Borstvoeding en bvpil Cerazette

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Druif, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Liep jouw borstvoeding terug tijdens gebruik van pil?

  1. Nee, ik merkte geen verschil

  2. Ja, mijn productie liep terug

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hallo dames,

    ik ben benieuwd wie van jullie ervaring heeft met de bvpil Cerazette.

    Bij mijn eerste kindje durfde ik er niet aan te beginnen omdat ik bang was dat mijn bv er door zou teruglopen. Door vier dagen te kolfen toen ik weer ging werken gebeurde dat namelijk toch wel een beetje.

    Is mijn angst terecht? Nu sta ik opnieuw voor dezelfde vraag. Wat is jullie ervaring? Ik hang er ook even een polletje aan als dat lukt.
     
  2. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier merkte ik geen verschil aan mijn productie.
     
  3. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Volgens mij kan je productie teruglopen door een hormoon wat juist NIET in Cerazette zit :) maar ik kan me vergissen hoor.

    Hier geen verschil in ieder geval. Vind het overigens geen ideale pil, ben heel lang heel licht ongesteld, irritant, maar goed, de alternatieven vind ik ook niet aantrekkelijk.
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb 'm niet gebruikt, maar mijn huisarts raadde 'm mij ook niet aan, omdat ik lang borstvoeding wil blijven geven. De cerazette schijnt zo'n 5-6 maanden goed te werken en daarna minder betrouwbaar te kunnen worden (Linda86, is dat niet de oorzaak geweest dat je toch zwanger was geworden?)
     
  5. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik gebruik 'm ook en merk niks aan mijn productie.

    Waarom wordt hij afgeraden bij lang BV geven Snoopy?
    Ik wil namelijk ook lang doorvoeden....
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Omdat ie blijkbaar minder betrouwbaar kan worden dan. Maar op internet kan ik daar niets over vinden, vreemd. Moet zeggen door wat er met Lisa is gebeurd ik m'n huisarts niet meer helemaal serieus neem, dus misschien klopt er wel niets van van wat hij zegt.
     
  7. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Oh zo, nouja het is altijd betrouwbaarder dan zónder, toch?
    Daarbij heb ik PCOS en dus geen eisprong van mezelf dus dat ik zwanger wordt, zou een wonder wezen, hihi.
     
  8. butt3rfly

    butt3rfly Actief lid

    8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Ze hebben alleen onderzoek gedaan naar 7 maanden bv bij cerazette, dus over een langere periode zijn geen wetenschappelijke gegevens bekend. Volgens mijn huisarts is het niet waarschijnlijk dat langer gebruik opeens wel schadelijk zou zijn. Ook op de website van Cerazette zelf staat dat je het geen kwaad kan. Het gaat dus volgens mij alleen over wat er bij je kindje terecht komt en niet dat Cerazette dan niet betrouwbaar meer zou zijn.
     
  9. butt3rfly

    butt3rfly Actief lid

    8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    @druif: ik denk dat je productie terug is gaan lopen doordat je weer bent gaan werken. Werken op zich kan je productie al terug doen lopen, maar ook het kolven. Met kolven haal je niet uit je borsten wat je kindje drinkt en als je dat 4 dagen per week hebt, loopt het ook gewoon terug omdat je lijf een seintje krijgt dat er minder 'vraag' is naar bv.
     
  10. butt3rfly

    butt3rfly Actief lid

    8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Een 'gewone' pil bevat progesteron en oestrogeen. Oestrogeen is het hormoon dat je bv doet teruglopen. Cerazette bevat alleen progesteron.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had ook pcos, 1,5 jaar over gedaan om zwanger te raken van Eva. Toen zij 8 maanden was werd ik zowaar ongesteld (met borstvoeding) en in de 3e cyclus raakte ik zwanger! Dat werd een miskraam en daarna weer in de 3e cyclus zwanger! Dus je weet het nooit ;). Maar wij zijn nu echt klaar met kinderen krijgen, dus cerazette is voor ons dan niet betrouwbaar genoeg.

    Maar nu gelukkig wel mama van 2 wondertjes :)
     
  12. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Gelukkig, ik vertel geen onzin :D was al bang dat ik het me weer verkeerd herinnerde.

    Mijn productie is nu trouwens wel erg teruggelopen, maar niet door de pil, want ik slik hem al vanaf dat Irem 2 weken is en deze dip is pas sinds een paar weken. Overweeg nu Domperidon te gaan slikken (is toch vrij verkrijgbaar?) om te kijken of dat wat helpt. We gaan ook nog op vakantie volgende week dus ben bang dat ik dan door al het 'gedoe' en gereis en de warmte nog minder melk krijg.

    *sorry offtopic*
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Domperidon kan je inderdaad zo halen. Even op borstvoeding.com kijken voor de dosering.
     
  14. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Goh Eylem hier precies hetzelfde... zou het niet door de spanning voor de vakantie komen? :(
    Ik ben maar aan de kolf geslagen want pfffff.
     
  15. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Snoopy, bedankt! Had inderdaad al op borstvoeding.com gekeken en ga vanmiddag naar de apotheek

    Duchess :( ja ik denk bij mij een combinatie van stress van het werk, van de vakantie en van Irem die op het moment heel ongedurig is met drinken. Maar er is hoop! Ik heb gisteren al 10 mg Domperidom genomen (Irem krijgt het in vloeibare vorm voor haar reflux dus dacht, even proberen of het werkt) en mijn productie was gisteravond/vannacht echt merkbaar hoger, en daardoor mijn tsr ook meteen weer veel sneller. Dus ik ga het echt halen, een erg fijn idee dat ik daardoor in ieder geval zometeen op vakantie mijn productie even zeker kan stellen, en dan hoef ik hopelijk die spray niet eens meer te gebruiken.
     
  16. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Met mijn produktie niks van gemerkt, maar ben na een maand al gestopt omdat ik er zelf zo hormonaal van werd. Nu gewoon aan de jasjes.
     

Deel Deze Pagina