Hoi mama's, Ik ben mama van een prachtig zoontje, nu waren we gisteren bij het consultatie bureau en heb ik wat vragen. Onze zoon is met 36 weken en 2 dagen geboren dmv een keizersnede, hij woog bij de geboorte 3250 . Flinke jongen dus voor een randprematuurtje. Borstvoeding ging eigenlijk meteen redelijk goed hij dronk om de 3 uurtjes ongeveer. Hij groeide er ook ontzettend goed op en heb nooit hoeven bijvoeden. Nu is mijn mannetje 4 maanden en 1 week oud en weegt 8,9 kilo Hij krijgt momenteel om de 4 uur een voeding soms om de 3 uur. In de nacht laat hij er wel eens 6 uur tussen. Nu zegt het CB dat hij dus teveel eten krijgt ( hoe zit het met je kan nooit teveel borstvoeding geven dan). Ik moet hem om de 5 uur een voeding geven, waarvan ik 1 voeding al moet laten vervallen en aan hapjes beginnen ( ik dacht dat dat pas na 6 maanden mocht, nu is het meer proeven) Wij zijn nog niet eens aan proeven begonnen. Dus m.a.w. laat hem maar 1 uur huilen ofzo, als hij na 4 uurtjes alweer komt. Daarnaast gebruiken ze daar ook een kunstvoeding groeicurve schema of hoe dat gedoe ook heet. Ze vond ook dat hij in de nacht geen voeding moet krijgen maar proberen stil te krijgen met het speentje. Hij is pas 4 maanden doorslapen lijkt me meer een uitzondering toch? Verder drinkt hij s nacht gewoon aan beide kanten. Wat moet ik nou met dit advies en wie van jullie heeft ook een flinke baby en dan kan me hierin adviseren wat ik moet doen want ik voel me niet goed bij haar 'advies'. x ooja toen ik aangaf dat hij de afgelopen dagen een beetje huiliger was zei ze. Jah dat komt omdat je hem teveel eten geeft mevrouw???
Ik heb je net een pb gestuurd.... maar zie nu dat je jouw bericht ook hier op het bv forum hebt geplaatst Je zal nog veel reacties krijgen, maar kort samengevat: Lekker laten praten....ene oor in andere oor uit
Ohohoh... daar zit dus duidelijk weer iemand die 0,0 verstand heeft van BV! Wat Zoe123 zegt: ene oor in andere oor uit!! Echt onzin wat ze je daar verteld hebben. Van BV kun je niet teveel geven en is altijd gewoon op verzoek! En zeker geen hapjes gaan geven ipv een voeding... Als je kindje tevreden is met zoals het nu gaat: lekker door gaan zou ik zeggen! Hier een zoontje die bij 2,5 maand 6450gr woog en 62cm, flinke stijging in de groeicurve bij beiden. Hij krijgt ook alleen BV, nu nog zo'n 5x per dag op zijn verzoek en hij slaapt de nachten door sinds 1,5 week. Allemaal op eigen verzoek en dus niks 'gestuurd'.... vraag me ook af hoe je dat zou willen doen! Hier gelukkig een BV-minded cb, wat zelf al aangeeft een curve voor FV-kinderen te gebruiken en gewoon zo door te gaan. Dus nogmaals lekker zo door gaan, je kindje kan het zelf goed aangeven! En als jij (en je kindje) nog niet aan bijvoeding toe zijn nog lekker wachten...
Straal negeren is een goed advies denk ik. Hier ook gezeur gehad bij de eerste. Heb toen gewoon gezegd dat ik niet meer kwam als ze belachelijk advies bleven geven. Op verzoek is op verzoek en bijvoeding is bijvoeding en geen vervanging.
ahhh Lekker laten gaan! Ja en amen! Eigen gevoel volgen. Bij het CB gebruiken ze groeicurves voor FLES kindjes, niet voor bv kindjes! De groeicurve van WHO is veel beter, is te vinden op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding! Als je kleintje wil drinken, gewoon geven hoor! En bijvoeding pas doen wanneer jíj wilt. Ik heb Caylan tot 6 maanden enkel bv gegeven, nu is bv nog altijd de hoofdvoeding. Fruit/groente vervangt niet een bv maaltijd, geef dit steeds erna en niet ipv. Succes ermee!
Lekker laten praten en als hij straks gaat bewegen dan gaat het er vanzelf weer vanaf. bv kun je niet teveel geven. Vind het leuk hoor het cb maar als ze te zwaar worden dan hoor je ze, maar groeien ze niet goed dan hoor je ze nooit en wordt er pas na 4 maanden na je geluisterd. Dus doe waar je jezelf goed bij voelt en tegenwoordig is het beginnen met bijvoeding weer bijgesteld naar de 4 maanden omdat er dan minder kans op allergie is, maar dit wordt iedere keer weer bijgesteld en ik ga pas beginnen wanneer mijn kind er aan toe is en zo als het er nu naar uit ziet is dat niet met 4 maanden.
