Moet ik zo gaan afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door blondi, 21 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Hoi!

Op het moment heb ik voor de 2e keer in 2 weken tijd een flinke borstontsteking, ik was woensdag klaar met de antibiotica en vrijdag was de ontsteking er weer, ze wilde me gisteren zelfs bijna opnemen in het ziekenhuis omdat ik al bijna 24 uur 40 graden koorts had. Ik moet dinsdag ook naar de huisarts voor verder onderzoek.
    Ik ben nu dus helemaal klaar met borstvoeding geven en wil als de ontsteking over is zo snel mogelijk stoppen want ik heb begrepen dat je niet mag stoppen zolang de ontsteking er is.

Maar als ik dan af wil bouwen, is het dan de bedoeling om 1 voeding kunstvoeding te geven, dan een paar dagen wachten en dan weer 1 kunstvoeding erbij doen en doorgaan?
    En dan moet ik mijn borsten gewoon met rust laten maar als ik voel dat ze echt vol zitten dan moet ik afkolven?

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Afbouwen betekent inderdaad 1 voeding vervangen voor kunstvoeding en niets met je borsten doen.
    Gezien je borstonstekingen zou ik het wel echt heel langzaam doen!
    Een borstontsteking wordt vaak behandeld met antibiotica zonder verder goede begeleiding, waardoor deze weer snel terug kan komen. De grootste oorzaak achter een borstontsteking is een teveel aan melk, borsten worden niet goed geleegd ergens door de dag. Deze melk hoopt op en gaat ontsteken.

Zaak dus om je borsten goed te legen: dit betekent tijdens een ontstekingsfase dat je borsten na het voeden vaak nog leeggekolfd moeten worden.
    Mijn advies in jouw geval: overleg echt goed met een laktatiekundige (Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding) prima welkom om mij te bellen voor een consult of een collega in het land.

3. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Hoi Annemarie,

Bedankt voor je hulp. Ik heb in overleg met het consultatiebureau met Thebe contact gehad over het afbouwen van de borstvoeding.
    Ze adviseerden om 1 voeding per week af te bouwen, eigenwijs als ik ben vind ik dit te lang duren, ik ben gewoon veel te bang dat ik in die tussentijd een ontsteking krijg.

Ik heb nu 2 voedingen vervangen voor flesvoeding. Ik heb er 3 dagen tussen laten zitten. Nu wilde ik morgen weer een voeding weglaten maar ik weet niet goed welke voeding, misschien kan je mij daar bij helpen?
    Ik kolf die 2 voedingen nu trouwens niet, ik kolf wel 1 á 2 keer per dag na een borstvoeding want ze drinkt ze niet helemaal leeg en ik krijg dan toch wat harde plekken die ik soms in de douche ook niet wegkrijg. (en dan word ik weer bang voor ontsteking)

Dit is haar schema, er zit meestal ergens wel een half uurtje of soms een uurtje speling in;

8.00- borst
    12.00- fles
    16.00- borst (kolf nodig)
    20.00- fles
    24.00- borst
    4.00- borst (kolf nodig)

4. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    eigenlijk zou ik echt adviseren om nog niet verder af te bouwen als het nog niet helemaal soepel loopt. het loopt nog niet soepel aangezien je de kolf echt nog nodig hebt.
    Als dit goed voelt dan pas echt een volgende voeding weglaten en nooit 2 tegelijk, ik zou dan de nachtvoeding weglaten.

Deel Deze Pagina