Toen ik 36 weken zwanger was is er een stukje kies afgebroken waarin nog een oude amalgaamvulling zit. Ik ben bij de tandarts geweest en deze wilde hem niet vervangen ivm vrij komen van kwikdampen met uitboren.Ik vond het goed op dat moment.Ik had geen klachten en had weinig behoefte om daar met mijn dikke buik te gaan liggen.Nu is onze dochter alweer 5 maanden en geef ik volledige BV en ik begin nu dus helaas klachten te krijgen van deze kies.Ik vrees dat er een gaatje onder zit doordat de amalgaan vulling niet meer goed aansluit,het zgn lekken.Nu heb ik contact gehad met de tandarts en zij raadt ten zeerste of om tijdens de BV periode uit te boren en een composiet vulling te zetten ivm vrijkomen van kwikdampen.Nu zegt ze wel het te kunnen doen maar dan zou ik zeker 3 dgn voeding moeten afkolven en deze weggooien omdat mijn moedermelk anders bevuild zou kunnen zijn. Ik zie het dus echt niet zitten om 3 dagen te gaan kolven want ik weet niet hoe ik mijn dochter dan moet voeden.Ik heb geen voorraad BV in de vriezer liggen.Ik lees hele wisselende verhalen op internet en dat er dus genoeg vrouwen zijn die tijdens de BV periode een vulling hebben laten vervangen.Momenteel is het nog goed te doen met mijn zere kies maar het moet niet erger gaan worden want dan ben ik min of meer genoodzaakt om vroegtijdig te stoppen met de borstvoeding want ik blijf niet met kiespijn lopen met alle gevolgen van dien mbt infecties ed want dan ben ik nog verder van huis.Ik heb een fijne tandarts maar ik vind haar wel erg voorzichtig en terughoudend met dit soort behandelingen en ik vraag me af of het allemaal niet een beetje wordt overdreven. Heeft iemand hier op ZP ervaring met dit??. Gr Ingrid.
Ik ben erg voorzichtig met dit soort dingen maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord... Kwikdampen die vrij komen bij het boren/vullen van een kies.. Ik heb een slecht gebit en heb gedurende de borstperiode van beide kinderen meerdere kiezen laten vullen/boren/maken e.d., zelfs 3 verstandskiezen eruit laten boren/trekken. Ik heb het wel altijd aangegeven dat ik bv geef ivm verdoving, maar zelfs dat schijnt geen probleem te zijn. Ik weet wel dat een teveel aan kwik schadelijk kan zijn tijdens je zwangerschap, lijkt me eigenlijk uberhaupt niet echt fijn. Maar kan me niet voorstellen dat bij een kies vullen de hoeveelheid kwik die vrijkomt zo hoog is, dat dit in de moedermelk terecht komt. Dan zou ik er allang aan bezweken moeten zijn denk ik
O sorry, lees nu dat het specifiek gaat om die oude amalgaalvulling waar de kwikdampen af zouden komen. Die heb ik niet, dus geen ervaring mee. Toch denk ik niet dat dit in zulke grote mate vrijkomt dat je hierdoor geen bv kunt geven. Ik lees trouwens ook dat het zowieso vrij kan komen als je die vullingen nog hebt, ook als ze nog heel zijn.
Hey Meis, Geen ervaring mee. Heb nog nooit lees nog nooit een gaatje gehad hahaha! Ik zou het echt niet weten. Maar 3 dagen kolven lijkt me geen optie. Kun je niet overleggen met de tandarts of er iets anders mogelijk is? Evt even tegen de pijn anders?
Erg overdreven, als je over straat loopt in een drukke stad krijg je waarschijnlijk meer kwikdampen binnen dan wanneer er even een vulling uitgeboord wordt!