Welke draagdoek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Uk2011, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    Ik zoek een draagdoek voor onze 'Mini' (6kg). Zelf zat ik aan een geweven doek te denken, maar ik weet niet of dit geschikt is? Wie kan me advies geven m.b.t. het type doek, en wie heeft misschien een doek liggen in een natuurlijke kleur, beige, olijfgroen etc.
     
  2. Ananas89

    Ananas89 Fanatiek lid

    31 mei 2010
    1.188
    0
    0
    Ik heb zelf een draagdoek van draagdoek.nl. De bykay.
    Deze bevalt me echt super!
    Is heel makkelijk te knopen en ons meisje slaapt er heerlijk in.
    Ze vind het heel lekker om lekker tegen me aan te liggen en je hebt 2 handen vrij.

    Ik heb voor deze doek gekozen omdat hij me heel makkelijk te knopen vond en dat heb ik ook zeker ondervonden. Dus raad hem je zeker aan!

    Succes met je zoektocht!
     
  3. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik sluit me hier bij aan :D
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb een binana, dat is een rekkende doek. Superzacht, makkelijk te knopen maar zal straks in de zomer wel te warm zijn. Ik zit zelf te denken om over te stappen op een dunne geweven doek: Calin Bleu of Hoppediz Das Leichte. Ik ga dit weekend doeken uitproberen bij BabyBij in Den Bosch. Ik laat je wel weten welke het voor mij geworden is en waarom.
     
  5. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Elastische doeken zijn snel onhandig als je kindje te zwaar wordt. Een geweven doek kun je het langste gebruiken. Er zijn verschillende kleuren en motiefjes, oa te vinden op Marktplaats.
    Ik heb zelf een doek van draagdoek.nl, die is alleen wat warm voor de zomer denk ik. Bevalt verder goed.
     
  6. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Voor een eerste geweven doek is een Hoppediz heel fijn. Een tricot doek is heel fijn bij een jonge baby, maar het dragen wordt al snel zwaar, en het is vooral ook echt heel warm.

    Ik zou zelf voor een doek gaan die al een beetje ingedragen is, een tweedehands dus. Dat kan via Marktplaats, maar ook via draagfora. Als je op 'dragen en voeden' googelt kom je denk ik snel op een forum waar je ook een doekenmarktplaats hebt.

    Daarnaast draag ik veel met Girasol doeken, en heb ik ook een Ellevill Jade en een Ellaroo. Voor de zomer zijn dunnere doeken ook fijn (Calin Bleu, Vatanai, Ellaroo), maar je krijgt sneller drukpunten als je niet netjes knoopt. Hoppediz heeft idd ook dunne doeken, maar in tegenstelling tot de merken die ik hier noemde zijn die vrij 'glad', ik vind het zelf bij een dunne/beginners doek juist fijn om grip te hebben. Ik heb vorige zomer heelveel met mijn CB gedragen, erg prettig omdat het niet warm is, maar een wat dikkere doek 'zit' meestal lekkerder.

    Een heel bekend merk met mooie patronen is Didymos. Met hun heb ik helaas zelf een heel slechte ervaring. Van hun zou ik in ieder geval geen dunne doek kopen.

    Babybij heeft ook leendoeken volgens mij (een doekentheek) ;) Oh, en als je in contact komt met andere dragende mama's, is het ook leuk om af en toe eens bij elkaar doekjes te zien/voelen.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De draagdoeken van Ellaroo vind ik niet zo mooi. Ik houd niet zo van die gekleurde strepen. Maar ze hebben wel een hele mooie ringsling. Die ga ik dit weekend ook maar eens proberen. Ik heb helaas op dit moment alleen maar centjes voor een nieuwe draagdoek OF een ringsling. Het wordt dus echt even uitproberen wat ik ga doen.
     
  8. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ah, smaken verschillen ;)

    Ik hou normaal helemaal niet van streperige dingen... maar met doeken juist wel, had ik zelf ook niet verwacht. En zo heb ik ondertussen alweer een hoop streepdoeken. Maar de ene streep is de andere niet. Ik vind bijna alle Hopps lelijk (behalve de Timbuktu, die vind ik niet mooi, maar wel heel blij en leuk).

    Ik vind Ellaroo Claudia nogsteeds een van de allermooiste doeken die er is... ;) Het is dat ik net een Amitola (Girasol), met een bijzondere weving heb... die is nog mooier.

    Trouwens, Calin Bleu doeken zijn effen. Wel smaller dan Ellaroo's, knoopt weer heel anders (is ook gauze, echt een ander type doek dan een dunne geweven doek).
     
