Kolven vanaf de geboorte.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Melrose, 7 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hallo,

In februari 2012 zal onze kleine het daglicht mogen aanschouwen.
    Tot nu toe had ik mijn keuze laten vallen op kunstvoeding. Het klinkt misschien vreemd, maar ik wil mijn kindje straks NIET aan mijn borsten hangen. Hierover ben ik VASTBERADEN, om redenen die ik liever voor mijzelf houd.
    Baby aan de borst leggen wordt het dus absoluut niet. Vandaar aanvankelijk de keuze voor kunstvoeding.

Nu begint bij mij een beetje te kriebelen dat ik m'n kleintje toch een hele goede start wil meegeven. Ik heb daarom besloten om in de periode vanaf de geboorte tot ik weer ga werken te gaan kolven.
    Nogmaals, aan de borst is voor mij geen optie. Maar ik wil wel graag dat de beeb bij de geboorte al wat goede stoffen meekrijgt.

Ik zou graag willen weten wat voor kolf geschikt is vanaf de geboorte (dus eigenlijk al direct na de bevalling). Ze zijn tamelijk prijzig, dus ik maak niet graag de verkeerde keus. Uiteraard een kolf die zo snel en efficiënt mogelijk afkolft. :) Komen dan alleen de extreem dure apparaten in aanmerking of is er een voor ieder budget een alternatief?

Ik hoor het graag.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Wat goed dat je overweegt te kiezen voor kolven! Ik respecteer je keuze om je kindje niet aan de borst te willen.

Om een goede melkproductie op gang te brengen zonder baby aan de borst is het belangrijk om een goede kolf te kiezen. De Symphony van Medela (ziekenhuis en huurkolf) is dan echt de beste optie. Zeker om mee te starten. Je kunt dan kijken hoe het voor je voelt voordat je zelf tot aanschaf overgaat. In de kraamweek (binnen een uur na de bevalling) start je met kolven, minimaal 8 x per dag. Als de productie goed op gang is kun je overstappen op een ander type kolf. Een goedkoper alternatief is de Calypso van het merk Ardo. Ik zou zeker kiezen voor een dubbelzijdig electrische kolf omdat die het beste de productie op gang houd in de minste tijd.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

3. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hallo,

Dat is een snelle reactie, wat fijn! Hartelijk dank.
    Ik ga zo eens kijken of ik wat online info kan vinden over de door u genoemde kolfapparaten.

Ondertussen heb ik nog wel een andere vraag. Ik weet dat borstvoeding de voorkeur heeft boven kunstvoeding, het is gezonder voor de baby. Maar ik vraag mij af, is kunstvoeding echt zo slecht? Zou ik een slechte moeder zijn geweest als ik toch voor volledige kunstvoeding had gekozen?

Mijn omgeving vroeg mij wel eens naar mijn keuze tussen BV en KV. Omdat ik niet wilde liegen vertelde ik iedere keer dat ik voor KV had gekozen. Nou, daar kwam de storm met commentaar en kritiek!

Iedereen kwam gelijk met hun eigen waslijst met redenen om het NIET te doen. Overal kwamen goedbedoelde (maar ongevraagde) adviezen vandaan. Iedereen zei steeds "Jouw lijf, jouw keuze", maar in de praktijk gaat dat haast niet op volgens mij.

Gezien het aantal reacties dat ik op mijn eerste keuze voor KV kreeg vraag ik mij af....is kunstvoeding echt zo monsterlijk slecht / schadelijk? Er zal vast een reden zijn waarom deze mensen zo uit hun slof schoten?

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Kunstvoeding is goede voeding, maar er kleven wel degelijk nadelen aan. Vergelijk het met gekookte aardappelen en patat. Het is allebei aardappel en toch weten we allebei dat de gekookte variant gezonder is. Patat is prima voedsel, maar ik kies ervoor om het niet dagelijks te eten.

Moedermelk is de voeding die helemaal afgestemd is op de behoeften van jouw kindje. Vol met voedingsstoffen en wat zo bijzonder is, vol met antistoffen die je kindje beschermen tegen ziekte. Dat kan kunstvoeding helaas niet namaken. Ik zal niemand veroordelen om zijn keuze voor kunstvoeding. Maar ik weet gewoon wat een bijzonder product moedermelk is. Met goede begeleiding (en een beetje doorzettingsvermogen) zullen de meeste moeders in staat zijn hun kind zelf te voeden danwel de moedermelk af te kolven.

Ik hoop dat je op basis van deze informatie de keuze kunt maken die voor jou goed voelt.

5. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hartelijk bedankt voor de informatie!

Deel Deze Pagina