Niet hongerig?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Quira, 12 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quira

Quira Lid

25 mei 2010
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn dochtertje is nu bijna 2,5 maand en weegt 4700 gram. Het drinken is vanaf de geboorte niet makkelijk gegaan, ze is nu bijna en kilo zwaarder als na de geboorte.

Het leek erop dat we drie weken geleden een aardig schema te pakken hadden. Ze kreeg de fles (150/5) om 7-11-15-19-23 en dronk dan gemiddeld 120 cc per voeding. Omdat ze een 'kleine drinker' is, bied ik haar altijd 150/5 aan en laat haar dan zelf bepalen hoeveel ze drinkt. De eerste en de laatste fles drinkt ze het minst goed, maar per dag dronk ze ongeveer 625-650 cc.

Sinds vorige week wil mevrouw de fles van 23 uur niet meer, ze wil dan slapen. Omdat ze zonder die laatste fles maar krap boven de 500 uitkomt, leek me dat niet verstandig. Ook wil ze overdag geen grotere flessen drinken, ze drinkt de 150/5 vrijwel nooit helemaal leeg. In overleg met het CB heb ik toen haar schema verandert naar 7-10.30-14-17.30-21.00. Ook nu bied ik 150/5 aan. Dit leek best goed te gaan, maar ik merk dat ze nu toch minder per fles gaat drinken (tussen de 100 en 120 cc per fles, per dag ongeveer 550-600 cc). Het totaal zal hoger liggen dan wanneer ze 4 flessen krijgt, maar toch, het lijkt me wel erg weinig!

Ik vraag me af of het normaal is dat ze eigenlijk nooit hongersignalen geeft, ik moet haar zeer regelmatig wakker maken voor een fles. Ook 's morgens (nadat ze bijna 10 uur heeft doorgeslapen) toont ze niet hongerig. Is het schema wat ik nu volg goed of zijn er nog andere opties?

Nog even ter info: ze krijgt nutrilon pepti met 2 schepjes nutriton, drinkt uit de Dr Brown fles en doet minimaal 20 minuten over het drinken.

Ik hoop dat jullie een advies voor me hebben.

Groetjes,
    Quira

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo Quira,

Je kindje drinkt mooi rustig en haalt waarschijnlijk ook veel verzadiging daaruit. Kan het misschien zo zijn dat het drinken iets te vermoeiend is? Misschien helpt het om iets minder nutriton te gebruiken?

Groetjes Eveline

3. Quira

Quira Lid

25 mei 2010
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Eveline,

Waarschijnlijk hebben we het euvel ontdekt: de kleine dame heeft een oorontsteking te pakken. Het schijnt dat kindjes daar ook minder van gaan drinken omdat het slikken vervelend kan zijn. We wachten dus nu maar even af of ze met een weekje weer beter gaat drinken. Mocht dit niet het geval zijn, wil de huisarts haar toch weer zien.

Het consultatieburo zei trouwens dat ze mogelijk slecht dronk omdat de pepti vies smaakt. Ze krijgt dit echter al vanaf dat ze 4 weken is en heeft nooit eerder een 'terugval' gehad qua hoeveelheid drinken. Zelf kan ik me niet echt voorstellen dat ze de pepti nu ineens niet meer lekker vind. Of zou dat wel kunnen?

Groetjes,
    Quira

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Quira,

Ik denk ook niet dat je dochtertje de voeding nu minder lekker vindt dan voorheen, dat zie je wel vaak wanneer kindjes andere smaken ontdekken via de bijvoeding. Veel beterschap met de oorontsteking!

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina