Hoi, Ik vroeg me af of er ook vrouwen zijn die vanaf het begin af aan bv en fv gaven. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik zit zelf nog heel erg te twijfelen wat ik ga doen. Heb altijd geroepen dat ik nooit bv zou gaan geven, maar nu ik zwanger ben, ben ik toch gaan twijfelen en zou ik het liefste een combinatie willen geven. Liefs engeltje
Ja, er zijn moeders die dat vanaf het begin doen, vaak omdat ze zelf niet genoeg (denken te) maken. De meeste kans op succesvol combineren heb je als je in elk geval in de kraamtijd alleen maar borst geeft, zodat je voeding goed op gang komt. Dus de eerste dag of tien investeren in goede productie en dan gaan combineren. Beter is nog om te wachten tot kind echt goed aan de borst drinkt en met vier weken te beginnen met combineren. Maar het is aan jou om te bepalen wat je haalbaar vindt. Ook met alleen in de kraamweek borstvoeding geef je je kind al een enorme voorsprong.
Dankjewel voor je reactie dirksmama! En in die eerste periode, is t dan wel ok om af te kolfen zodat papa ook gewoon een flesje kan geven? Kan me namelijk heel goed voorstellen dat hij dat heel graag wil doen. Wij boffen al zo dat we onze kleine ukkies zolang bij ons kunnen dragen voor de geboorte, maar echt een goede band opbouwen met de kleine begint voor de papa's natuurlijk pas als ze de kleine in hun armen kunnen houden..
Dat kan het beste vanaf 4/6 weken ivm tepel/speen verwarring. Hier gaf ik gewoon fulltime de borst en lag de baby savonds vaak in zijn luier bij papa op de huis (tshirt uit) te slapen. Uren hebben ze zo samen gelegen, dat vond mijn vriend veel specialer dan het geven van een fles (heeft hij nooit veel aan gevonden)
Mijn man vond flesgeven ook stukken minder leuk dan gewoon lekker knuffelen of badderen. Hij heeft wel veel flessen gegeven omdat hij thuis voor de kleine zorgde als ik werkte. Maar z'n hobby is het nooit geworden. Hij verschoonde nog liever een luier volgens mij...
Hier zelfs een man die flesgeven echt niets vond.. Badderen, wandelen en vooral lekker knuffelen waren het helemaal hihi. Zou ook eerst zorgen dat je borstvoeding goed op gang is en met een maand bijv. beginnen met het fles-oefenen.
Hier nog een man die flesje geven niks aan vond. Veel liever had hij haar mee onder de douche (dat heb ik misschien 2x gedaan toen ze baby was, verder altijd papa), dat was echt hun momentje. En 's avonds tussen de voedingen in lag ze ook bij hem te slapen. Na een week of 4 kun je vaak wel gaan kolven zonder dat je nog veel risico loopt op tepel/speenverwarring.
Jep ik heb er een goede ervaring mee, dochterlief verloor in de kraamweek zoveel gewicht (nog net binnen de 10 % wat ze mogen verliezen) dat de verloskundige en de kraamhulp adviseerden om flesvoeding bij te gaan geven, nu 2 wk later doe ik dat nog altijd. Ik heb namelijk niet genoeg, en daarnaast is chalina een erg hongerige baby. Dus ze gaat bij elke voeding eerst aan de borst en dan verschoon ik dr dan is ze weer lekker wakker voor de fles, en dan krijgt ze de fles dit verschilt per keer, de ene keer krijgt ze 60 cc en de andere keer 90 cc. Daarnaast heeft ze ook veel zuigbehoefte dus krijgt ze ook een speentje wanneer nodig. Ze is nu 3 week en doet het super goed, in 11 dagen tijd is ze iets meer als 400 gram gegroeid. Maar echt je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt! En natuurlijk top dat je het ook wilt proberen, het geeft je zon fijn gevoel.
Even offtopic hoor: Maar Corina als je blijft bijvoeden met de fles krijg je toch nooit genoeg borstvoeding.. Als je nl. niet de fles erna geeft zou ze eerder komen voor een borstvoeding of bijv. de 2e borst nog drinken en dan gaat je productie vanzelf omhoog. Borstvoeding is vraag en aanbod principe en door het erbij geven van flesvoeding kan dit erg gaan rommelen, zeker die eerste weken.
