Borstvoeding en bijvoeding vanaf 6 maanden

Discussion in 'Borstvoeding' started by littlemissme, Mar 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Daar ben ik weer.. pff ik weet het af en toe niet meer hoor!
    Ik heb enkele maanden geleden ook een topic geopend over de groei van m'n zoontje. Hij is aan de lichte kant, hij lijkt nu wel op de -1 lijn te stabiliseren wat betreft lengte en gewicht. Nu echter was zijn hoofdomtrek (43 cm bij 6 maanden) wat minder hard gegroeid, mogelijk gaat die ook naar de -1 lijn toe. De KA wil dat in de gaten houden (op zich prima) dus moet over 6 weken terugkomen. Daar krijg ik toch wel de bibbers van, ik wil het liefste dat het goed gaat met m'n zoontje.
    Daar zit het hem nou juist. Ik wil het beste voor hem, voor mij is dat bovenal bv, maar ik ga zo twijfelen. Is dit nu gewoon zijn bouw, of komt hij toch te kort?

Hij krijgt sinds een week of 3 groentehapjes, een klein beetje, nadat ik hem gevoed heb.
    De KA gaf aan dat de voedingen nu voorop moeten, dus daarna pas bv geven. Ook moet ik de porties vergroten (hier heb ik op zich geen moeite mee, want dat komt wel op).
    Daarnaast dus beginnen met fruit en broodkorsten (dat was ik vanaf deze week sowieso van plan en daar zijn we nu ook mee begonnen).
    En hij mocht ook best wel af en toe water of thee.

Ik krijg toch vraagtekens bij dit advies, want heel borstvoedingsvriendelijk komt het niet op mij over. Maar aan de andere kant, m'n ventje groeit niet zo hard dus misschien moet ik hier toch in mee? Ik zit ook op max 6 voedingen (vaker 5 dan 6) en hij is met 7 minuten totaal al klaar, vaker aanbieden werkt niet want dan wordt hij alleen maar boos. Ik wil niet m'n productie om zeep helpen want ik hoop toch tot zeker 9 maanden nog door te kunnen gaan.

Dus mijn vragen;
    Hoeveel geven jullie aan bijvoeding en doen jullie dit voor of ná het voeden?
    Oh en wat is de meerwaarde van pap? Want nu geef ik dat niet, heb dat vroeger zelf ook nooit gehad en lijkt me niet optimaal voor m'n productie omdat ik dat dan weer af moet kolven.

Als ik kijk naar ons schema dan zou dat nu ongeveer zo zijn
    7.00 uur bv
    tussen 10 en 11 fruithapje en bv
    Rond 12 uur broodkorst
    13.00 uur bv
    16.00 uur bv
    17.00 groentehapje (en een heel stukje om te sabbelen)
    20.00 uur bv
    23.00 uur bv

Ik voed wel op verzoek dus de bv wil nog wel eens variëren, dit is een ruwe schatting.

Sorry voor het chaotische verhaal, ik hoop dat m'n vragen toch duidelijk zijn :) alvast bedankt!

2. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik ben nog niet zover, maar ik weet wel dat bij bv wordt aangeraden om er geen ander drinken naast te geven...
    Hopelijk dat er wat tips komen van de meer ervaren dames! En anders een lactatiekundige vragen?

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Mijn jongste zakte de eerste 3 maanden ook van 0 lijn naar de -1 lijn. Sindsdien volgt ze die lijn netjes. Hetzelfde als jouw zoontje dus. Hoofdje weet ik zo niet... Maar als hij zijn lijntje nu netjes volgt zou ik me niet zo'n zorgen maken. Een keer hoger of lager meten kan ook alweer verschil maken.

Het cb is hier bv vriendelijk en adviseerde ook meer bijvoeding, maar dan wel na de bv of tussen 2 voedingen in omdat in bv meer calorieen zitten dan in groente en fruit. Dat eet je immers ook als je wilt afvallen! Verder doe ik hier roomboter op brood en ik smelt wat roomboter/olie over de groenten.

Enne, ze gooien het altijd op de bv. Mijn middelste heeft maar kort bv gehad en die zakte van de +2 naar iets boven de 0 lijn. Maarja, die kreeg fv en dan mag het wel ;)

4. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou precies, dat dacht ik dus ook! & Bedankt :)

@Flutterby; bedankt voor je reactie. Inderdaad vind ik het ook prima dat hij de -1 lijn volgt. Maar zijn hoofdomtrek, ze benadrukte nogal dat ze vooral díe lijn zo belangrijk vinden, tsja dan ga je je toch een beetje zorgen maken.
    Mijn gevoel is idd ook meer om het na een voeding te geven ipv ervoor. Ze gaf aan dat ik de porties zo groot moest maken als dat hij aangaf dat hij nodig had, maar als ik dat doe en daarna dan voed, dan wil hij natuurlijk niks meer drinken lijkt mij. Ik denk dat ik dan toch maar op mijn gevoel af moet gaan en eerst voeden en dan bijvoeden.
    Pff...

