Borstvoeding en flesvoeding prematuur

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 27 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik kolf melk af al vanaf de geboorte van mijn zoontje, die bijna 3 maanden te vroeg is geboren. Hij kan nu nog niet aan de borst drinken, maar we oefenen al wel, en hij zal dit over ongeveer 3 weken kunnen en dan mag ie mee naar huis.
    Hij gaat mij straks inhalen, hij drinkt nu 45 ml 8 maal daags
    en ik kolf bijna 500, ik ben al aan het extra kolven en mijn productie gaat een beetje omhoog. Ik hoop hem bij te kunnen houden(misschien lukt dit me wel, maar stel dat ik het niet redt). maar wat nu als
    hij straks heeft geleerd aan de borst te drinken, kan ik hem dan bijvoeden met de fles met nepmelk?
    wie heeft hier ervaring mee?

2. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik had ook niet genoeg melk voor ons mannetje, maar de rest werd gewoon aangevuld met kunstvoeding. Geen probleem! ;)
    Uiteindelijk werd mijn productie niet meer en had ik nog minder dan halve voedingen en ik werd het kolven spuugzat dus toen heb ik besloten om af te bouwen. Blijkbaar wilde mijn lichaam dat, want na 2 dagen had ik al helemaal geen melk meer. Wel jammer, want het aanleggen (zeker na zo'n lange tijd) vond ik toch echt wel heel bijzonder.

Heel veel succes en niet stressen om de hoeveelheid, want daar wordt het zeker niet meer van ;)

3. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ons Kleintje, ook onze jongens zijn 3 maanden te vroeg geboren en ik ben net als jij direct begonnen met kolven. Als ik het zo lees gaat het kolven bij jou hardstikke goed. Dat de productie al zo goed op gang is, is een goed teken. Als je zoontje straks écht aan de borst gaat drinken dan ga je waarschijnlijk voeden op verzoek. Je voedt hem dan dus als hij honger heeft. Hoe meer hij drinkt, hoe meer melk je gaat produceren als het goed is. Waarschijnlijk ga je naast het oefenen aan de borst ook oefenen met het leren drinken met een speen, want je bent niet altijd in het ziekenhuis, dus de verpleging zal ook moeten kunnen voeden. Wát je met de speen/fles geeft aan voeding maakt volgens mij niet zoveel uit voor je kindje (ik had overproductie, dus ze dronken zowel uit de borst als uit de fles moedermelk). Hij zal het allebei wel lusten. Maar maak je geen zorgen, zo te horen gaat het helemaal goed komen. En anders even een gesprek met een lactatiekundige in het ziekenhuis? Sterkte!

4. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Ik kolfde ook maar mijn productie werd steeds minder terwijl mijn dochter steeds sterker werd met drinken aan de borst en ook steeds meer melk nodig had. Vaker aanleggen toen ze thuis was en blijven kolven had geen resultaat...het werd alleen maar minder. Ik zat thuis met een hongerige baby en bijna geen melk. Helemaal in paniek heb ik toen het ziekenhuis gebeld, want wist echt niets van flesvoeding. Het is geen probleem om aan te vullen met flesvoeding en met een speentje leren ze idd al in het ziekenhuis drinken. Je moet wel even heel goed checken wat voor kunstvoeding je moet geven....als je baby nog erg klein en onder de 2200gram is als hij naar huis komt kan het zijn dat ze speciale PREMATUREN kunstvoeding moeten krijgen. Die kan je alleen op recept van de kinderarts via de apotheek krijgen (dit is heel dure melk, maar de zorgverzekeraar vergoed dit). Vraag dit alvast na en zorg dat je alvast een pak, flesjes en alle informatie thuis hebt klaar staan als de kleine thuiskomt, voor het geval dat. Maar je hebt nu wel een mooie productie dus denk vast dat het goed komt. Heel veel succes ;)

5. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ons zoontje is ook ruim 2 maanden te vroeg geboren, en heb vanaf het begin gekolfd, rond de 2 liter per dag!
    gelukkig hadden we een grote vriezer, en hebben we een voorraadje aan kunnen leggen....
    toen ons zoontje naar huis kwam ben ik gestopt met kolven, en heb hem toen nog ruim 1 maand kunnen voorzien van mama's melk uit de vriezer....
    ben toen gestopt omdat het me te intensief was, met ziekenhuisbezoeken en thuis, en toen hij thuis kwam wilde ik genieten van ons ventje....

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

heerlijk dat je kon stoppen met de borstvoeding!

het is inderdaad nogal intensief. maar wat had jij dan een goede productie zeg! wauw. inmiddels zit ik op 550 a 600 per dag en de kleine leert al uit de borst drinken, dus ik hoop dat hij nu mijn productie nog verder omhoog brengt. in het ziekenhuis waar hij ligt doen ze niet aan flesvoeding wanneer de moeder borstvoeding geeft, omdat dit speenverwarring geeft. Ik heb het nagevraagd en ze geven hem cupfeeding (uit een bakje slobbert hij het dan op).
    Bedankt voor jullie reacties, groetjes

7. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Als dat het beleid van het ziekenhuis is, dan is dat zo, maar ik geloof niet zo in tepel-speenverwarring hoor. Mijn jongens hebben daar in ieder geval geen last van gehad. Fijn dat het wel goed gaat, ook met de 'cupfeeding'.

8. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ferry heeft daar ook nooit last van gehad. Fijn dat het voeden verder goed gaat ;)

Deel Deze Pagina