kolven!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Zonnestraaltjes, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestraaltjes

Zonnestraaltjes Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.490
    0
    0
    ik heb even een vraagje wat betreft kolven!

Ik heb de eerste drie weken volledige borstvoeding gegeven. Op dit moment geef ik de ochtenvoeding nog borst en soms een beetje voor de voeding 'savonds. ik merk dat mijn melk productie steeds minder wordt en heb het er graag voor over dit weer beter op gang te krijgen. Toen hij een week of 4 was heb ik geprobeerd te kolven maar niets werkte. Hiermee bedoel ik; kolven in rust, met hem erbij, met een foto, als hij huilr etc. Gisteren heb ik weer het app. gehaald omdat ik graag nogmaals wil proberen. Zeker omdat ik over twee weken weer moet gaan werken. maar ook ditmaal werkt het niet!
    Heeft u misschien tips over hoe ik dit wel kan laten werken, of misschien andere manieren. Ik doe ook weleens zelf mijn borsten legen met de hand. Maar dit is soms pijnlijk en is ook niet veel.

groeten

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Mpje,

Als ik je bericht zo lees zie ik twee dingen die door elkaar lopen. Je productie is niet erg hoog. Als ik het goed begrijp voedt je nog 2 maal per dag. Nu wil je met kolven de productie verhogen maar het lukt niet.

Nu kan het kolven niet lukken omdat er nog niet veel melk gemaakt wordt om te kolven, wat jou het idee geeft dat het kolven niet lukt.

Het kolven kan ook niet lukken omdat het kolf in jou situatie met de spullen die je hebt niet werkt.

Om het technische deel uit te sluiten wil ik graag weten welke kolf je gebruikt. Dan kan ik je gericht aangeven welke onderdelen je even moet checken. Daarnaast vraag ik je om even op de volgende link te lezen. Het komt in de praktijk vaak voor dat er niets te kolven is, puur omdat het borstschild niet goed past en de tepel als het ware dicht maakt. Daardoor stroomt er geen melk. Geen melkstroom = geen vraag = geen aanbod.

Om je productie te verhogen is het het beste een Medela Symphony te huren (of een andere professionele dubbelzijdige kolf)

Kolf dan 5 keer per dag (liefst alle voedingstijden maar het moet ook haalbaar blijven) 15 minuten.

Evt kan je gebruik maken van middeltjes, daarover mail ik je appart.

Als het apparaat goed werkt, het schild goed past. Dan kan je bij de huisarts een synocinon neusspray halen. Dit is het kunstmatige vorm van het hormoon oxytocine wat er voor zorgt dat de melk gaat stromen.

Mag ik je vragen hoe je bevallen bent?
    Ik vind het opvallend dat je productie ondanks aanleggen toch relatief snel is afgenomen.

Kan je meer vertellen over het BV beleid tot zover.
    Heb je tepelpijn (gehad) of anderzins dingen die ik moet weten)

Misschien is het het handigst om een LK in jouw buurt te consulteren omdat ze dan ook de aanlegtechniek onder de loop kan nemen.

ik lees het weer verder,

succes
    ilse

Deel Deze Pagina