Meer reacties/adviezen zijn nog steeds welkom :)

5. ijsje82

ijsje82 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    3
    18
    Ik geef het eten tussen de bv in. Als ik na bv eten geef eet ze niks. En als ik eerst eten geef dan drinkt ze niks. Dus voor ons werkt tussen de voedingen in het beste.
    ander drinken geven zou ik niet doen. Dan loopt je productie terug.

6. fafa

fafa Niet meer actief

Als die hoofdomtrek zo belangrijk is, klopt het advies om vooral meer bijvoeding te geven volgens mij niet. Als hersens ergens goed van groeien is het wel van vet. En dat haal je toch echt meer uit melk dan uit een worteltje.

7. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ons zoontje is nu 6 maanden.
    Hij krijgt nu 1x per dag bijvoeding en 5x per dag bv. We zijn nu sinds vandaag ook aan het oefenen met brood. Ik geef hem nog niks anders te drinken. Gewoon om mijn productie goed te houden ook :)

Ik geef hem tussen 2 voedingen in zijn groente/fruit/aardappel (net wat op het menu staat, ik maak alles zelf) maar daarna wil hij dus altijd nog wat drinken. Dan drinkt hij kort, maar het is toch weer wat extra calorieën. Deze paar slokjes horen dus niet bij de 5 voedingen per dag.

Het advies om meer bijvoeding en minder bv begrijp ik niet helemaal. Bv bevat meer calorieën dan de bijvoeding. Misschien kun je navragen waarom hij dat zo wil? Dat het ook voor jezelf duidelijk is welke kan hij op wil?

En je vraag over de toegevoegde waarde van pap: het is een gezonde manier van extra energie (calorieën) aan je kindje te geven. Daarnaast vinden de meeste kids het ook enorm lekker :) vandaar dat de ka daarover begon waarschijnlijk, voor die extra energie.

Onze dochter is enorm tenger. Dit is bij ons echt een familie "kwaal". Het kan dus zeer zeker aan de bouw of aanleg liggen. Zij is dus altijd al zo geweest. Wij pijlen altijd bij haar of ze genoeg binnen krijgt aan haar humeur en door regelmatig wat aan te bieden :)

8. Matirini

Matirini Actief lid

Jul 14, 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Ik herken mij zo in jou verhaal ons zoontje is ook niet heel zwaar en daar hebben ze het ook steeds over. Bij ons was het advies om rond de 7 maanden al te beginnen met brood, fruit en groenten met vlees en aardappels.

Ons zoontje at toen nog amper fruit en groenten dus ik had daar geen goed gevoel bij. Na heel veel twijfelen en advies van andere heb ik toch besloten om naar mij zelf te luisteren. Want zoon lief is tevreden, lief, heeft goede plasluiers, poept en drinkt goed dus wat willen ze nou nog meer. Met even geduld eet hij nu goed en word hij zwaarder.

Wij geven de bijvoeding tussen de bv door.

Het belangrijkste is dat je op je zelf moet vertrouwen en het cb soms maar moet laten kletsen.

9. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Borstvoeding is hartstikke goed voor je kindjes en BIJvoeding kan je goed gaan opbouwen vanaf 6 mnd.
    Ik zou toch echt eerst bv geven en dan ander voedsel.
    Vanaf 10 mnd ongeveer heb ik het altijd omgedraaid. Vanaf een jaar met de pot mee.
    Als hij zijn eigen lijn volgt en het is in verhouding, dan is het toch goed?

10. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Sorry ik zie nu jullie laatste reacties pas :s nog bedankt!
    ik volg inderdaad maar mn gevoel en geef na de bv de bijvoeding. Volgens mij gaat dit goed zo. Eind april moet ik weer terug komen bij het cb. Hoop dat het dan een keer goed is.
    Vind het zo vervelend, zelf maak ik me steeds geen zorgen. Tót ik bij het cb ben geweest. Pff....

11. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Hier ook eerst bv en dan pas iets anders. Ben zelfs teruggegaan in aantal keren bijvoeding. Dl kreeg zo'n harde en moeizame ontlasting dat ik een stapje terug heb gedaan en nu gaat het weer prima! Dus:
    6.00 bv
    10.00 bv
    13.00 bv daarna brood/ groente
    16.00 bv
    19.00 bv
    22.00 bv
    02.00 bv

Tijden zijn bij benadering. Zit ook nog wel een slokje hier of daar tussendoor. En soms een klein hapje.(en dan bedoel ik echt een minihapje van mijn appel ofzo maar dat is echt niet noemenswaardig.)
    eerst was het brood en groente (de ene om 10.00 andere rond 16.00) maar dat is nu dus tijdelijk teruggedraaid.

12. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon reageerde eerst ook niet lekker op het brood dus daar ben ik even mee gestopt. Inmiddels weer begonnen en nu lijkt het beter te gaan. Ook wel opvallend dat hij nu sinds anderhalve week weer zich s nachts meld voor voeding. Komt aardig overeen met jouw ritme :)

Share This Page