Borstvoeding en bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sembo, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Hoi, ik begin over een paar weken met bijvoeding (bij borstvoeding).
    Ik zit nu op vier voedingen per dag. Hoe zijn jullie begonnen met bijvoedingen? Ik kan toch gewoon na de twee BV beginnen met een heel klein groente of fruithapje? En dan wel gewoon die vier voedingen blijven geven. En hoe bouw ik het dan op (de bijvoeding)?

Bedankt alvast :D

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Inderdaad gewoon als extraatje geven. En hoe snel het gaat hangt af van je kindje denk ik. Hier ging het vrij snel. Anderen doen er tijden over om het te snappen.

Veel plezier alvast.

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik deed t/m 11 maand: eerst BV dan bijvoeding en als toetje borst. Ik ben begonnen met groente ged. 3 dagen het zelfde aanbieden a la rapley.
    Met 6,5 maand fruit erbij. Ik heb tot 10 maanden 8 voedingen per dag gehad ( waarvan tenminste 1 nachtvoeding). Tot 11 maanden werd er geen ander drinken gedronken dan BV, denk dat dit ook scheelt.

Voor alles over bijvoeding" borstvoeding.com----> bijvoedingsforum.

4. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Stranger en Jingels: bedankt voor jullie reactie.

5. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ik ben nu sinds een paar dagen bezig met bijvoeden, vandaag gaan we worteltjes proberen ;)

Wij zitten ook meestal op 4 voedingen per dag, af en toe 5. Ik geef inderdaad ook gewoon eerst de borst, dan na een half uurtje ofzo geef ik een paar hapjes bijvoeding (al naar gelang hoeveel ze 'accepteert' zeg maar) en daarna geef ik haar nog een keer de borst.

Ik voed meestal 2 borsten per keer, dus in dit geval doe ik gewoon borst 1, bijvoeding, borst 2.

Succes en veel plezier vast!

6. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Ik geef ook altijd twee borsten, dus dat is idd wel een goeie van jou: 1 borst, hapje, borst.
    Dit doe je dan 1keer per dag? En hoe moet je dat dan gaan opbouwen tot je dochterje ook 's avonds mee eet? Of maak ik nou een te grote stap hahah, denk ik weer eens te ver vooruit ;)

7. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Das inderdaad wel een hele grote stap hoor! ;)

Ik heb nu 1 groente gedaan en daar eet ze hooguit iets van 25gr van, het meeste belandt op dr slab ;)

Zodra ze een aantal groentes 'goed' eet, gaan we fruit proberen. Als dit ook goed gaat, doen we t allebei. Dus eerst óf groente óf fruit en daarna zowel groente als fruit.

De groentehap geef ik rond een uur of 4 meestal en de fruithap zal ergens eind van de ochtend worden. Daar probeer ik nu vast aan te wennen, zodat het makkelijker is zodra ze het allebei krijgt.

Maar voorlopig, stapje voor stapje, eerst maar s kijken hoe dit gaat en dan zien we wel weer verder.

8. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hier ook zo, al zijn wij pas na 7 maanden met fruit begonnen i.v.m. mijn allergieën. Ben zelf namelijk erg allergisch voor fruit (lees: dikke lippen, dikke tong, uitslag, jeukende mond/keel en benauwdheid) Is tot op heden allemaal erg goed gegaan, ze weigert alleen nog steeds aardbeien en kiwi's vermoed zelf dat ze daar gewoon niet tegen kan en het instinctief weigert. Maar goed, we hebben nog nooit druk gelegd op het eten en daar gaan we nu ook niet meer aan beginnen ;) Suc6!

9. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Even offtopic :oops:
    @paprika: Ik heb twee avonden geleden angstige uren met Yara beleefd. Ik had haar voor het eerst een stukje ei gegeven. Na een paar minuten begon ze te huilen en te krabben aan haar kin. Ik keek en haar kinnetje zag eruit alsof ze in de brandnetels had gelegen, maar opeens begonnen haar lippen ook op te zwellen en daarbij haar hele gezicht.
    Nog nooit in mijn leven ben ik zo bang geweest, omdat ik zo bang was dat ze zou gaan stikken. (De benauwdheid die jij hierboven beschrijft)Uiteindelijk is het goed afgelopen, naar de huisartsenpost etc. Maar bij mij zit de schrik er goed in! Volgende week kan ik naar de huisarts en daarna (weer) naar de kinderarts.
    Kan jij mij tips geven over hoe hiermee om te gaan, totdat we concrete tips van de kinderarts krijgen? Ik wist het namelijk echt niet wat ik moest doen, het voelde verschrikkelijk. Ik ben nog nooit zo in paniek geweest.
    Je mag me ook een pb sturen, maar ik weet zelf niet zo goed hoe dat werkt.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Sembo: in het begin was ik heel makkelijk met bijvoeding. Ik gaf wat als het het beste uitkwam. En ik doe het via de Rapley methode dus zoontje bepaald zelf hoeveel hij neemt. Het duurde wel even voordat hij écht ging eten. Ik had niet een schema in de zin van: eerst borst dan bijvoeding dan weer borst. Ik zag gewoon hoe het uitkwam.
    Hahah lekker vaag he.

