Bang dat ik eerder moet stoppen met bv door het werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Babel44, 3 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Het kolven (op het werk) lijkt minder te gaan de laatste tijd, en kost me veel tijd (ook al heb ik een super kolf die me tot nu toe juist veel tijd bespaarde!). Ik heb momenteel geen opdracht op mijn werk, dus kan ik best veel tijd in het kolfhok zitten, en rustig aan een beetje doorwerken. Ook heb ik niet veel reistijd nu.

Het moment gaat echter komen dat ik weer een klus heb en dus bij een klant zit. Ik ga natuurlijk wel proberen daar dan ook in de kolfruimte te mogen, en mijn baas zal moeten accepteren dat ik wellicht maar 6 uur declarabel kan zijn per dag.

Maar, ik kolf in twee x 1 uur maar maximaal 2 voedingen bij elkaar - zeker inclusief het gaan zitten, installeren, schoonmaken etc. En als ik een lange dag ga draaien met veel reistijd, zal ik misschien wel 4 voedingen missen! Ik kolf nu na elke livevoeding overdag nog wat na, maar dat levert meestal maar 30cc op ofzo, en dus zo'n 90cc per dag. Ik ben 4 dagen thuis en werk 3 dagen. Dat kan ik dus nooit in mijn niet-werkdagen bij elkaar kolven.

Wat kan ik nog meer doen?
    - rust nemen (lastig)
    - genoeg drinken (doe ik al)
    - oxitocine (doe ik al)
    - domperidon (liever niet)
    - ontspannen tijdens het kolven en niet (rustig aan) doorwerken?
    - foto's kijken en geluidjes luisteren van de kleine?
    - niet dubbelzijdig kolven, maar om en om? ik hoorde van iemand die kolfde 7-7-5-5-3-3 minuten, steeds om en om de andere borst. Werkt dat beter?
    - hoe erg is het om overdag een voeding te gaan vervangen door kv als ik het echt niet red? Gaat mijn productie dan nog verder achteruit?

Ik vraag me af wat er nu echt werkt, graag jullie advies!

O ja, of mijn productie uberhaupt echt/ruim genoeg is voor haar nu, vraag ik me wel eens af. Ze is maar zelden ontevreden (soms 's avonds, als ik nog te kort daarvoor gekolfd heb, doe ik dus niet meer), maar ze is wel erg licht (zeker voor haar lengte), en op mijn thuisdagen slaapt ze overdag niet zo lekker en lang als op de oppasdagen (als ze lekker flesjes bv krijgt en dus misschien wel meer dan uit de borst) en wil vaak drinken. Maar dat kan ook mamahonger zijn natuurlijk.

Ik hoor ook verhalen van moeders waarbij de bv "opdroogde" rond deze tijd en daar ben ik ook wel bang voor :(.

2. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    ik zou even t weekend pakken om te regelen. dus haar zoveeel mogelijk aanleggen en zoveel mogelijk te kolven. denk dat je de 4mnd dip heb. die kan je oplossen door veel te kolven.

ik kwam er met de 2de niet doorheen ik had de domperidon echt nodig.

dus.. ik zou eerst kijken of t niet de 4mnd dip en of je het zelf op kan krikken voor je verder kijkt.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #3 dirksmama, 3 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2011
    Inderdaad het weekeinde pakken om te regelen.

En daarnaast: je hebt VOEDrecht, geen kolfrecht. Je mag je werkdag ook later beginnen en eerder eindigen om er zo voor te zorgen dat je kind meer voedingen live bij je drinkt.

