Er is vast al een topic over, maar ben te moe om daar lang naar te zoeken, Toch maar ff een nieuw topic dus... Thirza is komende donderdag 5 mnd en dus ben ik als persoontje dat altijd goed voorbereid wil zijn, alvast in m'n hoofd bezig met bijvoeding, zodat we straks met 6 mnd goed kunnen starten. Ook omdat ik net ergens las dat dat vaak wel helpt om door te gaan slapen... Ondanks m'n hoge productie, denk ik toch dat Thirza meer nodig heeft, (ze is ook wel erg lang voor haar leeftijd, maar wel aan de slanke kant. Zit qua lengte bovenin de curves en met gewicht op de gemiddelde lijn: hing daar steeds wat boven, maar zakte de laatste keer wegen wat af en nu dus op de lijn). Nouja, doet er ook niet zoveel toe, over een maandje is ze alweer een half jaar oud, (jeetje, wat gaat dat toch snel zeg!), dus ik ben benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben met bijvoeden. Waar ben je mee begonnen, hoeveel moeten ze hebben, hoe bouw je op, enz... Benieuwd dus naar jullie reacties...
Het is vooral voor de kleine exploreren. Verwacht niet te veel de eerste maand van bijvoeding. Soms neemt ze anderhalve hap en dan is het gedaan met die maaltijd. Houd het vooral leuk: liedjes zingen, met eten spelen, uitvinden, proeven etc. Ook met pa&ma mee-eten of een stukje proeven, hielp hier heel erg. We wilden beginnen met groente, maar daar kokhalsde ze al bij als ze het alleen maar zag. Dus fruit geprobeerd. Banaan vond ze al snel lekker en nog steeds. Banaan geprakt vaak, lekker en voedzaam. Voor de vitamientjes geven we haar liever sinaasappel. Citrus fruit wordt voor ietsje later geadviseerd vaak, maar onze uk heef tnog nooit ergens last van gehad, ook niet van sinaasappel. Het handigst ging/gaat sinaasappel hier door het in 4 grote stukken te snijden. Daar kan ze dan van sabbelen en aan zuigen. Meloen, papaya, mango, YUMMIE. Appel vindt ze niks. Na 2wk of zo zijn we hapjes avondeten gaan proberen. Vannalles mixen met rijst of aardappel of zo. Gewoon ons eten, maar dan zonder zout. We voegen altijd wel een klein beetje roomboter toe: voor wat extra body en smaak. Ze eet nu ook sinds ene maand of zo rundvlees, rundergehakt, kip en vis in kleine stukjes erdoor. Geblenderd hebben we nooit, alleen geprakt. Brood en yoghurt zijn vanaf een maand of 7/8 (WHO), maar wij zijn er al vrij snel mee begonnen. Brood 6mnd, yoghurt 7. HEERLIJK! Brood in kleine stukjes, boter en beetje nat maken met slappe thee in het begin. Pas nu met 8mnd begint ze echt te eten, dus wat ik al zei: verwacht er niet te veel van, het is meer een spel! Ik had ook veel bv, maar bij 5/6mnd was ze echt aan meer toe. Nu drinkt ze overdag nog amper wat, meer savonds en snachts een keertje (tja, nog steeds snachts hoor, bv is nu echt een lekker-bij-mama-moment ...) Succes!
Ja, ik had al wel begrepen dat de eerste tijd het echt om een paar hapjes gaat. Hoop alleen wel dat het wel veel effect gaat sorteren met het doorslapen, Ze mag best een keer komen 's nachts, maar 3 keer zoals het nu vaak is, dat put wel uit Zou mooi zijn als ze het met 1 keer bijtanken 's nachts kan gaan redden, Denk dat we hier eerst eens starten met groente, wordt geadviseerd om ze niet enkel die zoete smaak te laten hebben he? Maar we zien dan wel... qua tijd leek me dat ook wel tactisch: 's avonds, en dus hopelijk wat extra maagvulling. We zullen eens zien, zetten haar gewoon in de kinderstoel en dan speelt ze maar raak, Ff zien dat ik wat grote slabbers op voorraad heb, Zitten doet ze al vrij goed trouwens, in de kinderstoel. Trekt zich sinds vandaag ook zelf op aan mijn vingers, (wil al een hele tijd erg graag overeind komen, zit dan van die sit-ups te doen en komt niet verder dan 10 cm boven de grond met haar bolletje, En gefrustreerd dat ze dan is! LOL). Toch wel grappig hoe die dingen wel gelijk op gaan ofzo, dat ze op meerdere fronten echt zich klaar aan het maken zijn voor dat vaste voedsel, Toch blij dat ik dan met 4 mnd niet begonnen ben al.
