borstvoeding en afvallen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Claartje79, 17 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    sinds een weekje let ik wat meer op mijn voeding omdat een groot deel van mijn extra zwangerschapskilo's nog niet weg zijn (25 kilo) en dit mij lichamelijk in de weg staat, zodanig dat ik mijn werk niet goed kan doen.

ik eet 's ochtends gewoon ontbijt, overdag een stuk of 4 broodjes, normaal avondeten en fruit. ik heb nu wel eens honger tussendoor, maar dat is te verwachten als je lichaam meer gewend is. ook drink ik veel water en doe ik aan meer lichaamsbeweging.

uit ervaring weet ik dat de eerste gewichtsklap het grootst is door vochtverlies, echter ben ik nu in een week al 2,3 kilo afgevallen.

ook kolf ik maar de helft van wat ik normaal kolf. als ik de kleine aanleg lijkt hij wel genoeg binnen te krijgen, zit nog steeds op zijn gewone ritme, slaapts zelfs nog een uur extra door 's ochtends sinds 3 dagen. Verder is hij goed fit en bij.

In hoe verre kan dit sterke gewichtsverlies een probleem voor Svens gezondheid zijn ivm de afvalstoffen? En moet ik bang zijn voor teruglopen van de bv?

Ik wil graag gezonder en fitter worden, maar wil niet dat de kleine daaronder lijdt.

Alvast bedankt voor je hulp!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Claartje,

Dat je wat wilt afvallen bebrijp ik. Overigens is het zo dat na een half jaar BV geven je lichaam ook door het voeden gaat afvallen (helaas niet bij alle vrouwen even veel maar ik ben er van overtuigd dat dat grotendeels ook te maken heeft met de inname)

ALGEMEEN
    Wanneer je maximaal een pond per week afvalt, heeft dit geen gevolgen voor de hoeveelheid en kwaliteit van je melk. Ga je meer dan een pond per week afvallen dan worden de vetreserves in je lichaam flink aangesproken en komen de schadelijke stoffen die in het lichaamsvet zijn opgeslagen (dioxines etc.) in grotere hoeveelheden in je bloed terecht en dus via de melk ook bij
    de baby.

Uit je mail begrijp ik dat je wel wilt afvallen maar dan vooral door gezonder te eten, minder te snacken en meer te bewegen.

Een echt dieet zou ik niet aanraden voor een voedende moeder. Zij kan beter de richtlijnen voor gezonde voeding (Schijf van Vijf) aanhouden, zie de site van voedingscentrum
    http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... de+moeder/

Als je echt iets aan je gewicht wilt gaan doen dan kan je dat in deze situatie wellicht het best onder begeleiding van een BV gestemde dietist doen.

Dat je nu minder kolft kan komen door de verandering in je vochthuishouding. Ook kan het een toevaliige samenloop zijn. veel moeders ervaren rond de 6 maanden een dip in de kolfopbrengst.

Succes

Ilse

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    Hallo Ilse, dank je voor je antwoord!
    Grandioos dat je dit werk vrijwillig doet!

het niet afvallen zit bij mij voornamelijk in het weinig bewegen. ik heb zeer lang niet, echt niets, kunnen doen. natuurlijk eet je dan sneller iets tussendoor uit verveling, maar niet buitensporig en altijd alleen maar een extra broodje of bakje cruesli, geen snoep of hartig, want daar hou ik niet van.

het snelle afvallen nu kan ik dan ook niet anders tegenhouden dan echt meer te gaan eten, terwijl ik daar met de warmte niet echt behoefte aan heb en weer stoppen met bewegen, wat zeer slecht voor mijn lichamelijke conditie is (ik loop bij een fysiotherapeute).

een dietiste is ook bij mij opgekomen, want ik maak me toch best wat zorgen, het gaat heel raar snel opeens, maar dat zou dus ook aan de halfjaarsgrens kunnen liggen begrijp ik.

wat kunnen de gevolgen zijn voor mijn kleine van dit snelle afvallen?

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    het kan zijn dat er giftige afvalstoffen die vrijkomen bij teveel verbranding van oud vet via de melk bij je kindje komen. Die afvalstoffen worden in zijn lijfje ook opgeslagen en worden niet via de ontlasting afgevoerd.

Hoeveel en welke stoffen er in welke concentratie bij jou vrijkomen dat weet ik natuurlijk niet.

Succes en als je twijfelt zou ik zeker samen met een dietist een plan opstellen.
    Die weet veel meer over voeding en de stofwisseling bij jouzelf dan ik.

Ilse

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    heel erg bedankt voor je antwoorden! nogmaals dikke pluim en ik ga op zoek naar een dietiste!

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    OK, en succes verder met het weer op gewicht komen!

Ilse

Deel Deze Pagina