@Line: wat je moet doen als je dochterje weer zo'n reactie krijgt is gelijk de ha bellen. Is die niet te bereiken dan gelijk de spoedlijn bellen !
    Verder alle verpakkingen even nalezen of er geen ei in zit (bijv. beschuit enz) en dat (nog) niet geven. Sterkte want het lijkt mij wel eng om je kindje zo te zien.

11. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Line, ik denk dat Sembo het wel goed heeft neergezet zo. Als ik een reactie krijg is het idd als het heel erg meteen naar de huisarts, maar vaker was het gewoon wachten tot het minder werd. De benauwdheid is bij mij in ieder geval redelijk snel voorbij, zeg een uurtje, alsook de dikke tong. De uitslag en dikke lippen houden vaak nog uren of dagen aan. Volgende keer meteen de huisarst of spoedlijn bellen hoor! Je weet maar nooit. Succes!

12. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Bedankt meiden voor jullie reactie :thumup:

Ik ben van mezelf vrij makkelijk en nuchter, ik dacht misschien met bijvoeden moet ik me aan bepaalde regels houden enzovoort. Vandaar dat ik deze vraag gesteld had. Jee ik klink geloof ik lekker vaag zo haha.
    Het komt allemaal goed ;)

Jeetje, Line wat moet jij idd geschrokken zijn zeg! Idd meteen de huisarts bellen, mocht het nog een keer gebeuren. Succes in ieder geval.....
    Paprika, ook lastig voor jou met je allergieën! Je hebt trouwens helemaal gelijk dat jullie nooit druk op het eten hebben gelegd en dat ook niet van plann zijn te gaan doen. Dat bedoelde ik eigenlijk aan het begin, maar ik kwam niet zo goed uit mijn woorden haha.

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hier gestart met bijvoeding ook met 6 maanden. Het 'tussen 2 borsten in' werkte bij mij niet goed. Zoonlief drinkt altijd 2 borsten helemaal leeg, dus die accepteerde het écht niet toen ik hem er na 1 borst vanaf haalde. Dus toen ben ik gewoon een hele voeding gaan geven voor zijn hapje, maar dan had hij weer niet genoeg honger.
    In de eerste week merkte ik dat hij direct na zijn hapje weer wilde drinken. Even maar, het leek wel alsof hij toch even weer het vertrouwde opzocht na zo'n vreemd hapje.

Na een week of 3 ben ik het tussen 2 voedingen in gaan geven. Om 7.00 uur en 11.00 uur krijgt hij borstvoeding, dus om 10.00 uur geef ik fruit. Dan heeft hij al wel trek, maar geen gillende honger. Hetzelfde geldt voor de groente, die geef ik ook tussen 2 voedingen (rond 17.30 uur) in.
    Nu pas eet hij al zijn fruit op, dus merk dat zijn voeding van 11.00 uur langzaam richting 12.00 uur schuift.

Nu met 7 maanden wisselend succes met de hapjes. Fruit gaat nu wel goed, maar groente gaat nog niet zo heel erg goed. Ik wissel rapley en pureren af.

Succes en vooral veel plezier! :D

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Meiden, bedankt voor alle tips.
    Op het schrijfbord in de keuken heb ik nu levensgroot de telefoonnummers van de huisarts en de spoedlijn staan.
    Het was echt verschrikkelijk om mee te maken. Ik was zo bang dat ze zou gaan stikken en dat ik haar zou verliezen.

Pfff... hoop dit nooooooiiit meer mee te maken.

15. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen

Kindjes onder de 1 kan je beter geen kiwi geven. Kan zijn dat je dit al weet maar denk zeg t toch maar ff ;)

16. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Aardbei en kiwi heb ik allebei pas na haar eerste verjaardag gegeven, wat dat betreft volg ik het introductieschema van Stefan Kleintjes. Maar toch bedankt hoor :D

Deel Deze Pagina