Borstvoeding en borstkolf vergoed?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Sooff28, Jan 25, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sooff28

Sooff28 Actief lid

Mar 26, 2017
    317
    172
    43
    Hi dames, ik wil dus borstvoeding gaan geven en heb net met
    De zorgverzekering gesproken, weet iemand toevallig of je al eerder een borstkolf kan krijgen het word een deel vergoed met
    Mijn zorgverzekering, ik wou mijn vorige zwangerschap ook borstvoeding geven maar niet gelukt en doorgezet eigenlijk.

2. HvO

HvO Niet meer actief

Voor de vergoeding maakt het sowieso niet uit. Maar kun je dat niet het beste vragen aan een borstvoedingscentrum, thuiszorg of iets dergelijks vragen? Neem aan dat je met eerder bedoeld vóór de bevalling?

Mij werd in ieder geval aangeraden om nog tijdens de zwangerschap niet een kolf aan te schaffen (als in kopen in plaats van huren). Weet niet of je wil huren of kopen?

3. Leo78

Leo78 Bekend lid

Feb 10, 2012
    910
    394
    63
    Ik snap je vraag niet zo goed, je hebt toch net met je verzekeraar gesproken?

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,823
    2,249
    113
    Ik zou even kijken hoe t gaat lopen, als je voor je bevalling al wilt kolven een professionele huren en pas 2 kopen als t goed op gang is.

5. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Ik zou wel een kolf van tevoren kopen. Bij mijn eerste niet gedaan en toen wilde zoontje niet bij me drinken. Vervolgens pas op dag 3 gaan kolven om productie op gang te brengen. Zoontje had toen al meer nodig dan ik had en liep ik achter de feiten aan.
    Dit keer een kolf gekocht en ook mijn dochter dronk de eerste dagen niet bij me. Meteen gaan kolven en inmiddels geef ik al bijna 4 weken volledig bv. Die kolf was mijn beste aanschaf.

6. HvO

HvO Niet meer actief

Maar dan kun je toch beter eerst beginnen met een kolf in bruikleen? Mijn VK gaf aan dat best veel vrouwen een kolf aanschaffen en het niet lukt. Je bent dan best veel geld kwijt, want het is ook niet iets wat je terug kan brengen.

Als het lukt met een gehuurde kolf kun je er altijd nog eentje aanschaffen.

Maar dat is het advies wat mijn VK gaf natuurlijk. Kan uiteraard per VK en per moeder verschillen.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik moest bij mijn jongste kolven, dan is zo’n dubbele kolf met veel vermogen het beste en die zijn echt te duur om te kopen. Zo gehuurd :)

8. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Bij mijn zoontje inderdaad bruikleen van de vk. Maar dan loop je achter de feiten aan omdat we pas op dag 3 gingen kolven.
    Ik heb nu een dubbelzijdige populaire gekocht. Zijn prima door te verkopen en als je die kort hebt gebruikt met nog veel garantie er op dan krijg je er veel voor terug. Huren en een startset aanschaffen was hier duurder.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    In principe hoef je de eerste weken niet te kolven.
    Om je productie op gang te helpen is aanleggen het beste. Je kindje 24 uur per dag bij je, en bij elke kik aanleggen. Minstens elke 2 uur.

Mochten er wel problemen zijn met de opstart van de bv heb je een huurkolf nodig. Dan is een gekochte kolf niet sterk genoeg.

Na 6 weken kun je beginnen met kolven en oefenen met een flesje. Dan kun je prima dan pas een kolf aanschaffen.

10. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Maar als je kindje niet aanhapt dan is kolven dus wel verstandig. Heb je rustig de tijd om te oefenen en lijd je productie daar niet onder. Dubbelzijdige kolf was hier prima. Productie kwam meteen op gang.
    Je hoeft er geen aan te schaffen maar voor mij was het heel fijn en ik weet dat daardoor de bv nu wel is geslaagd. Dus ik kan me ts goed voorstellen omdat het de eerste keer ook niet is gelukt.

11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,823
    2,249
    113
    Maar je kan toch gewoon gelijk 1 halen. Bij thuiszorgwinkels, hier in den haag iig, kan dat 24 uur per dag zelfs!

12. HvO

HvO Niet meer actief

Hier ook! 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dus snap die 3 dagen ook niet zo goed. Maar misschien als je in buitengebied woont bijvoorbeeld, dat dat niet kan?

13. Yoga fanaatje 1987

Yoga fanaatje 1987 Actief lid

May 3, 2017
    353
    91
    28
    Female
    Voed mijn zoontje van 2 en een half bijna. Nog steeds 2x per dag. Mijn kolf wat ik al lang niey meer heb gebruikt. Had het begeven. Dus ik.ga er wel een bestellen. Omdat ik zeker weet dat de borstvoeding weer gaat lukken. Is maar een heel klein percentage waarbij het niet lukt door afwijkingen etc. Alleen worden er vaak verkeerde adviezen gegeven waardoor bv vaak niet lukt.

14. Sooff28

Sooff28 Actief lid

Mar 26, 2017
    317
    172
    43
    Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga het sowiezo met de verloskundige bespreken, was gewoon nieuwschierig omdat de eerste keer niet gelijk lukte en eigenlijk niet door gezet. Was ik gewoon benieuwd of ik het met kolven een soort van op gang breng maar ik zie allemaal wel hoe het loopt. het gaat vast van zelf

15. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Als je in het ziekenhuis bevalt en nog even moet blijven is daar altijd een kolf beschikbaar. Nadat ik thuis was kreeg ik de kolf van mijn zus. Ik had hem ook meteen nodig om de boel (na een keizersnede) goed op gang te brengen. Dat lukte gelukkig prima. Ik heb hem nog erg veel gebruikt. Ik ben aanvullend verzekerd bij Zilveren Kruis en ik zou bij aankoop van een kolf (zowel elektrisch als handkolf) 75 euro vergoed krijgen.

16. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

May 1, 2017
    554
    187
    43
    Female
    Bedoel je dan kolven in de zwangerschap? Sowieso wordt het met een handkolf en elektrische kolf afgeraden om te kolven in de zwangerschap. Ik kolf wel nu in de zwangerschap, omdat ik een groot kind verwacht. Er kunnen redenen zijn om daar alvast mee te beginnen als je verwacht dat je kind bijv bijgevoed moet worden. Ik kolf met de hand. Denk aan een paar ml per keer. Overleg met je vlk en lactatiekundige of het iets voor jou is. Sowieso komt de bv pas na de bevalling echt op gang, vanwege andere hormoonhuishouding.

17. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

May 1, 2017
    554
    187
    43
    Female
    Ik zie dat je nu 21 weken bent... kolven in de zwangerschap wordt ook pas vanaf 37 weken gedaan evt. En dan nog is de vraag of je daar een indicatie voor hebt.

18. Sooff28

Sooff28 Actief lid

Mar 26, 2017
    317
    172
    43
    Bedankt voor je antwoord. Ja ik bedoelde ook niet nu met dit termein ik ga het sowieso met me verloskundige bespreken

Share This Page