Hallo dames, Na lang denken heb ik toch besloten borstvoeding en flesvoeding te gaan combineren. Louke wilde in het begin niet fatsoenlijk drinken aan de borst, toen ben ik de melk gaan kolven. Aangezien ik het heel onhandig vond om steeds weer die kolf overal mee heen te slepen ben ik het nu 1,5 week weer aan het proberen of ze nu wél goed wil drinken. Nu wil ze op zich wel drinken aan de borst, maar ze krijgt dan steeds te weinig binnen. Gevolg: een baby die constant honger heeft en om de 3 kwartier aan de borst wil. Dit is niet vol te houden... Haar hoofdvoeding blijft de borst. Als ik thuis ben en nergens heen hoef/niks hoef te doen krijgt ze de borst. Als ik het kan inplannen dan kolf ik het, maar ik wil het overdags dus gaan aanvullen met flesvoeding aangezien ik nu eenmaal niet alleen besta om baby eten te geven (ik wil en kan geen lopende uier op bestelling zijn ). Nu heb ik zojuist het consultatiebureau geconsulteerd en die raadde mij aan de borstvoeding aan te vullen met hypoallergene flesvoeding die ik het best kan aanlengen met bronwater (spa of barleduc). Maaaaaaaaaaaaarrrr... :-s hoe pak ik dat aan? En is normale voeding echt slechter dan hypoallergene voeding? gr. Joeja
Hoe je dat aanpakt zou het CB je eigenlijk moeten vertellen. Je kunt voor zoiets trouwens ook even bellen met iemand van VBN of LLL, want die hebben ook ervaring met het combineren van borstvoeding en kunstvoeding. Vuistregel bij combineren als ze nog zo jong zijn en je de borst graag lang wilt volhouden is: niet te veel in het flesje en niet te vaak een flesje. Om de borstvoeding prettiger te maken zou het toch wel heel slim zijn om eens langs te gaan bij een lactatiekundige. Want als ik het zo lees hebben jullie waarschijnlijk een aanlegprobleem. Daarnaast heeft ze nu natuurlijk ook de leeftijd voor regeldagen, wat betekent dat ze een paar dagen elk uur aan de borst willen. Regeldagen kom je door door op verzoek aan te leggen, ook als het elk uur is, door heel goed op het aanleggen te letten en door d.m.v. borstcompressie je kindje snel aan verzadigende melk te helpen.
Ben het helemaal eens met Dirksmama! Zou zeer zeker even kijken of het zeker geen regeldaagjes zijn op het moment. Misschien zou je je productie wat omhoog kunnen krijgen door haar even een dagje/paar daagjes wat vaker aan te leggen, goed te laten drinken en evt te kolven. Maar anders zou ik, zeker omdat je lekker thuis bent en nergens heen hoeft, proberen na het voeden aan de borst een beetje kv te geven (bijv 60cc ofzo). En zou ik dus als je een flesje geeft wel even nog kolven, zodat je borsten 'weten' dat er eigenlijk melk gemaakt had moeten worden. Flesjes maakten/maken wij klaar met koud water uit de kraan, opwarmen in de magnetron, dan die poeder erbij. Wij hebben idd ook hypo-allergene voeding, waarom? omdat er hier wat mama's zeiden dat dat beter was, dus daar zijn we mee begonnen . Ook zou je een soort van schema kunnen proberen van combi bv-kv. Bijv: 7.00 bv, 9.30 kv, 12.00 bv, 14.30 kv, 17.00 bv, 19.30 kv, 22.00 bv, nacht bv (hier dan bv omdat dat gemakkelijker is als kv ) Kan je hier wat mee? Of is het totaal niet wat je zocht? Groetjes.
voor de kv zou ik niet gelijk moeilijk doen met (dure?) hypoallergeen hoor. De bijvoeding die wij vanuit het ziekenhuis meekregen was ook gewoon de 'normale' voeding. En gewoon kraanwater, wat hier uit de kraan komt is beter gecontroleerd dan wat ze je in de winkel verkopen hoor.
