Hoi, mijn zoontje is extreem prematuur geboren in het UMCG in Groningen, met 29 weken. Op zijn uitgerekende datum moeten we met de kleine terugkomen voor verschillende onderzoeken. Wie heeft dit nogmeer gedaan? wat kan ik ervan verwachten en heeft ieder kindje dat prematuur geboren is in groningen dit soort onderzoeken?
Hoi hoi, Ons ukje komt niet uit het UMCG maar uit het WKZ (Utrecht) en wij zijn daar ook al meerdere keren bij de neonatologen terug geweest. Bij ons werd uitgebreid gekeken naar de ontwikkeling. Daarop worden ze gescoord volgens een schema dat veel uitgebreider is dan bijvoorbeeld op het consultatiebureau. Ook werden oogjes en oren na gekeken. Bij ons werd er verder aandacht besteed aan specifieke klachten van je kind (bij ons veel darmproblemen). Veel succes, Josie
onze uk is niet extreem te vroeg geboren (34+5) maar moest ook rond de uitgerende datum terug naar de kinderarts en 6 weken daarna nog een keer. hij heeft gekeken naar de ontwikkeling/reflexen/voedingen e.d. en uiteraard was er alle tijd voor onze vragen
Hier hetzelfde verhaal als josie. Onze jongens zijn in het Sophia KZ geboren en ook wij moeten geregeld terug voor controles bij de neonatoloog. Niets om je druk over te maken. Het lijkt op de controles bij het CB, maar het is uitgebreider. Eigenlijk is het ook wel leuk, zeker als het goed gaat met je kindje(s). Dat hoor je toch altijd graag? Overigens moesten wij pas terugkomen 6 weken na de uitgerekende datum. Maar waarschijnlijk is dat in ieder ziekenhuis weer anders.
Wij gaan ook meerdere keren terug naar het ziekenhuis (Diak Utrecht) voor ons zoontje (31w+2d). Opname voor eerste vaccinatie, twee maanden na zijn geboorte (= uitgerekende datum). Terug aan de monitor. Was even slikken. Oogarts - voor een onderzoek naar ROP (6 weken na zijn geboorte). Ik verwacht dat R die misschien al wel krijgt voor hij ontslagen wordt. Kinderarts - net als anderen hierboven meerdere bezoeken vergelijkbaar met het CB maar dan iets meer op prematuren gericht. En controle Hb omdat hij daar problemen mee gehad heeft. Fysiotherapeut - opvolging motorische ontwikkeling (gecorrigeerd 6 weken, 3 maanden, 9 maanden ....?). En net nieuw in ons schema is de psycholoog met gecorrigeerd 2 jaar - algemene ontwikkeling ivm risico op ontwikkelingsachterstand. Wordt niet verwacht, maar een bezoekje kan geen kwaad . Verder heeft hij na thuiskomst nog de standaard gehoortest gehad. Dit kon niet in het ziekenhuis.
Sja, als we het over álle controles hebben kan ik er nog wel een paar aan toevoegen... Niets ernstigs, maar wij moeten ook nog regelmatig naar de KA in ons eigen ziekenhuis. Bij dat bezoek hoort bloedprikken voor HB, zoals Peetje hierboven beschrijft. Daarnaast komt om de 2 weken de fysio aan huis om de fysieke ontwikkeling in de gaten te houden. Maar goed, dit vinden wij alleen maar fijn. Een 'geluk bij een ongeluk' dat je kindje zo goed en regelmatig in de gaten wordt gehouden, toch?
hier ook om de paar maanden naar de KA en fysio voor controle en ook naar de VU naar de prematurenpoli voor controle, omdat ie daar geboren is. In de VU zal ook met 2 jaar ontwikkelingsonderzoek plaats vinden. En dan natuurlijk nog gewoon het CB, huisartsbezoekjes en de HA-post (want die van mij heeft altijd wat in het weekend )
ja wij gaan ook regelmatig op controle volgende week moet ik weer naar ons eigen streekzh en in juni pas weer naar het umcg....ook om de 4 wkn te bloedprikken om te zien of de waardes van de cortisol goed zijn dit is om te kijken of de bijnieren weer beter werken....ook hier de fysio aan huis nu om de 3 wkn eerst was dat elke week...gister is die nog geweest en ze was dik tevreden!cb zijn we al een hele tijd niet meer geweest omdat wij van naar de ka gaan dat zal nu bijna wel veranderen en dan minder naar de ka en dan de bureau controles oppakken zoiezo moet ze in april inentingen hebben....
