Opnieuw erg pijnlijke tepels

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Yinthe2010, 6 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yinthe2010

1 apr 2011
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ik heb een vraag. Onze zoon is nu 3 weken oud en geef BV. Op zich verloopt dit op buikkrampen na erg goed.
    Echter sinds gisteren doen mijn tepels bij het aanhappen echt weer enorm pijn en met tijden schieten spontaan de tranen weer in mijn ogen. Dit heb ik ook in de eerste week gehad, maar daarna eigenlijk niet meer.
    Is dit normaal en moet ik er weer opnieuw doorheen of is het iets anders??

Ik hoor het graag terug

Groetjes

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Gezien je een tijdje pijnloos heb kunnen voeden denk ik aan 2 andere mogelijkheden:
    Als eerste denk ik aan spruw (schimmelinfectie) en als 2e mogelijk vaatspasme.

Spruw:
    De pijn die door een schimmelinfectie wordt veroorzaakt, blijft tijdens de hele voeding aanwezig en kan zelfs na de voeding aanhouden. De pijn wordt vaak als branderig omschreven, maar voelt niet altijd zo.

Dit dient behandeld te worden met bv daktarin zalf. Maak hiervoor een afspraak bij je huisarts.

Vaatspasme is een aandoening waarbij je tepel wit wordt nadat je baby je borst heeft losgelaten. Moeders beschrijven de pijn bij een wit wordende tepel vaak als 'brandend'. Meestal begint de pijn als de voeding voorbij is. Het kan enkele minuten of langer duren voordat de tepel zijn normale kleur krijgt. Dan komt er een nieuwe pijn die moeders meestal als 'kloppend' beschrijven. Deze kloppende pijn kan seconden of minuten duren en de tepel kan daarna opnieuw wit worden.

Groetjes Saskia

3. Yinthe2010

1 apr 2011
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Saskia,

Bedankt voor de reactie terug. Gisteren ben ik inderdaad bij de huisarts geweest, omdat de pijn echt niet meer te doen was en het blijkt inderdaad dat ik/wij spruw hebben. Heb nu inderdaad medicijnen meegekregen, dus hopelijk helpt het snel.

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina