geen voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Loe, 31 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Vier dagen geleden vandaag ben ik op 34 weken bevallen van ons zoontje. Het was een traumatische bevalling, waarbij ik de pijn niet meer kon opvangen en pijn hield ook als de weeen gestopt waren, ik heb het verschil niet gemerkt. In een kwartier ging ik van 6 naar 10 cm. Blijkbaar is er foetale nood gekomen en de gyn die toen gehaad werd, schreeuwde naar mij dat het kindje NU moest komen en ik moest persen. Maar ik had geen persweeen, alleen maar continue gigantische pijn. Ik KON niet persen van de pijn en met gegil van mijn kant is onze zoon geboren met vacuumextractie en fundusexpressie. Apgarscore gelukkig na een 9 tweemaal een 10. Hij kreunde wel en heeft flinke blauwe plekken over zijn hele lichaampje. bij mij is een knip gezet en op de ok de vastzittende placenta verwijderd.

Nu het volgende: ik krijg geen voeding. Ik kon pas de volgende dag naar ons kindje en hij is krijgt nog sondevoeding is veel te zwak nog om te drinken (gelukkig weegt hij wel 2540 gram,maar heeft dus ook nog veel pijn). Ik heb gekolfd elke drie uur en tot op vandaag gebeurt er helemaal niets, nog geen druppel. Ik kangeroe elke dag twee maal met ons jongetje maar ook dan gebeurt er niets.

Wat kan ik nog doen om dit op gang te brengen? Ze hebben gezegd blijven doorgaan met kolven. Ik zelf heb ook nog behoorlijke pijn. Mij is wel gezegd dat de vroeggeboorte en de traumatische bevalling een oorzaak kunnen zijn van het niet op gang komen van de borstvoeding?
    Graag zou ik een mening van een deskundige horen.
    Een trotse mama met een prachtige zoon.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ach meid wat een nare bevalling. Dat is echt wel iets wat even tijd nodig heeft.
    Alle stress en emotie kunnen maken dat je productie nog even niet op gang komt. Pijn en stress kunnen het vrijkomen van de nodige hormonen behoorlijk tegenwerken.
    Probeer het op gang komen van de melkproductie op dit moment ven een beetje 'los' te laten, als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe meer je er nu op gefocust bent, hoe meer je het tegenhoudt.
    Kolf met een goed apparaat zo vaak als je maar kunt: leg voor je gaat kolven een paar minuten een warme compres op je borsten en masseer met je hand flink je borsten tijdens het kolven of even tussendoor.
    Probeer afleiding te zoeken tijdens het kolven zoals kijken naar je kindje of iets anders: kijk niet continu of er al wat komt!! Je kunt het daardoor erg blokkeren.
    Sommige vrouwen zijn slow starters en jouw geval is dat best begrijpelijk. Geef het dus nog even de tijd...

Heel veel succes,
    hoor graag nog wat van je
    Linda

3. Loe

Loe Niet meer actief

Dag Linda,

Nou vannacht brak de pijn los. Borsten fors gezwollen en vooral twee gigantische schijven aan beide buitenkant borsten. Vre-se-lijk pijnlijk. Middenin de nacht een raad-geef-lijn van de kraamzorg gelukkig kunnen bellen. Wat ontzettend fijn is dat, dat dat kan.
    Ik ben onder de douche gaan staan, warm water over mijn borsten, warme pittenzak er een tijd op gehad, en gekolfd. Helaas weer niets.

Vanochtend, hoewel ik erg brak ben, is de lactatiekundige van de verloskundige praktijk gekomen gelukkig. Eerst de te strakke hechtingen verwijderd (wat een verademing) en gekeken of zij melk eruit kon krijgen, maar nee.

Ze wilde het nog drie dagen aanzien en ik krijg vanmiddag de neusspray voor de toeschietreflex. Ben toen gaan douchen en toch maar gaan kolven, dit keer goed voorover. En warempel, 1 borst lekt wat, en de andere heb ik een druppel of 8 echte melk uitgekregen! (wat ben ik trots even hoor)

Kan het zijn dat het nu toch op gang gaat komen of is dat nog niet zeker? Die schijven doen gigantisch pijn, dat wel. VAnmiddag ga ik maar weer kolven na bezoek aan ons ventje.

Graag hoor ik van je, zodra je even tijd hebt.

Groetjes van Loe

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,
    Hoe is het inmiddels met je?
    Heb je je productie op gang gekregen?

gr
    Linda