Borstvoeding en eetschema 6 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door FvK, 25 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FvK

FvK Actief lid

28 dec 2011
    333
    0
    0
    N-H
    Hoi!

Ik loop een beetje te worstelen met het voedingsschema van mijn zoontje. Hij is nu 5,5 maand en weegt bijna 8 kilo (daar ben ik trots op, zo'n grote jongen alleen op mijn melk:D). Ik geef hem volledig borstvoeding en vanaf zijn 4e maand krijgt hij iedere dag groente of fruit. Ik ben eigenlijk van plan om de borstvoeding af te bouwen als hij 6 maanden is. Het liefst geef ik hem dan nog wel borstvoeding in de ochtend en avond, de eerste en laatste voeding dus. We gaan nu ook starten met fruithapje 's ochtends en groente 's avonds. Kort samengevat ziet het schema er nu zo uit:
    7:00u: bv
    +/-10:00: fruithapje (klein slokje melk als hij daar behoefte aan heeft)
    11:00: bv
    16:00: bv
    18:00: groente
    20:00: bv

Als ik aan het werk ben, heeft hij 4 voedingen nodig, als ik thuis ben vraagt hij meestal vaker, meestal 1 voeding meer.
    Nou vraag ik me wel af wat nou normaal is als hij 6 maanden is. Hoeveel groente en fruit? Hij vindt het beide lekker om te eten, dus wat dat betreft wel makkelijk. Als de voeding van 11:00u en 16:00u komen te vervallen, is dan opvolgmelk het beste alternatief? En wat geef je te drinken naast melk en tijdens het eten? Tussendoortjes zoals bijvoorbeeld een rijstwafel of soepstengel is meer de bedoeling vanaf 7 maanden geloof ik...of mag dat met 6 maanden al? Ik wil eigenlijk vanaf 6 maanden een broodje geven tussen de middag met margarine, dat kan toch ook? Dus dan wordt het:
    7:00: bv
    10:00: fruit met drinken (?)
    12:00: broodje met drinken (?)
    15:00: tussendoortje/fv/?????
    17:00: groente/aardappelen/vlees
    20:00: bv
    Zie ik nou iets over het hoofd?

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk :D waar het op neer komt is: wat mag hij eten met 6 maanden en hoe te combineren met borstvoeding.

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste FvK,

Misschien dat dit een goed schema zou kunnen zijn?

ontbijt:borstvoeding

tussendoor: fruit (1 of 2 kleine lepeltjes om mee te beginnen) en lauwe thee of water

lunch:stukjes brood (lichtbruin) met wat margarine en fles van 100 ml opvolgmelk

tussendoor: broodkorst, rijstewafel, soepstengel en water of lauwe thee

avondeten: groente (1 of 2 kleine lepeltjes om mee te beginnen) + fles van 100 ml opvolgmelk.

laatste voeding:borstvoeding

Kun je hier iets mee denk je?

groet,
    Anne

Deel Deze Pagina