggen. - Frequent aanleggen. (10-12x per dag is heel goed, mag zelfs vaker) - Zorg ervoor dat je kindje goed aanligt aan de borst, zodat je borst optimaal geleegd kan worden en de kans op kloven verkleind. - Wees alert op kloven, gezien je verminderd gevoel heb in je borsten/tepels. Controleer je tepels dus hierop na de voeding. - Controleer je borsten geregeld op harde plekken. Dit kunnen verstopte melkkliertjes zijn door bv littekenweefsel aan de binnen kant. Als je deze voelt, masseer je tijdens het voeden over deze plek heen richting de tepel tot deze weg is. Bij verdere vragen horen we het graag. Geniet van je zwangerschap! Groetjes Saskia
Bedankt voor het antwoord, Ik weet dat de tepel op de steel is blijven zitten, en nu ze groeien zijn mn tepels ook supergevoelig, tegen het pijnlijke aan. Ze hebben als het ware de huid over de borst naar beneden getrokken, tepels laten zitten (wel verkleind ook) en overtollig huid weggehaald en over de tepel getrokken en er een nieuwe opening voor de tepel in gemaakt, als dat logisch klinkt. Tis al een lange tijd terug en heb nooit het hele gevoel terug gehad in de borst maar wel t meeste. Rondom de tepel voelt t wat doof aan, tepel zelf is wel het gevoel terug, nu tijdens zwangerschap zeker. De hele borst is aardig gevoelig , vooral aan de zijkant/buitenkant. Wel heb ik het idee dat de 1 gevoeliger is dan de ander. Volgens manlief (en hij is expert ) zijn ze al aardig opgezwollen/gegroeid. Dus klinkt hoopvol , zou mooi zijn als het lukt , al is het half. Tis toch iets wat je mee wilt maken.. of iig proberen. X Joyce
hoi klinkt in elk geval hoopvol inderdaad. De gevoeligheid in en rond de tepel zou betekenen dat de zenuw intact is. En als de borsten groeien zou er melkklierweefsel groeien. Dat is positief. Kindje na de bevalling minimaal een uur bloot op je blote borst en in dit eerste uur aanleggen, daarna voeden op verzoek, minimaal 8 keer per dag, vaker mag zeker. Succes en bij vragen weet je ons te vinden! Mirjam