Ik vind 1 uur per kolfbeurt trouwens wel ERG lang hoor! Dan zou ik toch echt per keer korter kolven en wat vaker.
    Schoonmaken hoeft geen eeuwen te duren. Gewoon kolf eerst onder de koude en daarna onder de hete kraan afspoelen en weer in de tas doen. Dat heeft mij nooit meer dan 5 minuten gekost.
    Voor het kolven trechter weer even met warm water afspoelen, dan schiet je melk sneller toe.
    Ik denk dat je beter kunt investeren in het wat economischer omgaan met je kolftijd. Ik kolfde in het begin 3 a 4 keer op een werkdag, maar het heeft me nooit 2 uur gekost. En ik had een handkolfje. Ik denk dat je met wat gerichter omgaan met je tijd je gemakkelijk 20 minuten kunt winnen op een kolfbeurt en dat betekent dat je in 2 uur 3 keer kunt kolven i.p.v. maar 2 keer.

Als het kolven zo lang duurt omdat je lang moet wachten tot de melk toeschiet, bel dan met je huisarts en vraag om Syntocinonspray, paar seconden voor je gaat kolven in één neusgat en het spuit er uit.

Of, probeer eens een andere kolf, niet iedere kolf is geschikt voor iedere vrouw, ik kolfde met de hand (het trekkertje dat bij mijn Medelasetje zat) veel meer en veel sneller dan met de electrische kolf. En bij de oudste kolfde ik beter met Avent, terwijl bij de jongste Medela beter ging.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Kan dat veranderen, waarmee je beter kolft? Deze kolf ging veel sneller dan de hand of de dubbele huurkof, toen ik m net had nl.

Een groot deel van de tijd ben ik kwijt met heen en weer geloop :( Sleutel halen, soms op de huismeester wachten, naar de keuken, naar de koelkast. Plassen, water pakken.

Maar ook wel door t meenemen van mijn laptop. Je brengt me wel op het idee het eens anders te organiseren, niet meer alles meesjouwen. En idd eens proberen 3x, dat vind ik nu teveel gedoe maar levert misschien wel meer op ja!

Ik spoel al ipv afwassen en gebruik al oxitocine. Daar krijg ik nooit een tsr van die ik kan voelen trouwens, wel gaat de melk ervan stromen.

Ik ga idd dit weekend maar eens proberen te regelen ja. Werkt tussen de voedingen kolven dan beter dan na kolven?

Thx voor het meedenken!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Beste moment om te kolven is ongeveer één a anderhalf uur na de voeding. Dan hebben je borsten al weer aardig wat gemaakt meestal.

Misschien valt er nog wel wat winst te halen op je logistiek. Bijvoorbeeld vragen om een persoonlijke duplicaatsleutel, huismeester bellen dat je er aan komt, spullen die meemoeten (water) vast van te voren als je op het werkt aankomt klaarzetten, plaspauze op ander moment nemen, dat soort dingen. En moet je ook naar de keuken, is er geen gootsteen dichterbij? Kun je misschien een koelkastje/tasje op je werkplek kwijt?

Of een andere kolf beter kolft is een kwestie van uitproberen.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    hoi Babel, je verhaal is heel herkenbaar!
    Ik kolfde ook savonds en in het weekend bij. Het stomme was dat mij productie helemaal niet te laag was, op thuisdagen was mijn kindje heel verzadigd! (hoewel hij ook licht is voor zijn lengte en weinig slaapt overdag!)
    Bij 6 maanden heb ik besloten om te stoppen met savonds en in het weekend extra kolven en afentoe een flesje kv mee te geven als ik niet genoeg had.... en wat blijkt? Ik kolf ineens veel meer!! Ik was denk ik zo gestresst bezig met dat ik genoeg melk "moest" hebben voor mijn kindje dat ik gewoon echt niet kon ontspannen..
    tot op heden heb ik nog geen fles kv hoeven meegeven :)

Dus misschien is dat een tip? Ontspannen en niet denken aan hoeveel melk je er nog uit moet krijgen :)
    Wat bij mij ook helpt is van tevoren je borsten een beetje masseren (naar de tepel toe bewegen met je hand) en de techniek van borstcompressie toepassen tijdens het kolven.

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ha, ik heb net om een sleutel gevraagd idd. En ik ga vandaag eens 3 of 4x kolven. Idd tel ik plassen nu niet meer mee ;) enm een flesje water kan ik idd ook bij een koffieronde vast vullen. En ik laat mijn werk gewoon liggen, als ik sneller terug ben is het ook minder erg om even weg te zijn.

Cowgirl, ja jij hebt ook een punt: ik heb er idd stress om ja! Niet leuk, ga het ook proberen los te laten nu. Vandaar ook al die gedachte aan kv, hopelijk is alleen het feit dat het kan al voldoende.

En ik ga standaard even foto's kijken en gebrabbel luisteren op mijn telefoon als ik zit. Heb er wel vertrouwen in! Het gaat nu ieg super goed: in 10 min. Bijna 100 cc! Als ik dat 4x kan doen komt het wel goed. Ik ga nu maar stoppen als het stil valt denk ik, en niet proberen nog een tsr op te wekken. Wat vaak toch niet lukt en alleen maar tijd kost...

Thx nogmaals. Wat is het toch fijn zo'n forum voor meedenken en steun!

8. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    gaat goed komen zo te lezen. ben benieuwd aan t eind van de dag!

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tweede rondje ging stuk minder, ruim een half uur nodig voor 100cc+, met hangen en wurgen (lees: borstcompressie, haha).

Maar goed, overall is het niet slecht, zeker als ik er straks weer zo'n 100 of hopelijk nog wat meer uitkrijg.

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik kolf 's morgens ook altijd meer dan 's middags hoor, volgens mij hoort dat een beetje zo, je bent toch aan het werk en met andere dingen bezig en dat levert blijkbaar minder melk op :)
    Ik kolf nu 3 keer op mijn werk om 10,1 en 4 uur, en ik kolf dan 180+150+120, en per keer ben ik ong. 20 minuten bezig, waarvan ik 10 minuten kolf, na 10 minuten komt er gewoon niet veel meer en vind ik het zonde van mijn tijd om door te gaan.

Wat ik niet genoeg heb kolf ik 's avonds om half 11 erbij, want Simone krijgt om 7 uur haar laatste voeding voor de nacht.

Ik werk 4 dagen maar ik kolf wel 7 avonden dus in totaal red ik het wel, en anders kolf ik op zondag tussen de voedingen door maar alleen als het moet.

Kortom het is een hoop werk, maar als ik mijn moppie 's avonds weer aanleg weet ik weer waar ik het voor doe :)

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

3e rondje ging ook weer okee, toch 120 gekolfd. In totaal dus wel wat meer dan gemiddeld in twee beurten. Ik blijf het dus voorlopig maar zo doen.

Heb nu wel een pijnlijke borst :( En daardoor ook weer minder productie daar volgens mij. Hoewel de borst ook dik en vol voelt, komt er met kolven haast niets uit en met drinken ook beperkt volgens mij, ze piept nl nogal, en laat veel los en lijkt bozig.

12. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    verstopt melkkliertje? advies kwark in een hydrofielwashand en dat op de plek leggen. schijnt te helpen!

goed gedaan verder!

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Zie andere topic, het zijn allemaal pijnlijke bolletjes. Erg vreemd, voelt niet als borstontsteking ofzo.

Verstopt melkkliertje? Hm, ik ga even googlen.

14. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    ik had het gelezen ja.. maar t kan wel een borstontsteking worden als dat het is. dus wel ff proberen m leeg te krijgen. wat ook helpt is je kind aanleggen terwijl de kin richting die plek is. (kan lastig zijn maar misschien btje inventief zijn en proberen:D)

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Maar gezien de plek (nou ja, het zijn een paar plekken) ligt ze eigenlijk al met de kin richting die plek.

Masseren hielp niets tot nu toe, maar ik las op bv.com dat je juist constante druk moet uitoefenen tijdens het drinken. Borstcompressie-achtig dus.

He ik stop ermee nu, lekker naar bed :)

16. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    slaap lekker en succes ermee! hopelijk is t gauw weg.

Deel Deze Pagina