Borstvoeding en bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door snoebeltje, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    Lieve meiden,
    Mijn dochter is nu bijna 7 maanden. Ze komt opeens weer om de 3 uur, ook s nachts. Nu heb ik het idee dat ze wat te weinig bijvoeding van me krijgt. Kunnen jullie me adviseren mbt een schema? ik wil geen kunstmelk geven.
    Het consultatiebureau kan mijn rug op, die adviseren me niet goed.:(

Schema nu:

s ochtends BV
    Daarna (uurtje daarna) gepureerd stukje fruit
    BV
    Tussen de middag een broodkorst, als ik er niet ben met wat water en anders met beetje BV
    BV
    Om ongeveer 17.00 gepureerde groente (wortel, courgette, broccoli, sperziebonen of bloemkool)
    BV
    Naar bed (rond 19.00).
    Dan komt ze vaak weer om 23.00
    en om 02.00
    en om 04.30
    En dan geef ik voor ik om 06.45 wegga nog even BV
    en dan wil ze om 10.00 alweer

Heb dus het idee dat ik wat te weinig bijvoeding geef.
    Pap kan niet, want ik kolf zo weinig af dat ik elk beetje moet bewaren voor de oppas...:(

bedankt voor de tips alvast

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hoi hoi,
    Stijn is bijna 8 maanden. Ik heb niet echt een ritme / regelmaat.
    Ik voed op verzoek, de bijvoeding net hoe het uitkomt met slapen etc. Ik probeer dat natuurlijk gelijk met ons te doen maar ach, het loopt zoals het loopt.

Gisteren had hij 's morgens en 's middags een boterham op en 's avonds groente.
    Fruit is er door het vele slapen gisteren (eersgisteren een dag weg geweest) niet van gekomen.

Je hoeft overigens niet alles te pureren hoor, het zal je verbazen hoe goed ze grotere stukjes kunnen eten.
    Stijn vindt het heerlijk, zelf lekker knabbelen of fruit / brood en groente.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Is het trouwens ook niet zo dat zo'n fase erbij hoort?
    Ik dacht rond de 9 mnd, maargoed, niet elk kind is van de kalender natuurlijk :D

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Nachtvoedingen zijn heel normaal hoor en heeft weinig met de bijvoeding te maken. Er zijn kindjes die heel veel bijvoeding eten en om een nachtvoeding vragen en andersom. Het wil zeker niet zeggen dat je kindje te weinig binnenkrijgt.

5. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    OK, da's mooi, Suus, dank je!

Elmo, wat versta je onder een boterham?
    een hele? en besmeer je die dan ook?
    hele stukjes voeding ben ik niet zo voor, ik heb dat al geprobeerd en zij vindt het (nu nog) niet prettig en verslikt zich bijna.
    Nog even gepureerd dus. Wel geef ik s middags een broodkorst, dat vindt ze wel leuk en sabbelt ze ook netjes op. Evenals banaan.
    (Ik moet trouwens veel aan jou denken Elmo, kan je me even een Pb sturen hoe het met de BV gaat (is nl offtopic ;))?
    Met de mijne momenteel KNUD-DE!)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je ziet wel vaker dat ze weer even komen voor nachtvoedingen als ze aan vast voedsel begonnen zijn. Dat hebben ze dan gewoon even nodig omdat hun systeem natuurlijk aan het eten moet wennen en moedermelk helpt daarbij.

Gewoon op verzoek blijven aanleggen.

Zelf vond ik het het handigste om op momenten dat ik zelf at (maaltijden en tussendoor) de baby ook iets aan te bieden in combi met borst.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben hier net begonnen met bijvoeding en ze krijgt een korstje brood als ze rond ontbijt en lunchtijd wakker is. En rond avondeten bied ik haar groente aan (hier krijgt ze nog amper wat van binnen)
    Ze drinkt hier overdag meestal om de 3,5 uur. Ze is hier zo'n 1,5u wakker en slaapt ook meestal 1,5u en vaak wil ze na het slapen drinken. Hier rond 19u de laatste voeding en met geluk komt ze om half 5 en 8u, anders rond 2 en 6u.

8. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Mijn dochtertje is GEK op groenten en fruit en eet vaak al een heel schaaltje leeg! Ook broodkorst vindt ze geweldig!
    Heb nu alleen een giga borstvoeidngsdip...Terwijl ik haar toch echt EERST de borst geef en DAN bijvoeding ;)

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier krijgt ze het niet gepureerd maar in stukken aangeboden dus het is ook wel logisch dat ze nog niet zoveel binnenkrijgt.

