Hoi dames Tittel zegt het al . Twee keer is de borstvoeding niet gelukt . Redenen waren . Slechte begeleiding. Tepelkloven . Overproductie. Gezondheid van de tweede ... Nu wil ik echt goed voorbereid zijn en het wel laten slagen !!! Ik ga naar de info avonden rond borstvoeding Ik heb verschillende brochures en boeken Wat kan ik nog doen ? Ik ben me nu aan het inlezen . Ik heb nog tijd genoeg i know maar wil der echt tijd voor nemen . Heb er zoveel spijt van dat het 2 keer mislukt is Lees het graag Liefs
En dan ook gelijk voor twee zie ik! Zoek een goede lactatiekundige, dan lukt het vast. en lukt het niet, niet te streng zij voor jezelf hoor!
Nee het is maar voor eentje meer . Tweede ukkie heeft het niet gehaald . Lactatiedeskundige ga ik eens zoeken hier !
Ohhh, sorry dat had ik niet goed gelezen. Dat is naar. Lac.kundige kun je volgens mij ook al voor de bevalling benaderen voor goede tips. Ik weet niet of in Belgie consulten ook vergoed worden, zou je verzekering er wel even op checken
Een goede voorbereiding is belangrijk, nog belangrijker is de begeleiding die je voor jezelf wil na de geboorte. Mijn dochters waren beide matige drinkers,maar zoonlief haalde de melk uit mijn tenen.. Zorg voor een goede begeleiding in het ziekenhuus, geef van te voren aan dat je borstvoeding wil geven en dat daar het beleid op gericht moet zijn. Dus niet bijvoeden, veel aanleggen, ook s'nachts. Heb je het gevoel dat het niet lukt, meteen een lactatiekundige inschakelen. Als je thuis bent idem dito, niet "hopen op beter" maar ook een lactatiekundige langs laten komen. Kan ook via het consultatiebureau. En verder....borstvoeding geven is iets dat je moet leren, samen met je kindje. Soms heeft het wat tijd nodig en soms zijn er opstartproblemen. Maar als het eenmaal loopt is het echt iets heel bijzonders! Sterkte met je verlies
Qua hoeveelheid melk kan ik niet klagen . Lek nu al ook enorm en heb melk genoeg. Ik ga op het ziekenfonds eens navraag doen voor een lactatiedeskundige . Ik heb me ingeschreven voor de info avonden over borstvoeding in het ziekenhuis . En de gynaecoloog heb ik ook al aangesproken en het is een pro borstvoeding ziekenhuis . Via het consultatiebureau heb ik een hele boek gekregen over borstvoeding met tips en plaatsjes etc . Ik hoop dat het nu langer lukt dan 3 weken
Mijn aanpak was zo'n beetje het tegenovergestelde van wat meestal geadviseerd wordt. Wij gaven wel bijvoeding in de vorm van kunstvoeding en wij gaven wel voeding met een fles. Wie weet heb je iets aan mij ervaring... Ik heb me van te voren een heel klein beetje ingelezen en ik ben zelf verpleegkundige, dus dat zal vast ook wel een beetje helpen, ik had zo toch een beetje kennis. Verder heb ik besloten dat ik het ging ervaren en wel zou zien hoe het zou gaan. Na de keizersnede kwam de borstvoeding maar matig op gang. Na drie dagen zijn we bij gaan voeden met kunstvoeding. Onze dochter viel af, had honger en werd zo fel als ik haar aan probeerde te leggen en dit ging (ondanks alle goede hulp in het ziekenhuis) ook echt heel moeizaam. Ik vond het bijvoeding geven eigenlijk helemaal niet erg. Mijn dochtertje legde ik aan, wilde dit niet dan gaven we haar wat kunstvoeding, als ze lekker wat in haar buikje had probeerde ik haar weer aan te leggen. Ik wilde graag dat de borstvoeding zou slagen en wilde het niet zomaar opgeven. Het geven van kunstvoeding haalde de druk weg. Uiteindelijk kwam de borstvoeding goed op gang. Ik had opeens zo veel dat ik een heel weeshuis had kunnen voeden Het aanleggen ging nog steeds heel moeizaam. Mijn dochter overstuur. Mijn tepels lagen helemaal open, stuwing, overproductie, te veel voeding te snel... Ik ben toen gaan kolven. De afgekolfde melk gaf ik haar met de fles. Op momenten dat ze voldaan was legde ik haar aan. Dit was tussendoor of na de voeding. Hierdoor werd het borstvoeding geven iets wat voor ons allebei ontspannen was. Mijn dochter was rustig aan de borst en ik kreeg er meer handigheid in. Steeds vaker dronk ze een volledige borstvoeding. Wilde het een keertje niet? Geen probleem, dan gaven we haar wat afgekolfde melk. Geen druk, geen stress, geen kind met honger... Dit was voor iedereen, moeder, kind en partner, prettig. Soms hoor je van die moeders waarbij het borstvoeding geven allemaal heel natuurlijk en vanzelfsprekend gaat. Ik ben kennelijk geen natuurtalent Mijn dochter en ik hebben het echt moeten leren. Mij hielp het dat ik geen borstvoeding via de borst moest geven. Lukte het aanleggen niet, dan was voeding met de fles geven ook goed. Na de voeding legde ik haar dan nog even aan. Het 'niet moeten' hiep mij en mijn dochter enorm. Ik denk dat een ontspannen moeder nog het meeste bijdraagt aan het doen slagen van de borstvoeding. Het is helemaal goedgekomen! Inmiddels is ze 7 maanden en ik geen nog steeds (deels) borstvoeding. Heel veel succes.
Stel je er alvast op in dat het de eerste twee weken misschien met wat pijn en moeite gaat, maar dat het daarna beter zal gaan. Veel vrouwen geven het op als het pijn doet omdat ze denken dat het pijnlijk blijft. Maar tepels wennen er aan en tepelkloven gaan ook weer over. Houdt je daar aan vast.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Tepelkloven gaan natuurlijk weer over, maar zijn meestal een teken dat het kindje niet goed aanhapt. Een beetje pijn in de eerste week bij aanhappen is niet vreemd, maar als het voeden zelf echt pijn doet moet je aan de bel trekken, dat hoort niet.
Na 10 dagen had ik een lac. kundige aan mijn bed i.v.m. een borstontsteking. Toen leerde ik pas echt hoe je goed moet aanleggen, waar je op moet letten etc. Ik had het zooo fijn gevonden om dat al veel eerder te hebben! Gewoon vanaf dag 1 iemand die precies weet waar zij het over heeft en jouw al het vertrouwen kan geven dat je nodig hebt. Misschien een keer met een lac. kundige in gesprek voor je bevalling? Eventueel via de verloskundige?
Je woont in Antwerpen zie ik? Ik ben bevallen in het St. Vincentius en daar hebben ze een heel team van lactatiekundigen en deskundige vroedvrouwen die ons in 4 dagen tijd hadden opgestart. Ik ben zo dankbaar voor hun deskundigheid en adviezen, en ze waren er 24 uur per dag! Als het 's nachts niet lukte met aanleggen stond er binnen 5 min iemand naast mijn bed. Ze geven ook borstvoedingsinformatieavonden ter voorbereiding. Heel nuttig!
Ik woon in de provincie antwerpen . Mechelen meer vepaald maar hier zojn er ook info avonden rond bv en daar heb ik mij voor ingeschreven .. Heb het nagevraagd en er zouden ook lactatiedeskundige zijn op de kraamafdeling en de vroedvrouwen zouden ook extra opgeleid zijn . Hoop dat het dus goedkomt