Ik heb gisteren met een kolf die ik elke dag een keer uitkook melk afgekolft. Deze heb ik bewaard in een bewaarbeker van atvent ook uitgekookt. Nu heeft mijn vriend gisteren een flesje gegeven en later de fles afgespoeld en meteen gevuld voor de nacht met nieuwe melk. Zonder deze af te wassen en toen was de melk niet nodig ivm doorslapen. Kan ik deze vanavond alsnog geven of morgen meegeven naar de oppas of is de melk niet meer goed. Ik hoop van wel vind het zonde had hij het nou maar in dat schone bekertje laten zitten.
Ja, die kun je gewoon nog gebruiken hoor! Je hoeft echt niet iedere dag alles uit te koken, een keer per week is genoeg. Je vriend heeft de fles toch gewoon afgespoeld en de melk was van gisteren, dus dat is allemaal geen probleem.
Bedankt voor je reactie. Hij is nu 2 maanden, ik dacht dat bij kolven om het te bewaren je de kolf dagelijks moet uitkoken. En dat je de bakjes ook moet uitkoken. En dat je het dan 3 dgn mag bewaren in de koelkast of invriezen. De fles waar hij uit drinkt ook elke dag uitkoken. is dit overdreven? Vooral omdat hij de fles niet elke dag gebruikr bewaarik hem in de koelkast of is dit ook niet nodig? Mischien ben ik te voorzichtig.
haha, ja het is een beetje overdreven in mijn ogen Melk kan je vijf dagen bewaren in de koelkast. Kijk even in dit schema, daar staat alles goed uitgelegd Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk Als je alles een keer in de week uitkookt is dat echt voldoende hoor. Gewoon na gebruik even afwassen. En ik bewaar de fles inderdaad ook in de koelkast.
Hier ook iemand hoor die alle bakjes voor het invriezen nog in de sterilisator doet. Als ik een dag heb gewerkt dan heb ik ook 3 setjes die ik savonds steriliseer na afwassen. Dat vind ik prettig want dan hoef ik niets te spoelen op mn werk en heb ik elke keer een schoon setje. Flessen worden in de vaatwasser meegedaan maar soms ook nog in de sterilisator. Kost mij wat meer werk maar oom prettig idee dat alles schoon is. Denk wel dat het minder kan .
Ja, schoon, maar dat betekent niet na ieder gebruik uitkoken. Als je dat fijn vindt moet je het vooral doen hoor, maar het is echt niet nodig!
Gesteriliseerd betekent dus wel uitkoken/steriliseren. Ik doe het nog dagelijks, ook tepelhoedjes. Blijf ook last houden van spruw wat steeds terug komt dus vindt het wel een fijn idee. Speentjes liggen hier ook geregeld op de grond en ze is regelmatig verkouden dus hier gewoon alles dagelijks in een soppie en in de magnetronsterilisator. Als je melk een aantal dagen in de koelkast bewaard of invriest, zou ik wel steriliseren. Maar ik zou me er niet te druk om maken als dat een keer niet is gebeurd en zeker niet als je de melk de volgende dag gebruikt.
Oke ik heb ook wat op internet rond gekeken en kies er toch voor elke avond alles ff uit te koken en ook de bakjes waar ik het in bewaar. Hij is nog maar twee maanden oud en we hebben ook net spruw achter de rug. We hadden het allebei en dan is voeden geen feest dus voorlopig nu hij nog zo klein is doe ik het zo. De melk heeft hij op.
Ik sterilseerde altijd maar 1 keer per week. Behalve toen ik spruw had, toen sterilseerde ik elke dag en de melk die in de vriezer ging pasteuriseerde ik. Elke dag vind ik een beetje overdreven.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt inderdaad! Mijn zoontje is tot nu toe maar een keer een beetje verkouden geweest en verder geen spruw oid, maar ik kan me voorstellen dat je er extra alert op bent als dat wel zo is.