borstvoeding en bijvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Mukkie11, Nov 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Beste voedingsdeskundigen,

wij hebben een zoontje van 4 maanden, een maand te vroeg geboren maar ondanks dat hij wat kleiner is voor zijn leeftijd, is hij heel goed ontwikkeld! hij komt genoeg aan en ik geef hem tot nu toe volledige borstvoeding op verzoek. ik zou nog wel een tijdje door willen gaan met borstvoeding. nu wil ik het volgende graag weten:

wanneer mogen we hem voorzichtigaan fruit en/of groentehapjes geven? ik had begrepen dat dat met 5 maanden wel mocht...en hoe introduceren we dat eerste hapje? we zijn van plan zelf van vers fruit/groente te maken.welke tijd op de dag is het best?

en als hij eenmaal een fruithapje eet en een groentehapje, hoeveel borstvoeding moet ik dan nog geven? hoeveel melk moet hij minimaal drinken op een dag?en moeten we dan ook nog thee o.i.d. geven?

een boel vragen!ik hoop dat u een antwoord kunt geven!

groetjes, Ilja

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Ilja,

Tot 6 maanden heeft je zoontje (als hij goed groeit) qua voedingsstoffen nog geen vaste voeding, zoals fruit, groente en pap nodig.
    Als je het idee hebt dat hij hier wel al aan toe is (smakkende geluiden, dingen in zijn mond stoppen) kan je hier langzaam mee beginnen. Het kan wel zijn dat je zoontje dan minder aan de borst gaat drinken en dat de productie terugloopt.
    Je kan het beste in de ochtend of in de middag een kleine hoeveelheid tussen de voedingen door geven (fruit of groente maakt niet uit, banaan, peer, bloemkool, wortelen).
    Van borstvoeding kan je zoontje niet te veel krijgen. Dit kan je op verzoek blijven geven.
    Extra vocht is niet nodig, mag wel, eventueel wat water, rooibosthee, later ook een sapje.
    Succes ermee! Groeten Angelique

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    hartelijk dank voor het snelle en uitgebreide antwoord!hier kan ik veel mee!

groetjes, ilja

Share This Page