Even (een beetje) off-topic. Morgen moeten wij weer naar het CB, maar eigenlijk weten we niet zo goed wat we daar moeten gaan doen (geen inentingen dit keer en we zijn 2 weken geleden nog bij de KA geweest). We hebben het gevoel dat ze ons daar echt niets nieuws kunnen vertellen. Gaan jullie wel? En weten jullie of het verplicht is om te gaan?
Ik had alleen de onderzoeken er bij gezet omdat Ons kleintje vroeg wat ze kon verwachten . Er zullen er vast wel meer zijn, die van ons is gelukkig ook niet zo extreem vroeg geboren. Ik vind het zelf ook wel fijn dat ons kindje zo in de gaten gehouden kan worden. Vooral de fysio vind ik fijn, echt veel beter dan het CB. We gaan wel naar het CB. Soms hebben ze wel handige tips. Maar dubbelop is het wel en de laatste keer zou ons zoontje opeens in twee dagen twee centimeter gekrompen zijn (door het meten van opgetrokken benen) haha. Dat ging dus het ene oor in, het andere uit. Het is niet verplicht, maar het lijkt me wel handig als ons kindje straks hopenlijk niet meer naar de KA hoeft/mag. Dan kennen hem alvast.
ik ben zelf niet zo enthousiast over het CB... We gaan wel braaf (dus ook als er geen prikken gegeven worden), maar je hebt er geen barst aan. Ze schuiven alles op de KA ('moet je maar met je KA overleggen of vragen'), vragen aan ons of we hem onderzocht willen hebben (?) en weten alleen maar iets te zeggen over gemiddelden... Nu is ons kind nu eenmaal niet gemiddeld, dus aan standaard advizen hebben we niet veel.... Iedere keer dus frustrerende en irritante bezoekjes... Wij houden het toch maar wel aan, omdat de KA bezoekjes steeds minder worden en we het wel een prettig idde vinden als er ergens een arts met enige regelmaat naar hem kijkt... Eén keer hebben we afgezegd/overgeslagen omdat we en de Vu en het Boven IJ ziekenhuis in twee weken tijd hadden en we dus ook nog naar het CB zouden moeten. Daar zag ik de meerwaarde niet van in. Wat wel grappig is: als je bepaalde vragen hebt, ze zowel aan je KA als aan de CB-arts vragen. Kijken of je dezelfde antwoorden krijgt..!
Wij moesten ook terug naar het UMCG. Mijn jongens zijn geboren na 28 wk en 5 dagen en wij moesten terug komen voor een schedel echo en voor een gehoortest. 1 van mijn jongens was daarvoor gezakt. Wij zijn daar 8 januari geweest en 20 januari moesten we langs de kinderarts bij ons in het ziekenhuis. En 15 mei moeten we weer naar het UMCG, weet eigenlijk niet precies waarvoor. Heb wel eens gehoord dat ze kindjes die extreem prematuur zijn een aantal jaren willen volgen.
Dat klopt. De controles die je daar krijgt zijn niet alleen voor je kindjes, maar ook voor het ziekenhuis zelf. Ze willen natuurlijk wel weten of de behandeling die ze je kindje hebben gegeven goed was/is. Kortom, of ze het zelf goed gedaan hebben.
Wij moesten weer naar het UMCG toen Noah 3 maanden was (geboren met 28+6) Omdat alles zo goed gaat, hoeven we nu pas 4 december weer te komen.
bedankt voor jullie antwoorden, ik dacht zelf ook dat de onderzoeken niet verplicht waren maar ook voor het ziekenhuis zelf. Ik ga wel, omdat ik het fijn vind dat de kleine goed in de gaten gehouden wordt. ik weet nu ongeveer wat ik kan verwachten en wat normaal is, groetjes