Tja hoe zit het nou precies met bijvoeding? Niemand die jou daar een duidelijk antwoord op kan geven omdat de meningen daarin gewoon te veel verschillen. Ik vindt het te krom door de bocht om te zeggen dat die potjes vanaf 4 mnd puur op de markt zijn gebracht om er aan te verdienen, maar dat is weer een andere discussie, en het is maar net hoe je tegen dat soort dingen aankijkt, dat zijn vaak antwoorden/reacties van hen die niets moeten hebben van bijvoeden voor de 6 mnd. Zelf zijn wij ook vroeg begonnen met bijvoeding en waarom? Omdat ik van mening ben dat men het vroeger met veel dingen gewoon beter deden dan tegenwoordig, er zijn onderzoeken gedaan en van diverse onderzoeken zijn ze ook nu alweer aan het terugkomen, dus tja, waar moet je nou van uit gaan? Uitgaan van onderzoeken die zeggen dat je geen koemelk mag gebruiken omdat dat het ontwikkelen van allergieën zou ontwikkelen, of wel geven vanaf 4 mnd zoals recent is onderzocht en waaruit bleek dat het juist het tegenovergestelde was en dat het de kans op allergieën zou doen afnemen? Ik heb het met alle 3 gewoon zo gedaan zoals mijn ouders het deden en dat is gewoon met 4 mnd (iets eerder zelfs) begonnen met wat likjes fruit. Je begint met bijvoeden tussen de 4 en 6 maanden, en waar in die periode ligt gewoon geheel aan jouzelf en je kindje. tot 6 mnd heeft het in principe niets anders nodig, maar vanaf 6 mnd hebben ze dus wel degelijk echt andere voeding dan alleen maar melk nodig en is het bijna een must om te beginnen met bijvoeden. Ik ben zelf geen voorstander van rapley vindt het trouwens gewoon ronduit gevaarlijk en zie er niets natuurlijks aan je kind half te laten stikken onder het mom dat ze een kokhalsreflex hebben die er voor zou zorgen dat ze niet in hun stukjes stikken, maar ook dat is weer een discussie apart en houd heb het dus zelf altijd bij gepureerd gehouden en tegen de tijd dat ze 9-10 maanden waren aten ze allemaal nagenoeg met de pot mee. Ik kan mee heel goed de reactie van jouw schoonmoeder indenken hoor, want vroeger was het nou eenmaal normaal om tegen die tijd andere dingen te geven dan alleen maar melk maar het is aan jouzelf om te beslissen wat je wel of niet doet en zeker wanner jij vindt dat je moet beginnen met bijvoeding. Er zijn nou eenmaal voor en tegenstanders van bijvoeding voor de 6 mnd en tja daar worden we het toch nooit over eens, net zo goed als dat ik het belachelijk vind dat men zelf zegt dat een kind zonder bijvoeding zou kunnen en tot een jaar het goed zou doen op borstvoeding, kan best zijn, maar daarmee werk je vaak wel een bepaalde achterstand in de hand (bewezen) en kan me dan ook totaal niet voorstellen dat er inderdaad moeders zijn die tot een jaar helemaal geen bijvoeding geven omdat men zegt dat het wel zou kunnen terwijl de onderzoeken daar ook duidelijk genoeg over zijn en zeggen dat ze vanaf 6 maanden echt bijvoeding nodig hebben. al moet ik wel zeggen dat wat ik gelezen heb van moeders die borstvoeding geven en van plan zijn dat langer tijd te geven, het beter is inderdaad tot die 6 mnd te wachten, maar dat heeft vaker te maken met het feit dat de productie dan zou kelderen als je eerder zou beginnen met bijvoeden omdat je borstvoeding nog niet stabiel genoeg zou zijn, maar of dat werkelijk zo is? dat is enkel wat ik her en der van moeders die bv geven gelezen heb. maar kan me daar dus wel iets bij voorstellen dat dat zo zou zijn. wat voor jou zou inhouden dus inderdaad te wachten tot die 6 maanden. tenzij je overduidelijk in de lijn terug zou zien dat je kindje niet meer goed zou groeien alleen op de bv, maar dat gebeurt volgens mij maar zelden. Jaja, het blijft een apart iets dat wel of niet bijvoeden voor de 6 mnd
mamatje24 ik vindt dat je het mooi en duidelijk hebt gezegd en zo doe ik het ook. Ik doe wat IK vindt dat het beste is voor mijn meisje! Ieder zijn eigen mening...
Zelf ben ik pas beginnen bijvoeden vanaf 6 maanden. Eerder leek me echt niet nodig. Vanaf 7 maanden is bijvoeden indd noodzakelijk om de ijzertekorten aan te vullen. Dus dan is 6 mnd indd een goeie start om je kindje te doen wennen aan de lepel. Wat bij mijn dochtertje toch enkele weken geduurd heeft. Mij lijkt het bijvoeden vanaf 4 mnd of eerder meer uit plezier voor jezelf dan voor je kindje (buiten uitzonderingen).