Misverstanden over borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Angelina, 22 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ik heb nog een interessant artikel gevonden over misverstanden bij borstvoeding:



    Misverstanden rondom het geven van Borstvoeding:

    *Borstvoeding geven doet pijn, zeker de eerste weken*
    In de eerste week kan het zuigen van je baby aan de borst best onaangenaam aanvoelen. Maar dat mag niet langer dan 30 tot 60 seconden duren. Aanhoudende pijn of ongemak tijdens het voeden betekent namelijk dat er iets mis is. Als voeden pijn doet, komt het meestal doordat je kind verkeerd is ‘aangelegd’: je kind drinkt verkeerd aan de borst. Hiermee riskeer je tepelkloven –wat meer pijn veroorzaakt- en bovendien krijgt je kind niet genoeg melk binnen. Juist aanleggen is dus essentieel voor het succesvol geven van borstvoeding. Dat vereist soms oefening en geduld, maar je kraamverzorgster (borstvoedingsdeskundige) kan je hiermee helpen. Soms kan het voeden ook pijnlijk zijn omdat je kind spruw heeft, een candida (schimmel) in het mondje Spruw komt via je kind ook op jouw borsten terecht en dat kan de pijn veroorzaken. Spruw is meestal goed op te lossen met medicijnen.

    *Van borstvoeding krijg je slappe borsten*
    Je borsten veranderen door de zwangerschap, níet door het borstvoeden. Als je zwanger bent, wordt het vetweefsel in je borsten gedeeltelijk vervangen door melkklierweefsel. Daardoor voelen je borsten groter en voller aan en staat er meer spanning op het bindweefsel. Hierdoor rekt je huid uit. Als je geen borstvoeding geeft, dan slinken de melkklieren. Maar inmiddels is de huid van je borsten wél al verslapt. Of je vervolgens borstvoeding geeft of niet, heeft geen enkele invloed meer op het krijgen van slappe borsten. Of je borsten gaan hangen is een kwestie van aanleg, te vergelijken met het krijgen van striae. De ene vrouw heeft er last van, de andere niet. Over het algemeen geldt wel dat grote borsten eerder gaan hangen dan kleine. Zorg daarom voor een goede ondersteunende BH. Ga ook niet tijdens het geven van borstvoeding of tijdens het afbouwen op een streng dieet: als je snel afvalt, kunnen je borsten ook gaan hangen. En verder geldt vaak: hoe geleidelijker je de borstvoeding afbouwt, hoe mooier je borsten blijven.

    *Als je borstvoeding geeft, kun je de zorg voor de baby niet met je partner delen. Je draait er dus alleen voor op.*
    Een kind heeft veel meer nodig dan alleen voeding! Voor je partner blijft er genoeg over om te doen met de baby: knuffelen, verschonen, wandelen, troosten, noem maar op. Voor de nacht kun je eventueel wat borstvoeding afkolven, zodat ook je partner ’s nachts kan voeden. Dat kan ook als je eens een avondje weg wil. Afkolven geeft je tijd en vrijheid. Verder zijn baby’s ’s avonds vaak wat onrustig. Dan kunnen ze soms beter bij hun vader op schoot zitten dan bij jou. Bij jou ruiken ze constant moedermelk, waardoor ze nog onrustiger worden en steeds willen drinken.

    *Voor borstvoeding heb je grote borsten nodig, met kleine borsten lukt het niet.*
    Melkproductie heeft niets te maken met de grootte van je borsten, blijkt uit onderzoek én uit de praktijk. Kleine borsten maken regelmatig zelfs meer melk aan dan grote borsten. Vrijwel iedere vrouw kan genoeg melk produceren om haar kind voldoende te voeden. Meestal komt een geringe melkproductie doordat de baby in de eerste week na de bevalling te weinig is aangelegd. Hoe vaker je baby drinkt, hoe meer melk je borsten aanmaken. Komt de melkproductie niet vanzelf op gang, dan moet al 24 uur na de bevalling begonnen worden met kolven.