Ik ben begonnen met potjes,gewoon om te proberen ,maar ga nu ook naar vers hoor.. eerst paar hapjes fruithapje geprobeerd,tussen 2 voedingen door en later ook groente hap,tussen de laatste en ene laatste voeding. Nu gaan we zo" 6 uur bv 9 uur bv 10:30 halve grote pot fruithap 12 uur bv 3 uur grote pot groentehap met soms nog beetje bv als toetje 18 uur bv zit nu sinds kort dus op 4 voedingen..tussendoor krijgt ze wel eens een liga 2 e stap.
Ik weet niet waar je voorkeur naar uitgaat, of je Rapley wel ziet zitten? Dan zou ik zeker het boek 'eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes aanschaffen! Staat heel helder en duidelijk uitgelegd wat je moet weten over eten voor je baby. En er staat ook een heel handig overzicht in, van wat ze vanaf wanneer mogen hebben en hoe je het het beste kunt bereiden. Wij hebben er in ieder geval veel aan!
Op zich zie ik Rapley wel zitten, 't zal even uitproberen zijn of dat werkt voor Thirza, of niet... Maar ik ben in ieder geval niet bang dat ze erin zou stikken... Gewon beginnen met zacht spul, lijkt me, Ha, nou, dan heb ik 2 boeken aan te schaffen, Een over eten en eentje over slapen, Zo'n overzicht vind ik wel fijn voor manlief, die werkt graag met schema's en richtlijnen, Anders weet ie niet wat ie moet doen, LOL En was sowieso al van plan geweest om zo min mogelijk potjes te doen, gewoon zelf bereiden. Alhoewel een tijdje geleden iemand noemde dat wat er in die potjes zit onbespoten is en met je verse fruit en groente weet je dat niet... Vanaf wanneer of vanaf hoelang bijvoeden ging het bij jullie een BV vervangen? En had het ook positief effect op doorslapen 's nachts?
Bij ons ging ze na zo'n 4 maanden weer vaker drinken snachts, tot wel 3/4 keer.... pfffff. Echt DRINKEN hoor, niet een beetje sabbelen. Met bijna 6 maanden zijn we toen begonnen met pap savonds. Het hielp een klein beetje het aantal voedingen snachts te verminderen, van 3/4 naar 2/3. Pas nu kan ik zeggen dat ze echt al een aantal weken beter slaapt snachts: ze drinkt vaak nog 1 keertje, en niet eens meer zo gulzig als eerst. Ik denk dat het leren eten, met effect op de nachtvoedingen, anderhalve mnd geduurt heeft. Dit geldt ook voor de voedingen overdag. Ik weet niet hoe laat jullie kleine savonds wilt gaan slapen, maar ik adviseer om een hapje te proberen als je kindje echt wakker is, en in voor iets nieuws. Wij probeerden de eerste hapjes in de loop van/ einde van de middag, uurtje of 4/5 of zo. Pap is toen vrij vlot verschoven naar de avond, uurtje of 8 (maar ze gaat altijd pas om 10u slapen of zo). Eerst gaven we het met een lepeltje, zodat ze van een lepeltje leerde eten, later uit een fles. Nu wilt ze geen pap meer, maar eet ze prima avondeten, dus we vinden het best zo.