Mijn beste vriendin heeft ook slagroom in haar borsten. Haar zoon is 2 maanden jonger dan de mijne en weegt ruim 2 kilo meer en is ongeveer even lang. Grappig om te zien samen. En dat is alles. Jouw kind volgt zijn eigen lijn, jij doet niks vreemds, het enige vervelende is dat jij je sneller een breuk tilt. Maar ja, thats Life. Lekker laten praten en genieten van je tevreden manneke.
Vind ik dus ook. Als jij het goed vind zo en je kindje wilt dit graag zo waarom niet?! Als je kindje straks begint met lopen vliegen die kilo's ervan af. Mijn zoontje woog nog zwaarder en zou volgens hun obesitas worden -_- alle extra kilo's zijn nu tog echt weg, dat terwijl ik hem nu nog meer melk dan "toegestaan" geeft.(kunstvoeding) Luister naar je eigen gevoel en volg je instinct, laatje vooral niet onzeker maken.
bedankt voor de reacties, voor mijn gevoel doe ik het gewoon goed en nu ik jullie reacties lees ben ik echt weer opgelucht. Heb echt geen zin meer in dat CB.
Hier hetzelfde.. 2,5 maand en 6400 gram Bijna volledig BV, 700ml per 24 uur BV gekolfd, 250ml FV. Hier heb ik te horen gekregen dat het nog net mag, maar als hij nog zo hard blijft groeien dat ik een "probleem" heb. Ben nu aan het werken naar volledig BV, Hij komt ongeveer 400 gram per week aan nu.. ze hebben maar pech hoor.. ik ga niet minderen met voeding omdat hun dat maar vinden
Wat is dat toch met het cb en bv tureluurs word je ervan! Ik ga alleen nog naar het cb voor meten, wegen en de inenting. Ik zit m'n afspraak uit en hun advies gaat het ene oor in, het andere uit.
Snap het ook niet.... Zou gewoon niet mogen dit advies. Gewoon lekker verdergaan waar je nu mee bezig bent je doet het hartstikke goed! Bv minder geven maar wel al bijvoeding...wat een belachelijk advies!
Bijna 9 kg en 4 mnd oud? Ik snap het CB wel...maar de methode lijkt me niet de manier. Hoe lang is hij?
Ik heb mijn dochter tot 10 maanden om de 3 a 4 uur gevoed (op verzoek) en ben pas bij 6 maanden begonnen met bijvoeding. Toen ze 10 maanden was gestopt met bv en toen zat ze binnen een week op een dreumesschema (ontbijt bordje pap, tussen de middag broodje met melk, groente en fruit en verder geen flessen meer) Consultatiebureau heb ik nooit naar geluisterd wat voeding betreft, ben niet zo'n fan van ze. Ik heb een kennis met een dochtertje van net 6 maanden. Ze geeft borstvoeding maar op aanraden van cb al met 4 maanden gestart met bijvoeding. Nu was ze net naar het cb geweest en de kleine mag nog maar 3 borstvoedingen per dag (7, 13 en 19 uur). Verder fruit, groente en jawel...diksap!!! Achterlijk advies, helaas een jonge moeder die hecht aan de "deskundigheid" van het cb en dit dus opvolgt
Ik heb juist een folder van het cb gekregen over borstvoeding en bijvoeding waarin duidelijk staat dat nachtvoedingen normaal zijn en dat je die moet geven als je kindje hierom vraagt (bij 3-4 maanden en bij 5-6 maanden). Op verzoek is op verzoek... dus ik denk dat je niet fout kan zitten. Gewoon je eigen gevoel volgen! Overigens sprak ik wel een verpleegster in het ziekenhuis die een wetenschappelijk artikel had gelezen over de mogelijkheid van teveel borstvoeding. In uitzonderlijke situaties schijnt het wel te kunnen - ze vertelde iets over een casus waarin een moeder ieder huiltje oploste met de borst. En het kindje maar drinken... en heel zwaar worden... Misschien is het wel goed om te richten op 3 a 4 uur tussen de voedingen? Dat zou een baby van 4 maanden wel trekken over het algemeen lijkt me? {*let op, ik ben geen expert*}. Bij twijfel zou je ook een lactatiekundige kunnen raadplegen, die zou daar ook iets over moeten kunnen zeggen, lijkt me.
Mijn nichtje is ook 4 maanden en 8.7 kilo. Zij krijgt flesvoeding, en gewoon volgens de gebruikelijke hoeveelheden. Is gewoon haar aanleg denk ik. Ik zou me dus geen zorgen maken hoor. Lekker laten.