vraag over kolven als je kindje nog in het ziekenhuis ligt.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door peetjuh23, 1 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Hey meiden,

Ik heb een klein probleempje, ik ben 15 december bevallen van mijn zoontje. Alleen is hij 8 weken te vroeg geboren en ligt nu dus nog in het ziekenhuis. De eerste paar dagen ging het heel erg goed met kolven, maar ik merk dat ik nu een veel mindere productie heb. Hij drinkt nu 8x 40 cc dus 320 cc per 24 uur en ik kolf tussen de 100 en 200 cc per dag. Dit betekend dus dat ze hem in het ziekenhuis elke keer tussendoor kunstvoeding geven.
    Hoe kan ik mijn productie verder opschroeven, want ik wil hem eigenlijk volledig bv geven. Ik merk wel dat door de moeheid van het steeds heen en weer rijden tussen huis en ziekenhuis de bv terugloopt en ik heb ook nog een dochter van 3,5 rondlopen dus rusten kom ik overdag ook niet echt aantoe.
    IK probeer zo veel mogelijk te kolven, alleen snachts kolf ik niet omdat ik anders helemaal niet aan mijn slaap toekom. dan zit er zo'n 8 a 9 uur tussen het kolven, maar dan kolf ik wel het meest van de dag, tussen de 70 en 100cc. overdag is dit tussen de 20 en 60cc per keer.

Hebben jullie misschien wat tips voor me om de bv te stimuleren??

2. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Gefeliciteerd met je zoon. Wat een schrik om je kindje zo vroeg al te krijgen. Ik hoop dat het naar omstandigheden goed gaat.
    Ik zou jou willen aanraden om contact op te nemen met de laktatiekundige. De meeste ziekenhuizen hebben die wel in dienst. Vraag e rop de afdeling eens naar.

De produktie wordt bepaald door de vraag, dus vaak kolven. Dat is natuurlijk lastig als je ook nog een groter kindje hebt en je regelmatig naar het ziekenhuis moet. Dus dan zal je de kolfmomenten optimaal moeten benutten. Welke kolf gebruik je? Ik zou voor een goede dubbele electrische kolf gaan. Probeer dan toch aan 6 kolfmomenten op de dag te komen.
    Verder opletten dat je volgende drinkt.
    En hou in je achterhoofd dat stress en spanningen het kolven belemmerd. Dus probeer echt rustig te zitten als je gaat kolven. Kijk wat voor jou prettig is, een foto van de baby erbij, of juist aan iets anders denken en lekker een tijdschrift ofzo lezen of met je ogen dicht muziek luisteren. Probeer op die momenten je oudste 'te parkeren'.
    Succes.

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Kan je in het ziekenhuis niet kolven?
    Mijn kleine lag 3 weken op de afdeling neonatologie,
    en omdat ik van het ziekenhuis een kolf had gehuurd voor thuis,
    mocht ik daar ook een kolf lenen om te kunnen kolven (moest alleen zelf mijn kolfset meenemen, flesjes kan ik daar krijgen),
    zo kan je aan meer kolfmomenten komen per dag.

En idd voldoende drinken, want je vergeet jezelf als je de hele tijd heen en weer rijdt.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Als eerste gefeliciteerd met je zoontje!

Full time kolven met je kindje niet bij je is ook zwaar en vaak moeizaam. Dus respect voor jou en super dat je het doet voor de beste start voor je kindje :). Hou vooral vol!

Nachtkolven verschillen de meningen over; over of het de opbrengst ou verhogen of niet. Denk ook aan oxitocine-spray om sneller een toeschietreflex te krijgen, en Domperidon, een vrij vergrijgbaar maagmedicijn met als bijwerking vaak verhoging van je productie. Gewoon proberen, je bent echt niet de enige hooor, in jouw situatie!

Naast de algemene kolftips: vaak, liefst in het zh bij je kindje, soms toch ook 's nachts of ieg zo laat en zo vroeg mogelijk ivm de regelmaat, en je kindje zvm aanleggen tijdens het huid op huidcontact. Vraag hierom, het gaat om jouw productie, die is super belangrijk voor je kind!

En kijk ook maar eens bij de prematuurmama's hier.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ik zou ook contact opnemen met een lactatiekundige. Zij kan je oa meer vertellen over domperidon. Het is vrij verkrijgbaar, maar het is en blijft een medicijn, dus wat advies hierover kan geen kwaad.

