Niet genoeg bv, bijvullen met fv?

Discussion in 'Borstvoeding' started by ilseroc, Dec 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Misschien weet iemand raad?
    Ik heb niet genoeg voeding voor Sem, ik kolf fulltime en kolf me echt het rambam ;) maar eergister en gisteravond heb ik hem een flesje kunstvoeding moeten geven omdat ik niet genoeg bv had.
    Met pijn in mijn hart heb ik hem de voeding gegeven want wil zo graag alleen bv geven en geen kunstvoeding...
    Hij nam een slok en keek me echt zo aan van wat geef jij me nou weer :(
    Wilde het ook eerst niet drinken maar heeft op een gegeven moment toch de fles leeggedronken..

Maar goed, nou mijn vraag ;)
    Als ik niet genoeg voeding heb voor de avondfles, bijvoorbeeld 120 cc bv kan ik dat dan aanvullen met 90 cc flesvoeding? Of kan ik dan beter een hele fles kunstvoeding geven en de bv opsparen voor de volgende dag?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee hoor, je kan het prima door elkaar doen.

Maar wat je misschien beter kan doen is hem eerst de fles met borstvoeding laten drinken en pas daarna het flesje met kunstvoeding drinken. Stel je doet het al door elkaar en hij laat 70cc staan, dan heb je daar ook een gedeelte bv in zitten wat je dan dus weg moet doen, enne das zonde he ;)!

Liefs, Hanneke!

3. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Dat is zeker zonde!
    Dure afgekolfde melk met veel bloed, zweet en tranen :D
    Ben nu ook weer aan het kolven, hoop dat ik genoeg heb maar anders idd de bv en dan eventueel een flesje flesvoeding erachteraan ;)

4. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ik ken hetzelfde probleem, al vanaf het begin heb ik te weinig voeding, de eerste 1,5 week kolfde ik maar 30cc, Bruce tutterde meer dan dat hij dronk, toen ben ik begonnen met kolfen.Maar goed na een spruwinfectie waarbij hij helemaal niet meer dronk en extreem veel afvallen moest ik wel met kunstvoeding gaan geven, en ik doe hetzelfe, eerst het gekolfde geven en daarna wat erover is kunstvoeding.Ik kolf nu fulltime omdat ik dan tenminste weet wat hij drinkt, anders word het een gevecht want hij valt in slaap, en kan hem niet wakker houden, dan leg ik hem weg en dan is het schreeuwen, pfff

Soms kolf ik nu 120cc, maar soms ook maar 60cc, ik kan er geen peil op trekken, ook al rust ik en drink ik veel, ik snap er niks van.

Dus ik voel me ook erg schuldig, aangezien het voor mij NOG belangrijker is aangezien ik astma en flink erge eczeem heb...

maar goed dan is wel beter dan hongerlijden toch???ik geef wel hypoallergeen en heb me er maar bij neergelegd, je geeft hem ALLES wat je hebt, meer kun je niet doen toch??:)

5. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    Nou, ik had voor nu genoeg, ik hoop dat Sem niet weer zoals vannacht wakker wordt want dan wordt het weer kunstvoeding...
    Booboo, wat geef jij voor kunstvoeding? Ik heb van het merk friso hypo allergeen, dat heb ik toen van de kraamhulp gekregen als de bv niet goed op gang zou komen dus dat zal wel goed zijn denk ik?

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies! Hoe veel een pak kunstvoeding ook mag kosten, die gekolfde borstvoeding is veel kostbaarder! Dus liever een kletsje kv weg moeten gooien dan een kletsje bv ;)!

Fijn dat je voor vanavond genoeg had! En vannacht als hij toch wakker lijkt te worden misschien nog even kolven? Misschien ook erg goed voor je productie.

Hypoallergeen lijkt me een prima soort als je kindje tenminste niet bekend is met kma. Is dat wel zo moet je 'sterkere' voeding hebben eigenlijk ;)!

Die van de kv is dus prima. Weet alleen niet wat voor verpakking je hebt, maar na openen is het poeder maar 4 weken houdbaar (voor als je dat nog niet wist ;)). Maar heb je van die kleine verpakkingkjes dan heb je daar geen 'last' van uiteraard ;)!

Liefs, Hanneke!

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Wij hebben van Nutrilon van die zakjes met genoeg voor 120 cc. Dat was hier altijd zat genoeg om het een beetje aan te vullen.

8. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ja ik heb ook Friso hypo

9. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

Apr 19, 2009
    1,456
    0
    0
    De verpakking zat nog dicht en is goed tot ergens in 2010, dat was het eerste waar ik naar heb gekeken ;)

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier idem.
    Ik kolf links, hij drinkt rechts aan de borst. Dant krijgt hij dat van links uit een flesje (dit tijdelijk i.v.m. een flink kapotte tepel).
    De trek die hij daarna nog heeft krijgt Stijn aan kv bijgevoed.
    Gelukkig is het vaak niet veel maar ik hoop heel gauw weer fulltime beide borsten aan te kunnen bieden.
    Baal als een stekker.
    Zijn lijfje heeft de bijvoeding echt keihard nodig...dus daar kom ik niet onder uit.
    Ik geef trouwens wel hypo allergeen inderdaad!
    Door elkaar mengen is inderdaad zonde vwb het eventueel weg moeten gooien van voeding.
    Super dat je zo je best doet meid!
    Elmo

11. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    het is wel niet mijn topic maar heb wel een vraag mbt tot de combi bv en fv.

sinds gister krijgt mijn zoontje nutrilon hypo 1, hetgeen wat ik kolf op het werk is niet genoeg met wat hij wilt drinken.

voeden op verzoek is makkelijker dan kolven op verzoek en daarom kom ik soms een hele voeding tekort... vandaar de extra hypo 1.

hij lijkt er tot nu toe goed op te reageren, maar kan ik dat gewoon geven wanneer ik niet genoeg bv gekolft heb? kunnen zijn darmen dat aan?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou eerst toch vooral kijken naar het kolven.
    Hoe vaak kolf je onder werktijd?
    Wat voor kolf heb je?
    Kolf je dubbelzijdig?
    Pas je borstcompressie toe tijdens het kolven?
    Kun je op dagen dat je niet werkt misschien na de ochtendvoeding kolven om een beetje voorraad op te bouwen?

