Volgende week word ik ingeleid en omdat ons mannetje veel te klein is zal hij waarschijnlijk eerst in de couveuse komen te liggen en wil ik gaan kolven. Zodat ons kleine mannetje wel de beste voeding binnen krijgt. Nu weet ik wel wat van borstvoeding af omdat ik zelf in de kraamzorg werk maar ik weet niet alles van kolven en jullie hebben vast nog welk handige tips. Hoe vaak kolfde jullie ? En hoe lang ? En bouwde je de tijd van het kolven ook op ?
Toen mijn dochter nog op de kinderafdeling lag kolfde ik elke 2 a 3 uur. Ik legde ook vaak eerst aan, en kolfde dan na, en die melk kreeg ze dan meteen daarna d.m.v. vingervoeding. Ik zou even nagaan of de lactatiekundige dienst heeft als je zoon geboren wordt. Want in dit soort gevallen is wat extra begeleiding wel prettig hoor!
IK heb zelf geen ervaring maar mischien heb je wat aan onderstaande. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Afkolven van moedermelk. Brochure 8. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Borstvoeding voor een couveusebaby. Brochure 12 Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Moedermelk maar (nog) niet aan de borst. Themanummer BN
Heel veel sterkte voor volgende week voor jullie! Heb voor mijn dochter ook alles op gang moeten krijgen met een kolf en zou zeggen... Heb een paar dagen geduld. Ook al krijg je er de eerste dagen niets of nauwelijks wat uit, toch heeft het zin wat je doet! Mijn dochter werd zondag geboren, heb toen dagenlang om de paar uur gekolfd (ik meen steeds 15 a 20 minuten). In de loop van dinsdag kwam er 'iets' uit. Al die tijd met die kolf op mijn tiet, ik werd er al bijna moedeloos van. Maar donderdagochtend begon het opeens goed te lopen. Dus zou zeggen... kijk de eerste tijd niet naar wat eruit komt... Heb geduld, het komt echt goed! Nogmaals heel veel succes voor jullie beiden!
Hoi, ik heb 5 maanden lang gekolfd, waarvan 4 fulltime, dat wil zeggen 7 tot 10 keer per dag. Mijn zoontje is te vroeg geboren en heeft daardoor eerst in de couveuse gelegen. Uiteindelijk heeft hij nooit voldoende uit de borst kunnen drinken (hij kon het er niet goed uitzuigen) en daarom is het bij kolven (helaas) gebleven. Het kolven zelf duurde 15 minuten, maar het klaarzetten van de spullen klaar gaan zitten, schoonmaken van de kolfspullen en het opbergen van de melk met sticker erop doen, kostte ongeveer een half uur. In totaal was ik dus per dag ongeveer 3,5 tot 5 uur bezig met borstvoeding Een tip: houd een boekje bij zodat je weet of je productie over de gehele dag, omhoog gaat. ik schreef secuur elke gekolfde melk op. Zodat ik kon kijken of ik bijvoorbeeld, wanneer ik de nacht doorhaalde ipv midden in de nacht te kolven, ik over 24 uur minder zou produceren. Bij mij bleek dit niet het geval te zijn. doordat ik was uitgerust produceerde ik meer. Ook was eens mijn kolf kapot (de zuigkracht nam langzaam af door een lek) en ik zag een dalende productie dus ik kon optijd mijn kolf laten repareren. ik kwam erachter dat de huurkolf van Medela, de symphony die dubbelzijdig en electrisch kolft, het beste de melkproductie op gang helpt. Ik had al een heel dure kolf gekocht, namelijk de freestyle van medela. Later bleek deze freestyle bedoeld te zijn voor vrouwen die bv geven en erbij willen kolven. Heeft alles te maken met de zuigkracht die ervoor zorgt dat de productie omhoog gaat. Ik dacht ook wel, wat weinig melk, maar het was steeds wel meer dan wat mijn zoontje dronk. volgens mij dronk hij de eerste dag 3 ml 8xdaags, de dag erna 5 ml, de dag daarna 7 etc. Dus zat ik er telkens net iets boven en de productie nam toe tot uiteindelijk 190 cc per keer oid, maar dit duurde wel een aantal maanden, het ging steeds mee met de behoefte van mijn zoontje. Ik hoop dat alles goed gaat en jouw kindje goed aan de borst gaat leren drinken, groetjes
In het ziekenhuis gaven ze aan dat ze daar advieseren 6 keer per dag 10 min te kolven. Dus ik zei krijg je zo je voeding wel op gang. Als je nagaat dat een kind toch vaak minimaal 8 keer per dag aan de borst drinkt. Maar zij gaf aan dat in de nacht rust voor de moeder belangrijker was voor de productie. ons kleintje: Fijn te weten dat de freestyle dus toch minder goed werkt ook al is je productie op gang. Ik had er ook al naar gekeken. De symphonie hebben ze in het ziekenhuis ook en die zal ik de eerste tijd thuis ook huren. Bedankt voor de info meiden ! Ik vind het zooo belangrijk dat juist hij nu aan kan gaan sterken van mijn borstvoeding.