Onduidelijkheid gynaecoloog/verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Prinsessa, 25 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Hi dames,

Een lang verhaal, maar ik moet het even kwijt.

Zoals jullie kunnen zien ben ik nu bijna 36 weken zwanger. Onze dochter is tijdens de echo's altijd al wat groter geweest en daarom is er met 33 weken toch besloten een suikertest uit te voeren en ben ik erachter gekomen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik ben doorverwezen naar de gynaecoloog en tijdens de eerste afspraak is er gekeken naar de groei (buikje 36/37 weken, beentjes 35/36 weken, hoofdje 32 weken).

Ik ben toen na 2 weken teruggekomen en deze keer kreeg ik een andere arts assistente. Ik vroeg toen ook hoe het zat met eventueel inleiden als ons meisje zo door blijft groeien, zij gaf toen aan dat als dit zo is en er geen reden meer is om haar te laten zitten, het een optie is. Volgens de echo was ons meisje in 2 weken tijd helemaal niet gegroeid. Dit kon volgens haar komen doordat iedereen net weer anders meet en ze zou overleggen en mij dezelfde dag nog terugbellen hierover. Dit is niet gebeurd, in plaats daarvan werd ik gebeld door de assistente van de verloskundige dat ik terug naar de verloskundige mocht, dit kon gelukkig binnen een paar dagen dus ik ging er vanuit dat de verloskundige mij dan meer zou vertellen over de groei.

Afgelopen maandag ben ik bij de verloskundige geweest. De arts assistente van de vorige afspraak heeft niks tegen de verloskundige gezegd over de groei van ons meisje maar gaf wel aan dat zij het verstandig vond dat ik in het ziekenhuis zou bevallen, hier heeft ze tegen mij niks over gezegd. De verloskundige voelde aan m'n buik en heeft me eigenlijk direct weer terug verwezen naar de gynaecoloog. Mijn buik is qua groei al 40 weken en volgens haar was het niet verstandig mij tot 40 weken door te laten lopen, zij kon de groei niet meer correct volgen. Mijn buik staat ook ontzettend strak en het voelt allemaal erg zwaar. De verloskundige had hier alle begrip voor en er is toen gesproken over inleiden en heb toen direct de volgende dag een afspraak kunnen maken bij de gynaecoloog.

Gister had ik de afspraak, helaas weer een andere arts assistente die eigenlijk geen echo wilde maken omdat er minder dan 2 weken tussen de vorige echo zat. Ze heeft toch even kort gemeten en hier verder niks over gezegd, het is dat ik meekeek op het scherm maar ze vertelde er verder niks bij (buikje 38/39, beentjes 37/38). Ook heeft ze niks gezegd over de groei van onze dochter, ze vond het verstandig over een week, dan ben ik 37 weken, weer een afspraak te maken en ze zou verder overleggen, want als de verloskundige vond dat ik hier moest blijven dan was dat prima :( Ook wilde ze een afspraak maken voor over 2 weken, dan ben ik dus 38 weken. En voordat ik het wist liep ze alweer naar de deur.

Ik heb er achteraf echt geen fijn gevoel over. Ik vind het onduidelijk dat er mij niks verteld wordt en als ik vraag er "overleg" moet plaatsvinden en ik vervolgens niks meer hoor. Ik moet zeggen dat ik het lichamelijk ook echt zwaar begin te vinden :( Ik weet dat ik volgende week weer een andere arts assistente heb (de vierde die ik zie) want er was niemand anders beschikbaar...

De volgende afspraak wil ik uiteraard sowieso duidelijkheid natuurlijk want ons meisje groeit maar door en het begint zo zwaar te worden.

Is dit een normale gang van zaken in het ziekenhuis?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik weet niet of het standaard ziekenhuis is want ik loop nog maar net bij de gynaecoloog,vind het raar dat je alleen artsasistenten ziet.en dat ze niet aan hun afspraken houden.misschien iemand meenemen de volgende keer waarvan je weet die mondig is en vragen durft te stellen,en anders aangeven dat de arstassistenten je niet goed begeleiden dat je niet meer bij hun wil komen maar alleen bij nog de gynaecoloog of klinisch verloskundige!

3. McDsee

McDsee Niet meer actief

Bij het ziekenhuis waar ik zit is het zo dat de eerste afspraak bij de klinische verloskundige is, die bepaald of je naar de gynaecoloog moet. Wat betreft het verstrekken van informatie, vind ik waar ik loop bar slecht, ik word absoluut niet goed op de hoogte gehouden wat ze in mijn dossier zetten en wat de plannen zijn. De gewone verloskundige gaf me daar veel meer duidelijkheid in. Sta op je strepen, wil je iets weten loop dan de deur niet uit tot je vraag duidelijk beantwoord is. Vraag bij het maken naar een nieuwe afspraak naar de gynaecoloog, hij is verantwoordelijk voor de andere medewerkers daar en als je niet over hun tevreden bent kan je het met hem/haar bespreken. Succes.

4. Edel

Edel Bekend lid

23 feb 2013
    794
    0
    0
    Schoten - België
    Pffff wat een lastige situatie...... Ik denk dat je best ff kan bellen naar je VK. Mss wil zij ff polsen in het ziekenhuis. Je hebt vind ik persoonlijk recht op een goed en duidelijk gesprek met de gynaecoloog!

5. MamaSandra

MamaSandra Actief lid

Je zegt dat is vastgesteld dat je zwangerschapsdiabetes hebt. Ben je hiervoor ook onder behandeling van de diabetesverpleegkundige en de internist? Zover ik weet is t zodra je zwangerschapsdiabetes hebt altijd de bedoeling dat je onder behandeling blijft van deze twee artsen en de gyneacoloog, onafhankelijk van hoe je kindje groeit. Ik vind t heel raar dat je teruggestuurd wordt naar de verloskundige. En dat ze je zo weinig informatie geven is ook heel erg! Ik zou zeker op mn strepen gaan staan als ik jou was en zsm om een afspraak bij een gyneacoloog vragen voor opheldering en duidelijkheid over jouw behandelplan voor de rest van je zwangerschap en de bevalling en erna. Succes ermee!

6. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Heel erg bedankt voor de reacties en de tips!

Ik ga tijdens het volgende gesprek inderdaad echt om duidelijkheid eisen, ik heb namelijk ook nog niks gehoord over de bevalling verder. Op internet las ik dat kindjes waarvan de moeder zwangerschapsdiabetes heeft na de bevalling wat langer in de gaten gehouden moeten worden maar ook hier is mij niks over verteld.

MamaSandra, dat klopt inderdaad. Ik ben bij de diabetesverpleegkundige geweest en ik heb mijn glucosewaardes gelukkig goed onder controle met een dieet. Bij de internist ben ik nog niet geweest trouwens, deze afspraak staat pas over 2 weken.

Deel Deze Pagina