En wat ook heel belangrijk is:
    -hoeveel kolf je?
    -hoeveel geef je mee, en hoe wordt dat aangeboden?

13. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    ik kan 2x kolven onder werktijd, terwijl mijn zoontje toch vaak 3x drinkt in die tijd.
    heb een enkelzijdige electrische medelakolf.
    per kolfsessie is de opbrengst rond de 170cc. en hij drinkt 200cc of meer.

ik heb zojuist ook weer gekolfd na mijn ochtendvoeding, opbrengst 150cc, geen volledige voeding maar wel goed voor de voorraad.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    @terra: hoe vaak drinkt hij dan op het kdv? 3 flessen van 200 is wel heel veel! Mijn dochtertje drinkt als ik thuis ben zo'n 7-8 keer en krijgt op het kdv 3 voedingen van +/- 140cc. Daar heeft zij ruim voldoende aan! Ze is 8 kilo nu.
    De meeste kindjes drinken ook meer uit een fles dan ze eigenlijk nodig hebben omdat het zo makkelijk en snel gaat.

En is er een reden waarom je niet 3 keer kunt kolven? Je hebt recht op 25% van je uren om te kolven he? Wat neerkomt op 2 uur bij een werkdag van 8 uur.

15. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    mijn schoonmoeder past op ;) maar hij drinkt 5x per dag, dus gemiddeld 3x als ik aan het werk ben. maar we voeden op verzoek dus kan in mijn werktijd meer of minder zijn.

tsja, misschien is mijn zoontje wel een vreetzak :p haha hij drinkt het echt allemaal op hoor, hij doet er ruim drie kwartier over.

ik heb een lastige werksituatie, weet dat mijn werkgever het verplicht is maar heb zelf gewoon die rust en de tijd niet. daarom heb ik er ook voor gekozen om mijn bv af te bouwen. das een van mijn redenen.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    200cc is VEEL.
    Vaak gaat het veel beter en blijkt dat wat je kolft gewoon genoeg is als de fles op een borstvoedingsvriendelijke manier gegeven wordt. Dus:
    -newbornspeen
    -dop er heel stevig op
    -baby ligt niet op de arm, maar wordt rechtop gehouden
    -speen wordt niet in de mond geduwd, maar er wordt met de speen rondom de lipjes geaaid tot kindje toehapt
    -halverwege de voeding wordt de speen even dichtgeknepen, wordt er geboerd en wordt kindje op andere arm gezet voor rest van de voeding

Als jij 170cc per keer kolft dan zou dat gewoon genoeg moeten zijn voor je kind. Bij kinderen die borst gewend zijn zie je nog wel eens dat ze de neiging hebben zich te overeten met een fles. Die kans hebben jullie ook met 200cc.

Op zich is maar 5 voedingen op een dag best weinig, en als dan ook nog eens het grootste deel van de voedingen onder werktijd valt, dan wordt het ook veel moeilijker vol te houden.
    Ik vind het zelf toch het beste werken als je je borsten voor je gaat werken helemaal leeg laat drinken, en dan meteen als je na je werk je kind weer ziet ook aanleggen, en dan nog gewoon de avond en nachtvoedingen.

Weet je trouwens dat je je voedrecht ook anders kunt invullen, door namelijk later te beginnen of eerder naar huis te gaan, zodat je minder voedingen hoeft te overbruggen met kolven?

17. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    tsja wat is veel... als mijn zoontje aan 200cc genoeg heeft lijkt het me dat hij dat ook wilt eten, ik zeg niet dat het elke voeding zo is. Vanmiddag kreeg hij afgekolfte melk en dronk hij 150cc. Verschilt nogal.

En euh... ik voed al vanaf zijn geboorte op een bv-vriendelijke manier dus dat is het probleem niet, al jou beschreven punten lijken mij standaard manier van fles geven ;)

5 voedingen is prima volgens het cb (en volgens mezelf ook :D), hij komt niet voor meer of minder. ik voed op verzoek dus als hij daar genoeg aan heeft respecteer ik dat.

Ik werk onregelmatig, met een vroege dienst vertrek ik om 06:25 van huis, en ben echt niet van plan om mijn zoontje wakker te maken als hij normaal gesproken slaapt tot een uur of 9. Dat deel kolf ik af, maar ochtendmelk is geen probleem, dat is vaak 200cc of meer.

ik weet van het voedrecht wat ik heb idd. maar gaat voor mij niet op. ik werk in mijn eentje op een woning met verst.gehandicapten. ik kan niet later beginnen en niet eerder naar huis, haha, zie het al voor me.. ''sorry jongens, mijn zoontje moet eten, red jezelf'' :p

wat ik tekort kom aan bv vullen we aan met kv. en dat bevalt tot nu toe prima. zoontje vind het ook geen probleem :D

Share This Page