    *Borstvoeding put je uit en maakt je nog eens extra moe.*
    Borstvoeding geven kost je 500 tot 1000 calorieën extra per dag. Als je die niet binnenkrijgt omdat je onvoldoende eet, dan neemt de kwaliteit van je melk niet af, maar put je wel uit je eigen reserves. Daar word je inderdaad moe van. Verder heeft borstvoeding een aantal voordelen waardoor je lichaam er juist sneller bovenop komt. Je menstruatie keert vaak later terug, waardoor je minder kans hebt op ijzergebrek. Omdat je baarmoeder sneller krimpt tot haar normale grootte als je borstvoeding geeft, verlies je na de bevalling minder bloed. Als je borstvoeding geeft, komt oxytocine vrij. Dit hormoon werkt ontspannend waardoor je je loom kunt voelen en denken: ‘Oh, wat word ik toch moet van die borstvoeding’. Dit is een verkeerde uitleg: het gevoel van moeheid komt door het hormoon. De natuur heeft hiermee geregeld dat je als moeder even rustig blijft zitten om je kind te voeden. Bovendien is het goed voor de melkstroom.

    *Met ingetrokken tepels kun je geen borstvoeding geven.*
    Een baby zuigt tijdens het borstvoeden nooit alléén aan de tepel, maar neemt een groot gedeelte van de tepelhof in de mond. Een tepel die naar buiten staat, kan het aanleggen van je baby vergemakkelijken, maar is niet essentieel. Tijdens de zwangerschap komen ingetrokken tepels vaak al naar buiten. Heb je toch moeite met het aanleggen van je baby, start dan op tijd met kolven. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je melkproductie komt op gang en door het kolven kan je tepel meer naar buiten komen. Wees voorzichtig met tepelhoedjes: gebruik deze alleen onder deskundig toezicht en alléén als je melkproductie al goed op gang is. Omdat je niet zeker weet of de doorstroom van je melk met het tepelhoedje goed is, moet je je kind extra laten wegen door de verloskundige of op het consultatiebureau.

    *Met borstvoeding weet je nooit of je baby genoeg drinkt.*
    Dit is een grote bron van onzekerheid en voor veel ouders een reden om te stoppen met borstvoeding. Maar al kun je met borstvoeding niet zien hoevéél je kind drinkt, je kunt prima nagaan of je kind genóeg drinkt. Dat doe je door te letten op het aantal plas- en poepluiers per dag, of je borsten na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor, of je baby tevreden is na het voeden, of je baby minimaal zeven keer per dag minstens tien minuten drinkt en of hij of zij tijdens het voeden duidelijk slikt en stevige zuigbewegingen maakt. De kraamverzorgende kan uitleggen hoe je dit alles precies in de gaten houdt.

    *Een kind dat uit de fles drinkt slaapt sneller door*
    Sneller doorslapen staat totaal los van borstvoeding. Of je nu de fles of de borst geeft, je kind zal de eerste tijd ’s nachts gevoed willen worden. En je baby zal dus niet plotseling of sneller gaan doorslapen als je overstapt op flesvoeding. Het voordeel van ’s nachts borstvoeden is dat je snel weer in slaap valt, onder invloed van het ontspanningshormoon oxytocine. Dat komt vrij als je borstvoeding geeft en maakt je een beetje slaperig. Vanaf de eerste tot de tweede week zal je kind ’s avonds veel gaan drinken: hij of zij ‘tankt’ zich dan vol voor de nacht, waardoor het dan dus minder gevoed hoeft te worden.

    *Werken en het geven van borstvoeding is een onhaalbare combinatie*
    Zelfs als je fulltime werkt, is het blijven geven van borstvoeding niet snel onhaalbaar. Mits je op tijd begint met de voorbereidingen. Laat je kind al met zes weken wennen aan het drinken uit een flesje met gekolfde melk. Na tien weken is de kans groter dat het de fles weigert. Als je kind goed drinkt aan de borst, hoef je niet bang te zijn voor een tepel-/speenverwarring. Probeer alvast wat bodempjes melk af te kolven. Als je vroeg begint, sta je niet zo onder druk als het niet meteen lukt. Het scheelt verder enorm of je kind twee of vier maanden oude is tegen de tijd dat je weer gaat werken. Met vier maanden is je melkproductie gestabiliseerd en dat maakt het vaak makkelijker om werk en borstvoeding succesvol te combineren. Het wordt ook steeds makkelijker om moedermelk af te kolven: kolven zijn stiller, efficiënter en geavanceerder dan vroeger. Er zijn zelfs kolven die je op de accu van je auto kunt aansluiten! Verder hoef je een kolf niet na ieder gebruik uit te koken, zoals veel vrouwen denken. Net zo vaak kolven als je je baby voedt is ook niet nodig en je hoeft niet op vaste tijden te kolven. Je mag officieel een kwart van je werktijd besteden aan het voeden van je kind, maar als je afkolft, heb je zoveel tijd vaak niet nodig. Mocht je melkproductie door het werken teruglopen, dan kun je eventueel besluiten om je baby met flesvoeding bij te voeden. Dat is altijd nog beter dan helemaal stoppen.

    *Je hoort zoveel rampverhalen over borstvoeding: kloven, te weinig voeding, de melkproductie kwam niet op gang… Ik kan er maar beter niet aan beginnen.*
    Helaas stuiten veel vrouwen inderdaad op problemen bij het geven van borstvoeding. Niet voor niets start 71% van de moeders ermee en haakt daarna snel af: slechts 19% geeft na drie maanden nog steeds borstvoeding. Driekwart stopt zelfs al in de eerste vier weken. Moeders krijgen vaak tegenstrijdige adviezen of juist helemaal geen advies. Ontzetten jammer, want als je er snel bij bent, zijn bijna alle problemen rondom borstvoeding op te lossen. Bedenk dat borstvoeding geven niet een kwestie is van ‘Je kan het, of je kan het niet’. Bijna iedere vrouw kan het. Als je jezelf tijdens je zwangerschap goed laat informeren, heb je al veel gewonnen. Via de website www.borstvoeding.nl vind je telefoonnummers van borstvoedingsorganisaties die je hulp bieden bij algemene vragen, zoals de combinatie werk-borstvoeding. Ook vind je adressen van instanties bij je in de buurt die informatie-avonden organiseren. Hier hoor je wat je kunt verwachten én bij wie je terecht kunt met borstvoedingsproblemen. In Amsterdam volgen relatief veel vrouwen zo’n voorbereidende cursus, en wat blijkt? 45% van de Amsterdamse moeders geeft na drie maanden nog steeds borstvoeding!
     
  2. Harmless

    Harmless Fanatiek lid

    14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    * Met borstvoeding zit je altijd half naakt te voeden *
    Dit is ook absoluut niet waar. Het kan uiteraard wel maar er zijn genoeg mooie voedingsshirts en bh's. Daarnaast kun je, je kindje, bijvoorbeeld ook onder een shirt 'schuiven'of een hydrofielluier oid gebruiken om de boel te bedekken.
     
  3. noura

    noura VIP lid

    27 apr 2006
    8.819
    0
    0

    hahaha halfnaakt, het zou mooi zijn.

    naar een diep decolete word altijd geloerd, maar een voedende vrouw word het liefst naar een toilet verbannen.

    ik word er treurig van dat er altijd maar verdedigd moet worden dat er bv gegeven moet worden
     
  4. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Een vriendin van mij zat in een restaurant, en had haar baby bij zich. Op een bepaald moment moest de kleine eten, dus moeder legt haar aan. Komt er even later een serveerster naar haar toe en zegt:" Sommige mensen in het restaurant vinden het storend dat u uw baby de borst geeft, ik zou u willen verzoeken om uw kind ergens anders te voeden"
    "Zoals waar? " vroeg mijn vriendin
    "Ehhhhhh..... Misschien op het toilet? " zei de serveerster
    Waarop mijn vriendin opstond, alles bij elkaar pakte en zei:
    "Laat jouw gasten maar met hun bord op de plee gaan zitten".

    Tja, heeeeel treurig
     
  5. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Volgens mij zou ik echt link worden als er tegen mij gezegd werd dat ik maar op het toilet zou moeten voeden.

    Ik heb 1x commentaar gehad op in het openbaar voeden. En dat was positief ! Ik zat op een bankje te voeden en een man had daarnaast zijn fiets geparkeerd. Hij haalde zijn fiets van het slot en zei: wat makkelijk he en mooi om te zien en hij fietste er vandoor. Kijk zo kan het ook !
     
  6. Female

    Female Niet meer actief

    @ Angelina, het is mij niet eens overkomen en ik voel me al pissig worden! Wat denkt zo'n trutje wel niet zeg. Hoe bizar.

    Ik voed ook altijd overal, gewoon 'netjes' zeg maar. Dat is is toch juist zo super aan bv?! En de normaalste zaak vd wereld. Goh dat er nog mensen bestaan die zo bizar denken zeg..... :(

    Nee ik zou die gastvrouw bijna wat aangedaan hebben. hihi
     
  7. :) Ik leef me ook al helemaal in... Maar ik ben wel niet zo mondig dat ik er iets op geantwoord zou hebben.

    Gelukkig heb ik het zelf nog niet gehad, en ik voed ook overal.
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Saar: jij voedt nog steeds in het openbaar ? Begrijp me goed ik vind dit echt wel kunnen en normaal hoor. Maar ik ben bang dat als je met een ouder kind in het openbaar gaat voeden je sneller commentaar krijgt.

    Tot wat voor leetijd hebben jullie/willen jullie in het openbaar voeden ?

    Ik heb zelf geen idee tot wanneer ik het zou doen. Eigenlijk raar dat je op een gegeven moment niet meer zou durven ?
     
  9. Ja, ik voed in het openbaar. Soms vragen mensen wel eens aan me hoe lang ik dit nog wil doen... (bv dus, niet enkel in het openbaar) en dan zeg ik... zolang Liene wilt, maar ik zou zeker graag de 2 jaar halen.

    Dan kijken ze wel wat raar, maar daar blijft het bij. Ik krijg wel de stempel 'alternatief' van vrienden ondertussen. :D Maar ja, daar kan ik wel met leven.

    Ik moet wel zeggen dat Liene ene klein dropje is, ze was 3 weken geleden 64.5cm.
     
  10. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    ongeveer vanaf dat de jongste 1 was voedik haa rniet meer in het openbaar. Ze was toen ook te snel afgeleid en keek liever rond dan dat ze dronk :)
    Ik heb trouwens nooit commentaar gehad op mijn openbare voedsessies :)
     
  11. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Saar: mijn kindje is nu al groter dan die van jou :confused:
    En ik ben al alternatief: vegetarisch, katoenen luiers enz. dus van mij zijn ze wel wat gewend denk ik.

    Had het er laatst met een vriend over en die vroeg hoe lang ik nog wilde doorgaan. Geen commentaar maar gewoon interesse. Ik zei dat het wordt aangeraden om door te gaan tot 2 jaar, hij was wel even verbaasd maar had er verder geen commentaar op. Veel ontwetendheid denk ik.
     
  12. @Nemo, ja veel onwetendheid is er... En mensen hebben er zo'n extreem beeld van... van langvoedende moeders.

    Vorige week was er hier een programma op tv van mensen die lang voeden en baby's in draagdoeken dragen (doe ik trouwens ook). Was er een vrouw, die zei dat haar kind nu niet naar school kon (1ste studiejaar) omdat ze bv kreeg.

    Woensdag werd ik daar op aangesproken. Zei een moeder van een vriendin tegen me (ze wist niet dat ik lang wil voeden): heb je dat gezien... die konden al lopen! En die kregen nog bv. En zelfs met 2 tegelijk.

    En ik antwoorde: oh, dat wil ik ook.

    En toen zei die vrouw, oh, sorry dat wist ik niet. Ik zei dat het niet erg was, maar dat in dat programma weer heel extremen werden getoond en dat lang voeden niet zo hoeft te zijn.

    En toen zei die vrouw, ja, ik heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht, ik heb nooit bv gegeven.

    Dus, zo zie je maar...

    Wij gebruiken trouwens ook katoenen luiers... Straks hebben mijn vrienden nog gelijk :D.
     
  13. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik krijg nu al opm. omdat mn zoon idd flink is. Hij draagt nu maatje 74 en is 9 kilo. Kortom das best een boel baby wat dan ana de borst ligt.

    Tja niks aan te doen... hij ziet er groot uit maar hij is echt nog maar net 6 mnd (en gedraagt zich als een baby van 4 mnd ook zoiets wat ik tig keer moet uitleggen... sommige vragen ronduit of hij achterlijk is :evil: )

    Moet je nagaan hoe dat over een paar maand is. Ik voed gewoon in het openbaar waneer datr nodig is... ongeacht de leeftijd. Het zla steeds minder vaak gebeuren natuurlijk maar tot 1 jaar ontkom je er denk ik zowiezo niet aan en daarna ligt het er maar net aan hoevaak je dan nog voedt.
    Ik wordt ook als redelijk alternatief bestempeld aangezien ik bv geef, nogal een sterke mening heb over vaccinaties en koemelk, mn kind niet uit een fles hoeft leren drinken, mn dochter met 2 jaar nogsteeds amper snoept, ik rapley enz... Kortom redenen te over om me raar te vinden. Ik noem het zelf gewoon bewust bezig zijn met mn kids. :)
     
