Even wat vraagjes..

Discussion in 'Borstvoeding' started by JMay, Jul 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Hoi dames,
    ik heb even wat vragen voor een goede vriendin van me.
    ze is zondag bevallen met 36 weken van een zoontje.
    Bevalling is goed gegaan en hij weegt maar liefst 3080 gram, vind ik een mooi gewicht voor dat termijn.

Nu moesten ze langer in het ziekenhuis blijven want hij drinkt niet goed, tenminste de borst pakt hij niet en uit een flesje drinkt hij wel maar hij spuugt dan ook weer veel uit, alles eigenlijk.

Nou was ik vanavond bij haar op visite, en dit ziekenhuis heeft geen verstand van borstvoeding, ze hebben er geen certificaat voor, of hoe noem je zoiets? en geven het liefst meteen de fles.
    Dat was bij mijn dochter ook zo, toen ik snachts sliep namen ze haar mee en gaven ze haar kunstvoeding ipv dat ze mij wakker maakte zodat ik kon voeden.
    Gelukkig had ik thuis een kraamvrouw die die hard bv fan was en me geholpen heeft alles op gang te brengen.

Nu vroeg ik mij af, is er een manier waardoor hij wel de borst zou pakken? hoe kan ze het beste aanleggen?
    Hij slaapt heel veel dus we dachten miss is hij er gewoon te slaperig voor?

De zuster helpen ook niet echt, vanavond lukte het aanleggen niet dus de mevrouw kwam even langs, keek 3 x en zei, nee ik pak wel een flesje ..:)

ik dacht misschien hebben jullie tips? of heeft het gewoon wat langer de tijd nodig omdat hij eerder is geboren?
    of kan het ook zo zijn dat sommige kindjes het helemaal niet doorhebben hoe ze aan de borst moeten drinken ?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Hier oudste dochter ook met 36 weken, gewicht 3050
    Drinken ging moeilijk, was nog wat zwaar voor haar.

Dus:aanleggen, nakolven. Bijvoeden via fingerfeeding.Zodat
    kindje wel lekker ging groeien.
    Fles is geen goed idee, ivm tepel/speen verwarring.

Hier na 4 weken, dus op de uitgerekende termijn, volledig aan
    de borst.
    Dit had ik zonder de hulp van een lactatiekundige waarschijnlijk
    niet voor elkaar gekregen. We hebben samen een plan gemaakt en
    ze heeft meegekeken tijdens de voedingen.
    Het lijkt een heel gedoe, maar het is tijdelijk.
    Het lijkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet
    te zijn.

Dus mijn tip:laat haar contact opnemen met de LK van het
    ziekenhuis. Is die er niet, dan een van buitenaf.
    Aanleggen en kolven.

Het kan helemaal goed komen, als ze op.iets langere termijn kan
    denken :) Er is geen haast bij, soms heeft het gewoon wat tijd nodig

Jammer dat het ziekenhuis zo anti-bv is. Maar niet echt verassend.
    Hier wel certificaat en ook "gewoon" een fles s'nachts, dan kon ik lekker
    slapen.....????

3. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Ja idd nu is het om de drie uur:
    Aanleggen
    Lukt dat niet de fles
    En dan kolven

Ik zal het haar morgen even zeggen over de lk kijken of dat werkt

4. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Ik zou proberen zo snel mogelijk een lactatiekundige te bellen en langs te laten komen. Zij kan ter plekke kijken wat het beste werkt voor het kindje en de moeder. In veel aanvullende pakketten van de zorgverzekering wordt het vergoed, en daar kan ze veel baad bij hebben. Mijn ervaring is dat ze proberen zo snel mogelijk langs te komen, en dat je ze altijd kan bellen. Ook 's avonds en in het weekend.

5. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Ik ven vandaag de hele middag bij der geweest dat wilde zw graag.
    Ik had haar verteld over de LK en die hebben we meteen gebeld en kwam ook meteen.

Maar ze gaf nou niet echt tips ofzo...
    Het enige wat ze zei: maak een tutje van je tepel en dan moet hij er helemaal omheen happen, thats it..daar waren we zelf ook wel achter dat het zo werkte pff.

