Niet helemaal natuurlijk... Laten we het nu houden op 50/50. Maar goed: dat is voor mij nog altijd beter dan niets.
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Ik hoop ergens van wel! Gelukkig is ze ook grotendeels over haar neusverkoudheid heen, dus drinken aan de borst gaat haar weer makkelijker af. Zo kan ik haar weer langer aanleggen, zodat ze de borsten echt goed leegdrinkt. Ik heb wel sinds een kleine week last van stuwing, dus er gebeurd gelukkig nog altijd wat. Ook met mijn toeschietreflex is niets mis, haha. Ik begin te lekken op de meest stomme momenten . Verder heb ik vandaag borstvoedingsthee gehaald en doe ik aan huid-op-huid contact als we een rustig momentje hebben samen (maar dat vind ik stiekem zelf ook wel heel erg fijn ). Of het gaat helpen weet ik niet, maar baat het niet dan schaadt het niet denk ik maar zo.
Hier nog een update dames: Ik was zo positief, maar ik begin het inmiddels kwijt te raken. Op advies van een lactatiedeskundige (online, want mijn verzekering dekt na de zwangerschapscursus de ld niet meer) een Medela Symphony gehuurd. Ik ben hiermee alle voedingen gaan kolven, om de 2 uur en tussentijds heb ik dochter ook nog eens aangelegd. De bedoeling was dat ik zodoende steeds meer flessen kon vervangen door gekolfde melk om vervolgens weer volledig borstvoeding te kunnen geven. Jammer genoeg blijft mijn productie steken . Er komt gewoon niets meer uit. Rechts blijft op een paar druppels hangen en links steekt op om en nabij de 50 cc. Het begint me nu vooral op te breken en ik merk dat het me tegen gaat staan. Dus ik heb besloten om niet meer te 'proberen'. Ik ga gewoon door met borstvoeding geven, maar zonder druk of iets dergelijks. Gewoon om het genieten.
Klinkt als een goed plan. Niet iedere borstvoedende vrouw is "goed in kolven". Ik ken vrouwen die er met een kolf weinig tot niets uit krijgen maar wel volledig borstvoeding geven aan een goed groeiend kindje. Dus ze hebben wèl melk! Velen kolven de beste opbrengst met een elektrische kolf, sommigen juist met een handkolf, sommigen kolven zonder kolf maar met de hand (soort van melken dus) het beste, en er zijn er dus ook die je juist niet moet laten kolven. De kolfmethode die jij omschrijft klinkt erg intensief en stressvol. Een kolf is een hulpmiddel, geen doel. Dus als kolven je veel stress geeft en je weinig oplevert, zou ik de kolf in een hoek gooien (zachtjes; je moet m nog terug geven ) en lekker live gaan voeden, met kv waar nodig. Lekker vaak aanleggen, beetje ontspannen... Weet je, als dat echt goed gaat, kun je eventueel langzaam kv terug schroeven, 10 ml per keer. Je kindje zal daar waarschijnlijk op reageren door een aantal uur per dag te clusteren (dat kan dus ieder uur of zelfs vaker zijn) en dat is een goed teken; door te clusteren "vraagt" ze jouw borsten om meer melk te maken. Lukt het niet om de kv terug te schroeven, dan niet. Jouw kindje is een bofferd met zo'n toegewijde moeder!