En verder is een nachtvoeding heel goed voor je productie. Zou je het niet redden om 1 nachtvoeding te kolven? Ik kan me goed voorstellen dat je het niet doet, het moet ontzettend zwaar zijn om zo heen en weer te racen tussen het ziekenhuis en thuis, maar het zou wel goed zijn voor je productie.

En verder, petje af dat je aan het kolven bent voor je kindje!

Mocht je het trouwens willen, dan kun je ook nog eens denken aan een moedermelknetwerk. Je kunt dan misschien bv krijgen van een andere vrouw ipv kunstvoeding erbij. Dat is uiteraard heel persoonlijk, ik weet ook niet of ik dit zou kunnen, maar het is wel een optie.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Gefeliciteerd met je zoon, en wat jammer dat hij nog in het ziekenhuis ligt. Ik had ook een prematuur kindje en moest kolven, zij heeft door haar schisis nooit aan de borst kunnen drinken. Door een hectische en premature bevalling komt de boel minder snel op gang. Vaak is het ook moeilijk om goede productie te krijgen totdat je je kindje aan de borst hebt, ik heb altijd met hangen en wurgen net genoeg gehad, Ik kreeg ook geen TSR van mijn dochtertje (wel van het kolfapparaat later, Pavlov nietwaar? :D)

Je weet al wel dat je zoveel mogelijk rust moet nemen maar dat gaat nu gewoon even moeilijk. Ik heb nooit oxytocine gebruikt maar dat is een optie. Ik kolfde wel in de nacht, ik deed om 12 uur de laatste en om 5 uur de eerste, en kolfde vanaf de geboorte 8x per dag om het op gang te krijgen.

Wat me verder ook heel goed hielp was clusterkolven. Probeer 1 dag rust in te bouwen waarbij je kindje misschien op de opvang is, of bij je ouders of bij vrienden, Je kolfapparaat klaarzetten en tijdschriften en thee, en lekker op de bank. Dan elke 2 uur kolven, en op de tijd dat je de meeste produktie hebt een blok van 3 uur doen waarbij je om de 15 a 20 min kolft, net zo lang tot je TSR weg is en dan ophouden. Ongeveer 2 tot 3 dagen later merk je dat je produktie toeneemt. Verder, gewoon lekker met een elektrische tweezijdige kolf je borsten elke keer ramleeg kolven.

Succes ermee!

7. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    ik zit in dezelfde situatie als jij. mijn zoontje ligt ook vanaf z'n geboorte in het ziekenhuis.Hij is geboren met een open blaas.
    ik wilde ook dat hij alle voedingen bortsvoeding kreeg,maar dit was voor mij niet bij te benen. Hij krijgt een combinatie van fles en moedermelk.Hij drinkt 700 cc per dag.De tips die ik heb gekregen werkte bij mij niet.ik hoop voor jullie dat het wel werkt

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik kolfde de eerste weken ook 7 of 8 keer per dag, soms leek het of mijn leven alleen maar bestond uit kolven, alles werd eromheen gepland. Ook 's nachts liet ik er nooit meer dan 5 uur tussen zitten, dat was wel zwaar maar ik had gelukkig wel altijd genoeg.

Goed van je dat je het wel volhoudt, als je kindje zometeen aan de borst gaat drinken is het het allemaal waard geweest, ik vond van wel in ieder geval....

9. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    hey meiden,

Bedankt voor de reacties. Ik heb veel tips al uitgeprobeerd, maar de meesten werken gewoon niet:(. Ik moet wel zeggen dat ik erg moe ben door alles wat er natuurlijk is gebeurd en het heen en weer rijden nu. Ben ook nog herstellende van een ks en de helpp uiteraard dus het maakt het allemaal wel wat lastiger. Doorgaan met bv geven doe ik sowieso, dat is het beste voor mijn kind dus ik ga door tot ik erbij neerval haha.
    Ik kolf nu ook zo'n 7 a 8 keer per dag. savonds om 23 uur voor het laatst en dan kolf ik om 7 uur weer. Ik weet dat het beter is om snachts ook nog een keer te kolven, maar dat trek ik gewoon echt niet, ik slaap dwars door de wekker heen.
    Ik heb in het zh al aangeven een gesprek te willen met de lactatiekundige, moet alleen even afwachten wanneer zij tijd heeft.
    Ik kolf ook elke dag op het zh, maar moet zeggen dat ik daar niet meer kolf als thuis.
    Meer tips zijn uiteraard welkom, dankjewel dames!!