Daarna hebben we samen nog wat dingen geprobeerd houdingen enz.
    Maar t hielp niet echt..het enige wat hij doet is er Een beetje aan lebberen af en toe nam hij 1 teugje en dan liet hij weer los.

Het zkh vind ik onwijs slecht hierin na 5 min
    Kwam de zuster en zei : probeer het nog 5 min en anders pakken we gewoon een flesje.

Bij elke voeding zijn ze heel streng, pakt hij de borst niet?,hup meteen fles.
    Die pakt hij wel maar heel gulzig waardoor hij weer spuugt.

Haar productie is wel op gang want ze kolft mooie hoeveelheden .

Ik hoop dat hij gewoon wat langer de tijd nodige heeft omdat hij natuurlijk vroeg is geboren.

Zijn lever waarden waren ook erg gestegen dus moet hij waarschijnlijk onder de lamp.
    Ik weet niet of dat er ook iets mee te maken kan hebben ?
    Hij slaapt veel en meld zich zelf ieder geval niet voor Een.voeding

6. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Kleine man heeft vanochtend een sonde gekregen helaas :(

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Wat sneu! Het is bekend dat vroeggeboren kindjes vaak moeite hebben met goed aanhappen. En dan heeft jouw vriendin ook nog de pech dat het ziekenhuis zo slecht meewerkt, wat merk je dan toch veel verschil tussen ziekenhuizen!
    Aangezien de melkproductie van je vriendin wel op gang komt zou ik blijven kolven, die melk kunnen ze volgens mij via de sonde geven. Kijk anders ook eens op de website van borstvoeding.com, staan ook vaak goede tips op. En je kunt hier op het forum advies aan een lactatiedeskundige vragen.

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Dat klinkt allemaal niet te best. Maar hopelijk heeft jouw vriendin het nog niet opgegeven. Krijgt hij toch wel haar melk in de sonde?

Mijn oudste was prematuur, geboren op 33 weken. Ze kon nog niet meteen aan de borst drinken. Ik heb aangegeven dat ik haar aan de borst wilde krijgen en dat ze geen flesjes mocht krijgen. Daar is het ziekenhuis goed in gevolgd gelukkig. De eerste week kreeg ze mijn melk via sonde, vervolgens werd ze met een cupje gevoed (ook mijn melk) en daarna de rest via sonde. De derde week zijn we aan de borst gaan oefenen. Ik legde haar ongeveer elke 2u aan, want ze meldde zich ook niet heel duidelijk.

Op 36 weken kon ze pas goed bij mij drinken. De eerste dagen ging dat het best met een tepelhoedje. Soms hielp ik haar, als ik zag dat ze moe was, door haar aan te leggen terwijl ik de andere kant kolfde. Zij profiteerde dan mee van de tsr.

Wat ik nog wou toevoegen: mij werd verteld dat onvoldoende voeding de leverwaarden inderdaad doet oplopen. Het metabolisme werkt dan te traag en krijgt de bilirubine niet verwerkt. Ze worden er ook suffig van en dat speelt dus ook bij het zich onduidelijk melden en slapjes drinken. Beetje een vicieuze cirkel. Met lichttherapie is dat vaak wel vlot en vlug verholpen.

Veel sterkte nog, en succes!

9. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Wat een moeizame start, hopelijk gaat het snel beter. Ik kan je helaas geen andere tips geven, omdat ik geen ervaring heb met een te vroeg geboren kindje. Maar wil jullie wel veel beterschap wensen.

10. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Ja ze blijft kolven gelukkig !

Ze doen het nu zo in het ziekenhuis: Hij moet het flesje drinken en wat er over blijft krigjt hij via de sonde binnen.

De lamp is wel alweer uitgezet dus dat is al een stap vooruit na 1 nacht :)

ik ga de tips doorgeven, heel erg bedankt.

Ik weet ieder geval dat ik thuis wil bevallen en mocht het in het ziekenhuis moeten dan in ieder geval niet dit ziekenhuis !

Groetjes

Share This Page