Begon ze minder te drinken op een dag met de bijvoeding? Ik kolf hier voor ik naar bed ga (dus al 1 extra voeding) en ze komt nog elke nacht. Heb hier eigenlijk nooit echt een dip kunnen merken, wel eens een nacht dat ze vaker kwam maar 't is volgens mij niet altijd honger bij haar.

10. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Nee ze drinkt niet minder, eigenlijk juist meer volgens mij, zoals ik al zei komt ze ook s nachts vaker...
    Geven jullie ook biogarde? dat is me vandaag aangeraden door het CB.
    Maar ja, op borstvoeding.com zeggen ze weer dat je dat met BV juist beter niet kunt doen.
    Zucht...ik vind het allemaal best moeilijk hoor!!
    Ook hoeveel je mag geven.
    Stukjes heb ik wel geprobeerd, maar daar verslikt ze zich in, ik voel me daar dus nog niet prettig bij...;)

11. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    biogarde met zes maanden bij borstvoeding lijkt me een typisch CB advies. Niet doen dus. Ik vind dat ze aardig eet hoor!

12. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Ireen, dat leek mij ook al...??
    Wat gaf jij met 6,5 maanden?

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    hmm... of je 't over de duvel hebt.... Dame hier komt inmiddels ook 2 keer per nacht.
    Eerst om 0.00u al, speen gegeven. Toen 1.30, 4.00, 5.30 en 7.15.

14. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Hee red, dat is wel heel frappant!!
    Volgens mij schelen onze dochtertjes 1 week...mijn liefie is van 22 januari. En Danique?

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    10 februari, dus ze schelen 2,5 wk.

Ben benieuwd hoe 't komende nacht gaat! 1 nachtvoeding vind ik niet erg, liefst dan rond half 5 ofzo en dat ze dan nog doorslaapt tot een uur of 8 ;)

16. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Snoebeltje: Nou, nog niet veel gaf ik hoor. Wij zijn bij 5 maanden en 3 weken begonnen. Hij heeft de eerste maand alleen maar broccoli, banaan en peer gehad, en een keer sperziebonen. Dat was a la Rapley en hij kreeg er bijna niets van binnen.
    En verder nog 8 keer 180 ml afgekolfde melk (kolf fulltime). Dus ik vind echt dat ze behoorlijk eet, en je geeft gewoon borstvoeding en het borstvoedingsadvies daarbij is om tot 9 maanden zo min mogelijk ander drinken en/of zuivel te geven. Zo blijft dat het beste gaan. Ken je het introductieschema van stefan kleintjes? Misschien heb je daar wat houvast aan?

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier krijgt ze broccoli, sperziebonen of courgette. Broccoli vindt ze nog niks. Courgette alleen gewokt, niet gekookt. Ze krijgt a la rapley en eet er nog niet heel veel van.
    Banaan gisteren geprobeerd maar haar darmpjes reageren er aardig op.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    O ja, en broodkorst wat ze graag lust. Soms een paar slokjes water om uit een beker te leren drinken.

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

He Snoebel, we hebben al de nodige pb's gestuurd intussen maar:

Ja, Stijn eet 2x per dag een boterham. Eerst droog korstje maar inmiddels de hele boterham (het binnenste in stukjes, de korst zelf met de hand) en deze boterham krijgt hij met stroop / jam of smeerkaas.
    Geen idee meer hoe en wanneer ik dat met Ruben deed, die kreeg fv.
    Stijn vindt het heerlijk. Hij drinkt eerst bij mij en eet dan vol smaak zijn bammetje.
    Fruit gaat er ook allemaal in (we combineren rapley met kleine stukjes. Ik pureer dus niks) zodat hij ook wat binnenkrijgt.
    Dit doen we ook met warm eten.

Maargoed, ik smokkel natuurlijk wel met de bv (vooral het kolven 3 dgn per week) omdat ik sinds vrijdag aan de Domperidon ben.

20. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ik geef Jonathan na het warme eten nog een beetje (magere) yoghurt. Voor 6 uur s ochtends voed ik niet. Maar hij pikt dan ook vaak de speen wel als ie wakker wordt.
    Brood is hier niet geliefd....

Mag ik vragen waarom je geen pap met kv wilt geven?

Deel Deze Pagina