wel of niet?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by conny75, Jul 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Ik ben nu bijna 23 weken zwanger van ons tweede wondertje. Ik zit nog steeds in twijfel of ik borstvoeding zal geven of niet.

Bij onze zoon heb ik dat wel gedaan maar omdat ik de ziekte van crohn heb met een stoma vond mijn gastroentroloog het verstandiger na 6 weken om te stoppen. De bv at mij namelijk op omdat ik al verminderd vitamine opneem.

Nu heb ik het gevraagd of ik bv mag geven maar mijn gastroentroloog is het daar niet zo mee eens. De gyn zegt daar integen dat het geen probleem moet zijn. Nu weet ik dus niet wat ik zal doen.

Wat raden jullie mij aan?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Conny,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Langzaamaan begin je je voor te bereiden op die kleine erbij straks. Goed dat je nadenkt over het geven van borstvoeding of niet.

Op zich is Crohn geen contraindicatie voor het geven van borstvoeding. Heb je nog steeds een stoma of is je situatie weer veranderd? Hoe is de Crohn nu, actief of niet?

Wanneer met name de vitamine opname het probleem is bij jou, dan is het zaak dat goed in de gaten te houden en op peil te houden. Met name vit. B kan een lastige zijn. (krijg je daar nu injecties voor bijvoorbeeld?) Bekijk wat hier in mogelijk is, dat je opname goed gemonitord wordt.

Juist wanneer jij Crohn hebt is het voor je kindje belangrijk om borstvoeding te krijgen, om te zorgen voor een goede immunologische bescherming van de darm en darmwand.

Ik zou je willen aanraden in ieder geval ook weer de eerste weken borstvoeding te geven. Met het colostrum (de eerste voedingen) leg je de eerste beschermende coating aan op de darmwand bij je kindje, alleen dit al is van essentieel belang! Mocht het verder niet lukken, geef dan in ieder geval colostrum aan je kindje!

Ik heb zelf een vriendin die de ziekte van Crohn heeft, en inderdaad ook bij de eerste een week of 4 gevoed. Bij de tweede bijna vier maanden. het is dus wel mogelijk, maar ik besef me mee dat ik dit schrijf dat ieder geval van Crohn anders is en dat ieder verloop ook anders gaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik zou zeggen ga ervoor en let op je vitamine intake.
    Heb je nog vragen, dan hoor ik het graag,
    Hartelijke groet,
    Heidi Margit

3. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Hoi,

Dank je wel voor je antwoord, Ik ben blij om te horen dat de eerste bv hee belangrijk is voor de darmen. Het is namelijk dat mijn man en ik allebei crohn hebben, daarom wil ik er alles aan doen (voor zover het kan) om onze kinderen te behoeden van de crohn.

Ik heb in augustus nog een gesprek met de gastro entroloog over de bv en dan mogen we beslissen van hem. Ik heb een eindstandige ileostoma en ze hebben mijn dikke darm, endeldarm en anus verwijderd. Ik krijg (nog) geen b12 toegedient, mijn lichaam regeld het gelukkig nog zelf.
    Wel mijn overige vitamines worden aangevuld door middel van pilletjes.

groetjes
    conny

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Succes bij je volgende bezoek aan de gastroenteroloog. Ik hoop dat jullie er samen met een goed gesprek uitkomen. Gebruik je nog speciale medicatie die mogelijk een bezwaar zouden kunnen vormen?

Groet,
    Ilse

5. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    hoi ilse,

voor de rest gebruik ik gelukkig geen medicijnen meer, dankzij de stoma is mijn crohn zo rustig geworden dat ik zonder medicijnen kan nu. Het is nu al 4 jaar geleden dat ik medicijnen heb gekregen.

groetjes
    conny

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Conny,

Dat is helemaal goed zeg! En weer een reden minder waarom je zou moeten oppassen met het geven van borstvoeding. Succes met het overdenken en het overleg.

Ilse

Share This Page