Ja, goeie vraag, hoe laat ze 's avonds gaat slapen... Ik geloof dat ze midden in de 26-wekensprong zit, dus de laatste tijd is ze weer een enorm wakkere dodo 's avonds en slaapt ze ergens tussen 8 en half 10. Maar daarvoor (en hopelijk straks ook weer) sliep ze altijd tusen 6 en 7. Zat dus idd te denken om eind van de middag, rond 4/half 5 die warme hap te doen en dan voor het slapen nog even BV. Nouja, zal toch vogelen zijn wat past bij Thirza, misschien werkt wat ik bedenk wel helemaal niet, Na anderhalve maand effect op de nachtvoedingen, neem aan dat dat ook ongeveer opliep met dat de kleine toen echt een beetje fatsoenlijke hoeveelheden ging eten? Die eerste tijd is het natuurlijk nog bijna niks...
He meiden, nou, Thirza trekt haar eigen plan wel... Was vanmiddag bij de gastouder en daar kregen twee andere baby's, (beiden ongeveer 2 mnd ouder , maar even groot. Thirza is trouwens 2 weken te laat geboren) een liga eerste stap. Ze lag ernaar te kijken en zette het op een brullen, grijpen met haar handjes richting de liga... De gastouder heeft haar ten langen leste ook maar een half stuk gegeven en direct was het eten, alsof ze nooit anders gedaan had! Niks niet onderzoeken en sabbelen en misschien een klein beetje binnen krijgen en de rest op de kleertjes... alles ging binnen no-time naar binnen! De laatste dagen had ik al zo'n donkerbruin vermoeden dat ze toch niet helemaal genoeg meer had aan de BV, maar had bedacht van: Nou, we trekken er nog even extra hard aan en dan redden we het nog wel, die laatste maand volledige BV. Maar goed, heb vandaag ter nauwer nood gekolfd wat ze vanmiddag bij de gastouder ook nog gedronken heeft, (2 flessen van 200 cc, de eerste 2 uur na de voeding die ze van mij nog had gehad, de tweede 3 uur later, met dus die liga ertussen nog! En dat ik die 400 cc heb kunnen kolven, heb ik nog te danken gehad aan het feit dat ik vanochtend na de beide ochtendvoedingen m'n borsten verder leeg heb gekolfd, (en toen wel veel over had: 120 en 100 cc. Rest van de dag was de max wat ik kolfde 60 cc Was eigenlijk nog maar net de 4maandendip te boven en nu is het alweer te weinig Ze heeft vanavond m'n beide borsten leeggedronken en nog gaat ze niet slapen... moe is ze wel, maar heb het idee dat ze toch niet vol zit. Toch maar een flesje erbij dan, ondanks dat ik dat er echt nooit nog weer bij kolf? Pff, lastig hoor...
Ik heb ook even in je andere topics zitten lezen... Als ik in jou situatie zat, denk ik dat ik toch maar vast met bijvoeden ging beginnen. (dit zeg ik alleen maar omdat je in je ander topic aangeeft dat je daar zelf ook over nadenkt) Dit is zo wel erg vermoeiend voor je! Hoewel je productie zich als het goed is wel weer aanpast aan wat Thirza drinkt. Maar als ze met een beetje bijvoeding zoveel tevredener is...
Je kan na de eerste en tweede borst natuurlijk altijd nog een derde en evt vierde borst aan bieden. Dat zou ik eerder doen dan een flesje. Of een flesje en dan ook kolven. Verder niet te veel stressen over het kolven. Als je zo in de stress zit, kolf je automatisch ook minder. Dus gedachten op standje positief denken, borsten masseren, relaxen, kopje lekkere warme thee erbij, foto's van de kleine meid, en rustig even kolven! Nouja succes in ieder geval! Komt vast goed meid! Lekker veel aanleggen en vaak kolven !
Ik ga het vandaag even aankijken, heb namelijk gisteravond gewoon idd 4 borsten aangeboden... 's ochtends en 's nachts gaat het wel, maar 's middags/eind van de dag, dan kom ik gewoon echt te kort merk ik nu... Maarja, maar even aankijken nog, veel aanleggen, (heb gisteren ook elk uur gekolfd voor het geval het regeldagen zijn, maar goed, dan kolf ik dus in 4 keer 180 cc ). Dat is dus maar de helft van wat ze op een middag drinkt....