Hoi dames, Ik hoopte dat één van jullie me misschien uit de brand kan helpen... Mijn dochter is 19 april geboren en heeft welgeteld 3 dagen volledig borstvoeding gehad. Al snel viel de keuze op bijvoeden, omdat ze teveel was afgevallen en te weinig plasluiers had (kolven deed en doe ik om persoonlijke redenen liever niet). Dit doen we nu dus 3 dagen en dit gaat prima. Ze heeft weer volle luiers en valt na haar beetje kunstvoeding tevreden in slaap om zich netjes na 3 uurtjes te melden. Echter was ze ook dusdanig goed gegroeid dat de verloskundige zei dat ze het nu op mijn eigen productie zou moeten kunnen doen. Maar ze blijft ontevreden tot het flesje, zelfs al drinkt ze beide borsten helemaal leeg. Mijn rechterborst heeft te weinig klierweefsel, dat is al langer bekend dus het grootste deel van de productie zal moeten komen van links. Alleen deze lijkt nu ook iets tekort te schieten. Ik wil haar geen honger laten lijden tussen de voedingen door, maar ik zou het zonde vinden als mijn productie af zal nemen en ik de kunstvoeding op moet hogen. Dus ik zoek tips om borstvoeding haar voornamelijke voeding te houden. En hoe merk ik dat ik de kunstvoeding op moet hogen (mocht dit toch het het geval zijn)?
Heb je haar wel aangelegd elke 2-3 uur ondanks dat je fv gaf? Productie verhogen is een kwestie van heel veel aanleggen als je niet kunt kolven. Dus gerust elk uur morgen, en dan zal je zien dat je woensdag al meer productie hebt. Ik zou morgen een paar periodes elk uur aanleggen, bijvoorbeeld in de ochtend en avond. Dan in de middag en nacht aanleggen op haar verzoek. Mocht ze in de nacht niet zelf komen is het wel belangrijk elke 3 uur aan te leggen. Schijnt dat nachtvoeding een grote trigger is in op gang brengen en houden van de BV Als je er echt niet uitkomt zou ik niet aarzelen een lk te bellen, daar heb ik heel veel aan gehad!
Ja ze wordt nu ook elke 2- 3 uur gewoon aangelegd. Ook in de nachten. Ze is redelijk punctueel, haha. Dat is inderdaad iets wat ik kan proberen. Om ineens abrupt te stoppen met de fles gaat in ieder geval niet lukken, omdat ze dan over haar toeren raakt. Lijkt me ook onnodig voor een baby van nog geen week oud. Ik wil haar in ieder geval geen voeding onthouden als ze honger heeft. Maar wellicht zal ze dit na morgenochtend dan ook al minder hebben, aangezien ze dan elk uur lekker kan drinken .
Waar flesvoeding zit kan geen borstvoeding zitten, volle maag is volle maag. Om de productie op te hogen: huid op huid zoveel mogelijk. Samen douchen maar ook gewoon samen bloot onder een deken in bed of op de bank liggen. En bij elk kikje en elke zuigbehoefte aanleggen. Zelfs al is dat iedere 20 minuten. Als je daar een dag of 2 even goed de tijd voor neemt gaat de productie vanzelf omhoog. Zolang je flesvoeding blijft geven komt ze niet vaak genoeg voor de borst om de productie omhoog te werken. BV is vraag en aanbod. Jouw lichaam maakt aan waar zij om vraagt. Het is dus van belang dat ze voor alle voedingen aan de borst gaat als je ook voor alle voedingen voldoende melk wil hebben.
Natuurlijk wil je liever geen kunstvoeding geven, maar soms kan het even niet anders. Het hoeft een geslaagde borstvoeding niet in de weg te staan hoor! Er komt alleen inderdaad wel een punt waarbij je het flesje moet gaan laten staan. Spannend, dat weet ik. Verder:aanleggen aanleggen aanleggen. Je kolft niet, maar je productie heeft wel die extra stimulans nodig. Die zal je dus op een andere manier moeten krijgen. Even niet te veel op haar verzoek voeden,maar op jouw verzoek. En, wat madelein al zegt, heb je het gevoel dat je, ondanks het investeren,niet vooruit komt, schakel dan een LK in. Je hoeft het niet alleen te doen, er is hulp beschikbaar als je er niet in je eentje uit komt.
Ten eerste gefeliciteerd met je dochter. Inderdaad elke keer als je bijvoedt zou je ook eigenlijk moeten kolven. Ik begrijp dat je dit niet wil of kan doen. Maar als je dus niet kolft missen je borsten het signaal om meer melk aan te maken. En omdat je dochter na de flesvoeding verzadigt is zal ze dus ook geen aanstalten maken om meer bij je te komen drinken. Als ik jouw was zou ik een lactatiekundige inschakelen, zij kan met je meekijken. Dit wordt vaak vergoedt door verzekeraar. Misschien dat je wat minder flesvoeding per keer kan geven, zodat ze wat eerder voor een voeding komt (na 1,5-2 uur), en dan daarna direct aanleggen. Voor een pasgeborene is om de 3 uur drinken ook best weinig. Wat je ook zou kunnen doen, is haar in de avond laten clusteren. Vanaf 19-20 uur alleen maar borstvoeding. Dan krijgen je borsten ook het signaal om meer melk aan te maken. Mijn dochter heeft ook tot 10 weken elke avond van 20 -23 uur geclusterd. Lekker installeren op de bank en gaan. En in de nacht ook borstvoeding geven, in de nacht is je productie het hoogst, het zou kunnen dat ze dan wel genoeg heeft aan jouw borstvoeding. Houd ook rekening met regeldagen, die zal je in de komende dagen ook krijgen en dan vooral ook aanleggen. Het is zwaar, om de 1,5-2 uur voeden. Maar hier geldt ook installeren op de bank met een kop thee en aanleggen maar. Succes
Ik zou er een laktatiekundige bijhalen, je helpt zo je productie om zeep... Ze zal steeds iets meer drinken en jij zal steeds wat meer kV gaan geven en je borsten zullen steeds minder gaan produceren. Je zal heel vaak moeten aanleggen, elke 2 uur en alle andere momenten daar buiten als ze het aangeeft ook
Ik heb toch een handkolf aangeschaft. Dit om na de voedingen te kolven. Niet dat dit veel oplevert, maar ik las op borstvoeding.com dat dit dus de productie verhoogt. Tot nu toe haalt het alleen weinig uit -_-. Mijn luie borst 'druppelt' vaak alleen wat en de goede borst is goed voor ongeveer 20 cc. Niet zo gek dus, dat madam honger blijft houden na de borst. Dit was trouwens ook het hele euvel waardoor de fles ineens laten staan heel moeilijk werd. Ze bleef onrustig na de borst. Huilen & wakker blijven. Meer aanleggen had ik geen probleem gevonden, maar een baby overstuur laten raken omdat ze honger heeft ging me toch wat te ver. Ik probeer nu elke twee uur te kolven, geef haar dan een uur later 'live' de borst en het gekolfde melk en als ze daarna nog honger heeft dus de kunstvoeding. Maar ik begin bang te worden dat één goedwerkende borst niet genoeg gaat zijn (rechts heeft te weinig klierweefsel en links zeg maar genoeg/veel) . En het wordt allemaal wel heel stressvol nu. Ik ben -ook s'nachts- minimaal een uur bezig met voeden, verschonen etc. Het breekt dus een beetje op.
Op zich prima die handkolf, maar er is wel een kans dat het niet heel veel doet (desalniettemin is iets natuurlijk beter dan niets!). maar wil je echt de boel goed aanzwengelen dan geeft een huurkolf toch beduidend betere resultaten (durf het bijna niet te zeggen omdat je liever niet kolft). Je bent nu al een tijdje bezig, probeert heel veel,supergoed trouwens, maar het gaat niet zoals je wil. Daar komt ook de kwestie van je "mindere" borst bij. Ik kan je echt aanraden om op dit punt een lactatiekundige te laten komen (kan je ook vinden via borstvoeding.com). Je hoeft het wiel niet uit te vinden, er is gelukkig hulp!