  9. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    Ik had idd al naar de cb of hoppediz gekeken, hoppediz heeft qua kleuren mijn voorkeur. Een ringsling begin ik niet aan ivm asymmetrisch dragen. Heb snel pijn in mn nek (ooit whiplash opgelopen). Maar daarom dus ook op zoek naar een goefe draagmanier, ipv lodger, b.b. etc.
     
  10. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Ik raad je ook een geweven doek aan omdat die dus langer gebruikt kunnen worden. Persoonlijk ben ik gek van Girasol doeken omdat die al lekker zacht zijn bij aankoop en snel veel zachter worden maar vooral omdat ik ze supermooi vind en een erg goed prijs-kwaliteit verhouding vind hebben.

    Wat ik iedereen aanraad die en draagdoek wil gebruiken, is een draagconsult! Je leert dan één of twee knopen erg goed en het is echt een superinvestering! Vaak krijg je korting op de doek als je er één koopt bij de draagconsulente. :)
     
  11. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    Smaken verschillen (gelukkig, anders wordt t zo saai). Ik ben niet van de felle kleuren, maar die groene komt dichtbij. Had naar de hoppediz cairo gekeken, maar die vind ik net wat te licht qua kleur.
     
  12. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Een ringsling is wel handig voor kleine stukjes, en is alsnog 'ergonomischer' voor jou en je kindje omdat je het gewicht wel helemaal over de rug verspreidt. Maar idd, het is zwaar, ik vind het voor een ritje supermarkt ideaal, maar draag zelf ook symmetrisch.

    Kijk ook eens bij de vereniging draagconsulenten, een consult is wel fijn als je met geweven doeken gaat knopen. Oh, en als je op youtube op webkim of draagmama zoekt kan je veel goede instructiefilmpjes zien. :)
     
  13. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    Dank je, ik ga eens googelen.
     
  14. Uk2011

    Uk2011 Niet meer actief

    lijkt me idd een goed plan. Zij heeft dan ook de meeste soorten doeken?
     
  15. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn consulente verkocht niet, maar had wel veel bij zich. Consulenten werken regionaal, sommigen zijn ook verkopers, anderen niet.

    Bedoelde je de groene op mijn stapeltje? Dat is Betula... ('berk'). Girasol by Slingomama (net als Amitola, de bovenste doek).
     
  16. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
  17. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Idd, niet elke draagconsulente verkoopt ook doeken.
    Ikzelf ben enkel bekend bij Babybij in NL (ben zelf van België). Zij organiseren eens per maand ook een inloopochtend waar je doeken kan voelen en bekijken, ze doen draagconsulten en ze verkopen én verhuren doeken.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Ik heb een Hoppediz Cairo of Tunis, een van de twee (haha, weet het niet meer hoor, soort zandkleur met gebroken wit).
    Nee, voor mij geen tig kleuren streepjes alsof ik zo uit Mexico kom. Maar goed, smaken verschillen inderdaad.
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou van hoppediz inderdaad voor Caïro gaan. Ik wil ga zaterdag naar die inloopochtend van babybij. Dan wil het verschil wel eens voelen tussen hoppediz das leichte en calin bleu. Het schijnt echt een heel wat anders te zijn. Ik knoop nu nog met een rekkende doek en dat gaat heel makkelijk. Ik heb begrepen dat je met een geweven doek iets netter moet knopen. Ik zal het morgenochtend wel merken.

    Overigens is voor mij de warmte de reden om er een geweven doek bij te willen. Ons mannetje is nu 10 kg en ik draag hem nog met gemak in de rekkende doek van Binana. Wat gewicht betreft loopt het dus niet zo'n vaart dat je je rekkende doek in de kast moet gooien. (De meeste kindjes doen er iets langer over dan de mijne om dit gewicht te bereiken. :D ik durf wel te zeggem dat je met een rekkende doek minstens een jaar probleemloos kunt dragen.)

    Tja, en een ringsling zou handig zijn als ik even met de auto de stad in wil. Ik vind het niet prettig om in ee parkeergarage te staan knopen. Dan lijkt een sling me wel handig, die hooi je net wat makkelijker om. En neemt ook minder ruimte in beslag om mee te nemen als extra vervoermiddel, begreep ik.
    Thuis draag ik mijn kind vaak op de heup. Maar dat is dan natuurlijk maa kort, want mijn arm wordt snel moe. Ik wil zo'n sling ook wel eens voelen.

    Toch lastig dat je doeken en slings meestal allee via internet kunt kopen. Ze zoude gewoon in elke babyzaak moeten liggen, zodat je lekker kunt voelen en proberen. Nu gaat dat heel lastig. Ik met straks toch een uur rijden om Den Bosch te komen.
     
  20. liedjepiedje

    liedjepiedje Fanatiek lid

    15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Ik lees mee. Ik zoek ook een geweven doek. Maar ik vind ze nog best prijzig....
     

Deel Deze Pagina