10. FemkeV

FemkeV Lid

28 dec 2010
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Peetjuh,

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! Wat vervelend dat hij zo vroeg geboren is. En wat goed dat jij het beste doet wat je voor hem doen kunt; jouw moedermelk geven!

Hier kun je veel info vinden over waarom het juist nu zo goed is hem borstvoeding te geven en hoe je dat doen kunt. Samen met de lactatiekundige (wat goed dat je haar hebt ingeschakeld!) gaat je dat zeker lukken!

Ik wens je veel kracht voor deze vermoeiende tijd. Hopelijk kun je toch ook lekker van je zoontje genieten!

Groetjes Femke

11. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje en wat goed dat je voor hem kolft!

Een lactatiekundige vind ik een heel goed idee.
    Ik heb geen ervaring met het kolven voor een prematuur kindje, maar heb wel lang fulltime gekolfd dus misschien heb je hier iets aan:
    - Kolven tot er niets meer komt, dan borstcompressie toepassen (www.borstvoeding.com), tot er niets meer komt
    - kolf met gevulde flesjes even wegzetten, borsten rustig masseren (voorover zitten, beetje laten bungelen), en dan nog een keer kolven, ook weer met borstcompressie. Zal niet veel meer uitkomen, maar stimuleert wel je productie.
    Dit kost je 3 minuutjes extra en het heeft mij altijd wel goed geholpen. Het voordeel ervan is dat je eigenlijk 2x vraagt in 1 kolfsessie, zonder dat je alle handelingen opnieuw moet uitvoeren (en tijd moet zien te vinden om een extra keer te kolven).
    Daarnaast uiteraard de tips die al genoemd zijn. En jij bent ook belangrijk, en je nachtrust dus ook!

12. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Gefeliciteerd met je zoontje!

Hebben ze in het ziekenhuis geen lactatiekundige? Dat was bij ons wel zo. Ik heb me alleen met kolven bezig gehouden om de 3 uur. En eigenlijk nooit daar de nadruk op gelegd maar meer beziggeweest met het enigzinds genieten van onze mooi vent! Vlak voor hij naar huis mocht ben ik 1 dag daar volledig geweest en heb ik de hele dag bv gegeven. Na elke voeding werd hij gewogen en hij had echt niet een hele voeding gedronken dan! Maar hij was wel moe en voldaan. Eenmaal thuis heeft hij nooit kv gehad en altijd volledige bv.
    Ik zou er niet zoveel druk op leggen als ik jou was, het is al moeilijk genoeg en je moet ook zelf herstellen.

Maar een lactatiekundige is inderdaad een goed idee!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zoontje. Ik hoop dat hij het naar omstandigheden goed doet, en dat hij maar gauw naar huis mag komen.

Petje af, dat je hier uberhaupt aan bent begonnen. En dat je er alles aan doet om het te laten lukken. Ik hoop dat je gauw bij de lactatiekundige terecht kunt. Mocht het nog lang duren in het zkh, zoek dan een andere, want hoe eerder je terecht kunt hoe beter.
    En ik hoop natuurlijk dat het gaat lukken!
    Maar voel je niet schuldig als het niet gaat, volledig BV geven. Om dat te doen heb je energie nodig. En jouw energie gaat nu in zó veel dingen zitten, dat het misschien niet genoeg is om ook nog volledig BV aan je zoontje te geven. Je eigen herstel, je oudste kindje, het reizen, de zorgen om je zoontje, ga er maar aan staan. BV is goed, maar het moet niet.

Ik zou zeggen: regel nú een afspraak met een lactatiekundige die wel gauw tijd voor je heeft en bespreek met haar wat een goede strategie voor je is.

14. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Hey meiden,

Vanmorgen gesprek gehad met de kinderarts en kyan mag vrijdag naar huis!!! Ze noemde hem een wonderkind haha. Hij woog vanmorgen alweer 2215 gram. Ik ben zoooo blij!!!!

15. Bri

Bri Niet meer actief

Wat een geweldig nieuws!!! Je wonderkindje mag naar huis, wat een prachtig nieuwjaarsgeschenk. Geniet van hem!
    En hopelijk kan hij ook zelf aan de borst drinken - dat is al lastig genoeg met een rondlopende peuter, maar meestal wél te doen.

Deel Deze Pagina