Je doet het juist super meis!! Door kolven verhoog je idd je productie. Je zou zelfs een dagje power kolven kunnen doen. Een paar blokjes van 2-3 uur waarin je elk half uur aanlegt of kolft. En in de nacht ook elke 2-3 uur kolven of aanleggen. Iedere vrouw heeft een borst die meer en een die minder produceert. Bij jou zou dat misschien nog extra zijn, maar er gebeurd wel wat zo te lezen! Het is echt slopend maar geef het nog een paar dagen meis. Hoeveel je na een voeding kolft zegt trouwens niks over je totale productie. Ik kolf ook weinig als ze goed gedronken heeft, alleen maar een teken dat ze je borst 'leeg' drinkt. Dat lege is trouwens ook niet waar want tijdens het drinken maak je gelijk nieuwe melk aan Hou vol! Zet m op!
Met een kolf ( en ik denk zeker een handkolf) haal je er lang niet zoveel uit als dat je kindje live kan drinken hoor. Dus in dat opzicht kan je met je gekolfde 20 cc niet per definitie concluderen dat je niet genoeg hebt Zoek hulp bij een lactatiekundige, die kan je veel tips geven en ook met je meekijken of je kindje wel productief genoeg drinkt
Het is natuurlijk maar een indicatie, maar om t concluderen dat ze niet genoeg krijgt ga ik af op hoe ze reageert na/ tijdens een voeding. In het ziekenhuis heeft er al een lactatiedeskundige meegekeken naar de wijze van aanhappen en drinken. Dit doet ze super, al vanaf het begin, dus aan 'haar' ligt het gelukkig niet. Ik kolf trouwens maar 1 voeding per dag volledig af om te kijken of de productie wat toeneemt. Ik pin me niet per direct vast op het aantal ml, hoewel ik zo wel een indicatie krijg of het wat toeneemt, maar alvorens ze de gekolfde melk krijgt leg ik haar wel live aan. Al is het maar om de restjes eruit te halen. De rest van de voedingen krijgt ze gewoon eerst de borst en daarna kolf ik pas. Behalve snachts, want alles bij elkaar kost het allemaal flink wat tijd . Gelukkig vanavond wat resultaat. De 20cc is 40 geworden, dus er gebeurd wel wat! Ik ga me inderdaad even verdiepen in een lactatiedeskundige. Het zou in dit geval zoveel makkelijker (nooit gedacht dat ik dit zou zeggen) zijn als ze enkel en volledig bv zou krijgen...
Ik vind kolven om te zien hoeveel voeding je heb nooit heel betrouwbaar. Ik kolf altijd met moeite 50 cc terwijl als ik live voed het idee heb dat er veel meer inzit. En kolven tussendoor gaat om het stimuleren niet om de opbrengst toch?
Helaas zegt de hoeveelheid die je kolft niks over wat je kindje binnen krijgt. Vaak is dit namelijk meer. Ik vind dat je goed bezig bent! Echt super dat je toch doorzet. Ik heb geen tips, sluit mij aan bij de andere dames. Hoop voor je dat ze het straks zonder bijvoeding kan doen! En zo niet,heb je het in ieder geval wel keihard geprobeerd!
De flessen worden langzaamaan weer kleiner, dus ze haalt nu toch meer voeding uit mijn borst als voorheen. Ze is nu van 90, naar 60cc gegaan. Iets waar ik me eerst zorgen om maakte, omdat ik er niet meer vanuit ging dat er meer melk te halen viel. Ze drinkt de borst nog altijd snel leeg. Maar ze oogt tevreden en plast bij elke verschoning. Dus dit lijkt me een goed teken. Ik heb nu zoiets van: elke ml borstvoeding is er in ieder geval 1, al moeten we het nog weken op deze manier doen voordat ik het zat ga worden. Ja, het is extra werk maar ik heb er raar genoeg mijn ritme in gevonden . Zeker gedurende de dag. Bedankt trouwens dames! Voor de tips en bemoedigende woorden . Ik heb er veel aan gehad!
Vanmiddag bij het CB geweest en ze is super goed gegroeid. Ze stuift zelfs de plus 1 lijn over nu , dus ik heb niets om me zorgen over te maken al drinkt ze haar flessen minder goed leeg. Kennelijk krijgt ze dus inderdaad meer uit de borst, want ze groeit gestaag door.