ik zou idd zoals bolbuikje al schreef proberen een beetje "vaste tijden" te hanteren wbt de borstvoeding op die manier "wennen" je borsten (aanmaak) hieraan... mag ik vragen waarom het cb je adviseert om hypoallergene voeding te gebruiken en dan ook nog aan te maken met bronwater? is daar speciale reden voor dat dat misschien nodig is omdat de kleine een verhoogde kans op allergie heeft? als dat niet zo is zou ik zeker niet die voeding gaan gebruiken maar "gewone" voeding zoals "alle" kindjes krijgen die geen verhoogd risico op hebben....net zo goed als het maken van de voeding, kun je dat het beste doen met gekookt afgekoeld water of na het even te hebben laten lopen koud water uit de kraan die je verwarmd in de magnetron... gr.smoekie
Hallo mama's Regeldagen heeft de kleine al gehad vorige week. Toen heb ik haar zowat de hele dag bij me in bed gehad (ik heb borstontsteking gehad en was totaal niet lekker, dus alles deed ook nog lekker zeer hihi) zodat ik niet om het half uur moest opstaan. Ik heb bewust niet gekolft (ook op aanraden van de huisarts ivm. de ontsteking) zodat de melkproductie zich wat aan zou passen. En dat heeft ie gedaan Het feit dat ze niet genoeg binnen krijgt heeft niet te maken met dat ze niet goed drinkt. Ze is gewoon heel lui en valt snel in slaap aan de borst, als ze wakker is drinkt ze gewoon goed. Als ze wakker blijft is die tiet ook zo leeg.. Helaas komt dit niet vaak voor ... dat ze wakker blijft dan hè. Het liefst zou ze eten en slapen tegenlijk. Louke heeft een verhoogde kans op allergie. Mijn man heeft last van ecseem en ik heb een voedsel- konijnen- en huisstofmijtallergie + astma. Eten geven op vaste tijden daar ben ik niet zo voor. Ik doe het op gevoel als het kindje aangeeft eten te willen. Daar voel ik me prettig bij. Uiteraard hou ik wel rekening met tijden, maar die hangen uiteindelijk toch weer af van de kleine. Soms meldt ze zich eerder, soms later. Ik weet niet wat LLL en VBN is, maar ik heb voordat ik haar een flesje ging geven even contact gehad met het cb én een medewerker van Nutricia. Deze raadden mij beide aan steeds dezelfde voeding te vervangen ivm. de borstvoeding. Dat is voor mij de voeding die ze tegen het eind van de middag wil, die wil ik in de toekomst vaker overbruggen. Verder zou het geen problemen opleveren met hypoallergene poeder, daar dit heel dicht bij borstvoeding zou zitten qua samenstelling. Volgens het CB zou de kleine het verschil niet eens merken op de smaak na. Louke heeft inmiddels 1 flesje gehad met poeder, dit ging er goed in. Ze heeft ook geen last gehad van oprispingen of krampen. Dus daar ben ik blij om. Het is een stuk minder gedoe dan de boel kolven of uitgebreid gaan borstvoeden, dus ik ben er zeer content over tot nu toe Dank jullie voor de reacties, ik hoop dat ik overal een beetje antwoord op heb kunnen geven. liefs, Joeja
Ai. Wat het CB en Nutricia je gegeven hebben is een afbouwadvies! Wat zij je nu willen laten doen is niet gericht op wat jij aangeeft te willen: borstvoeding geven, maar op momenten dat het niet goed gaat de druk van de ketel halen door wat kunstvoeding te geven, zodat je uiteindelijk langer borstvoeding kunt blijven geven. De tip die Bolbuikje geeft is veel beter: na een voeding die niet veel opleverde eventueel een klein flesje nageven. Als je flessen geeft, geef dan nooit de hoeveelheden die op het pak staan, dat is veel te veel als je borstvoeding geeft. VBN en LLL staat voor Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en La Leche League. Twee organisaties met goed opgeleide vrijwilligers, die belangeloos voorlichting geven over alles wat met borstvoeding te maken heeft (dus OOK over combineren met kunstvoeding en OOK over afbouwen). Je kunt ze gratis bellen: VBN - (0343) 576626, LLL - 0111) 41 31 89 Je wordt dan doorverwezen naar iemand bij je in de buurt. Nogmaals ZOEK CONTACT met een lactatiekundige! De problemen die je ervaart zijn heel herkenbaar, en met een beetje hulp wordt het borstvoeden, of je het nu fulltime of in combi doet, gewoon stukken leuker. Er is een uitstekende lactatiekundige aan deze site verbonden. Je kunt via het forum haar een vraag stellen, je kunt haar ook een PB-tje sturen en vragen om een lactatiekundige in je omgeving (mocht je uit Almere komen, daar houdt zij zelf consulten). Anyway: zoek verder, want het advies van Nutricia en het CB lijkt me niet zo geschikt voor jouw situatie.
Ik heb nu een aantal dagen kunnen proberen hoe het is om fles- en borstvoeding door elkaar te geven; ik moet zeggen dat het me héél erg goed bevalt. Niet persé de flesvoeding op zich, maar het IDEE dat ik eventueel kan terugvallen op de poeder neemt al enorm veel druk van mijn schouders. Louke heeft nu in totaal 4 flesjes met poeder gedronken (we hebben het ook erg druk gehad de afgelopen dagen. Op de hectische momenten heeft ze poeder gehad). Ze neemt het goed op en ik ben niet in de knoei gekomen met mijn boezempjes. Nu weet ik wel zeker dat ik vastberaden ben door te gaan met borstvoeding geven. Het is toch heel anders dan wat poeder in een flesje water scheppen. Ipv. borstvoeding alleen maar lastig en omslachtig te vinden kan ik nu dus ook inzien dat ik tevens enorm bevoorrecht ben. Niet iedereen krijgt de kans bv te geven.... neemt niet weg dat het nog steeds geen hobby van me is, maar ik heb nu iig. de andere kant gezien. Bedankt voor de tips en telefoonnummers. Ik ga deze morgen meteen bellen! Ik denk zelf dat ik het best goed aanpak (ik doe het puur op mijn (moeder)gevoel), maar ik wil dat graag bevestigd of eventueel verbeterd zien. gr. Joeja P.S. De problemen die er waren (borstontsteking ed.) spelen nu niet meer, behalve dan dat Louke nog steeds een luie drinkert is. Volgens mij begint dit, nu ze ouder wordt, wel steeds minder te worden. Ze is in staat in no-time de hele borst leeg te drinken (dit lukt alleen als ze goed wakker en alert is) en ik heb, na dik een maand, nog steeds geen last van tepelkloven/pijnlijke tepels. Dat zie ik als een goed teken!
Super dat het zo werkte! Ik herken het ook, toen ik zoveel kolfde dat ik een voorraadje in de vriezer had, ging het veel ontspannender en kolfde ik steeds meer . Maar fijn dat het borstdrinken nu goed gaat!
Hoe langer je borstvoeding geeft, hoe makkelijker het gaat. Je dochter gaat als het goed is ook steeds beter en sneller drinken. Misschien dat je over een paar maanden helemaal geen flesjes meer wil geven maar zegt, geef haar maar, ik voed haar wel even!