  14. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    haha, grappig trouwens, alleen al dat jullie het ook LANGvoeden noemen! We zouden beter andersom korter dan 2 jaar KORTvoeden kunnen noemen :)

    weet niet of ik dat wil of haal hoor, 2 jaar, misschien ga ik ook wel KORTvoeden. maar in ieder geval 6 maanden en daarna zolang we het allebei fijn vinden.

    vind het altijd heel dapper en knap als moeders in het openbaar voeden. misschien komt het nog maar ik ben er zelf niet zo dol op, niet vanwege commentaar, dat maakt me echt niks uit. doe het ook wel als het nodig is (even snel een paar slokken is het dan meer) maar ik zit liever lekker rustig met een voedingskussen in een lekkere stoel, gaat veel beter dan.
     
  15. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dan moet je hier komen shoppen... Ik ga regelmatig in 2 grote Belgische winkelcentrums shoppen en daar hebben ze moeder en kind ruimtes, kan je oa je kind verschonen maar er staan ook een boel comfi stoelen om te voeden... of de fles te geven. Tot nu toe heb ik nog maar 1x een andere voedende moeder meegemaakt daar... de rest had allemaal poeder bij zich.

    Overigens vind ik langvoeden vanaf een jaar denk ik... gevoelsmatig dan. Tot 6 mnd vind ik het logisch, de tijd tussen 6 mnd en een jaar is een beetje schemer gebied.
     
  16. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Zeeuwsmeisje, nu kaart je iets aan, waar ik heel nieuwsgierig naar ben:
    Vaccinaties. Vertel? Hoe sta je daar tegenover?


    Angelina
     
  17. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ow ik voed trouwens ook nog steeds in het openbaar hoor, ehhhh.... wel met moeite hoor, en het is toch al mijn vierde die ik in het openbaar voed 8-[ .
    Ik vind het heel moeilijk. Ik moet me er iedere keer weer overheen zetten.
    Uiteindelijk doe ik het wel......
     
  18. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik ben niet tegen inenten hoor... zeker niet maar vindt wel dat je als ouder zijnde genoeg info moet hebben voordat je dat doet.

    Ik vind bijv. dat eerste prikjes wel errug vroeg worden gegeven. Wij zijn dus alleen al om die reden later gestart.

    Ineneten heeft positieve kanten die iedereen wel kan bedenken maar ik geloof dat het niet compleet risicoloos is. Ik ben dus niet tegen inenten maar ik vind dat er wel ff goed moet bij worden stil gestaan ipv maar gewoon te doen wat de rest doet.
    Mijn zoon heeft een alternatief programma. Ik had er gewoon geen goed gevoel bij, hij heeft al een ontwikkelingsachterstand en in het begin waren er heel wat zorgen met hem, nog een reden om later te starten en dat eerst ff te bekijken.

    Wijzelf hebben er dus uiteindelijk voor gekozen om later te beginnen en daarnaast hebben we inentingen opgesplitst. Hij krijgt niet de bmr en menc. tegelijk. Dat vind ik gewoon te veel voor mijn kind in 1 keer, helemaal met zijn achtergrond. Bmr wachten we dus nog ff mee. Verder vind ik echt dat je kind helemaal gezond moet zijn als je begint... ook een verkoudheid zou voor mij reden zijn om het uit te stellen.
     
  19. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ook ik ben later gestart met de vacinaties en zou ook niet geven bij een verkoudheid o.i.d. ook houd ik er de dagen ervoor en erna rekening mee. Dit wil zeggen kindje niet extra vermoeien met uitjes en andere gekke dingen.
    Doe trouwens ook aan draagdoek, straks Rapley, is er nog hoop voor mij ;) O ja en ons kindje slaapt ook wel eens bij ons in bed.
     
  20. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ik heb ook zo mijn eigen gedachten over vaccineren. Maar het is moeilijk om daar met anderen over te praten omdat men nogal snel met een oordeel klaar staat dan. Hoe reageerde het CB bij jullie?


    En mijn zoon slaapt ook bij ons in bed. 8) en ook wij doen aan rapley en volgen zoveel mogelijk het ritme van onze zoon. En weet je: Het werkt!

    Problemen die anderen mensen vaak tegen komen bij hun baby heb ik vaak nog nooit meegemaakt. Ik vind dat ik een makkelijk kind heb!
     

Deel Deze Pagina