Ik snap je reactie, maar ik heb het geprobeerd, eerst een borst en later de ander dan heeft ze na een uur weer honger, en krijst ze de boel bij elkaar. naar de uur weer beide borsten aangeboden en weer hongerig, wat ik haar kan aanbieden wordt ze gewoon weg niet zat van... Laatste wat ik wou dat ze in het zkh kwam te liggen door te weinig voeding en teveel gewicht verlies. Maar ik wil gewoon door blijven gaan want elke druppel wat ze van mij binnen krijgt is mooi meegenomen en ik blijf het gewoon doen zolang het voor mij goed voelt. Denk dat menig ander moeder er allang was gestopt en dat werd ook door de vk bevestigd. Kwa te weinig bv is ook een familie kwaaltje, mijn moeder had ook te weinig bij al haar 3 kinderen, zus ook bij 2 kids.
thnx voor jullie reacties meiden! En Corina, bedankt voor je lieve woorden! Super ook dat jij het op deze manier toch nog zo kan geven. Misschien een domme opmerking van mij hoor, maar stel ik geef straks om en om bv en fv, is het dan niet zo dat je daarvoor dan voldoende bv voor aanmaakt? Of moet je echt die eerstw 4 weken volhouden? Als ik na die 4 weken om en om wil geven dan produceer ik toch juist teveel bv? Of is dit heel gek gedacht van mij?
Nou, om een stabiele productie houden, langer dan een paar weekjes is het beter om die vier weken aan te houden, borstvoeding wordt namelijk gestuurd door hormonen in het begin, en daarna op de vraag van het kind. Komt die vraag van het kind te vroeg onder een bepaalde kritische waarde dan stoppen je borsten sneller met melk maken. Daarom is het beter om die eerste vier weken even te investeren (en ja, voor veel kinderen betekent dat elke 2 uur) om daarna veel relaxter met het voeden van fles en borst om te gaan. In de kraamweek kan Bijvoeden soms nodig zijn als kind veel vraagt en bij mama de melk nog niet op gang gekomen is, maar het is het beste om dat rond twee a drie weken afgebouwd te hebben. Anders is het qua bosrtvoeding meestal rond de zes weken gewoon afgelopen.
Ok thnx voor de informatie! Ik ga nog maar eens heel goed nadenken over wat ik dan wil Denk dat ik ook maar naar een bv informatie avond ga
Toen we uit het ziekenhuis kwamen had ryan al enkele flessen KV naast wat ik kolfde en live voede gekregen... En thuis ben ik gewoon door gegaan (ik maakte niet genoeg aan) Hij was neit sterk genoeg om te drinken..dus ik ben fultime gaan kolven..ik haald echt niet voldoende eruit (ondanks kolfklusteren en elk uur kolven enz....) Na een tijdje dacht ik dat ik wel voldoende had en dat hij sterk genoeg was (met 10 weken) en ben ik gewoon over gegaan... Hij dronk dan nog 1 fles in de avond vaak, dan had ik echt niet genoeg meer...was echt dan al 2 uur aan het voeden constant aanleggen en drinken.....maar had hij nog zo een honger! En dan was het goed...nu drinkt hij fulltime bij me..en hebben wel al bijna 3 weken geen fv meer aangeraakt Tepel speen verwarring...wat is dat?? hahaha, echt niets van gemerkt.... Productie verlaging...door veel te kolven en ook aanleggen is dat omhoog gekomen... Kostte enorm veel bloed zweet en tranen....maar tis me gelukt. Als je dat zo graag wilt...gewoon doen meis. Het is niet super voor je productie en je kunt het waarschijnlijk ook niet al te lang vol houden.....omdat het gewoon achteruit loopt want als jij bijvoed dan produceren jouw borsten alleen maar wat hij drinkt..dat zal dus niet meer worden omdat er niet meer gevraagd word aan je borsten want dat voed je bij.....daarom zal het steeds minder worden. Maar als je het zo wilt doen....proberen kan toch geen kwaad? Ik heb in totaal 2,5 bus voeding opgemaakt in die 10 weken....
@ antares: jeetje wat een zwoegen moet dat geweest zijn zeg! Heb er alle bewondering voor! Ik denk dat ik me er echt niet prettig bij voel om fulltime borstvoeding te gaan geven. Na mijn verlof ga ik ook weer 4 dagen aan het werk en ondanks dat werkgevers t verplicht zijn om je de tijd te geven om te gaan kolven is dit in mijn baan echt gewoon niet haalbaar. Werk namelijk op een babygroep en kan moeilijk naast mijn pauze ook nog eens 2 x de groep af om te gaan kolven. Mn collega zou hier geen probleem van maken, maar ik voel mijzelf er dan niet prettig bij, zou dan echt niet op mn gemak zitten. 1 x kolven op t werk zou ik dan ook echt voldoende vinden. Daarnaast vind mijn man t dus juist geweldig om een flesje te geven, dat zie ik aan alles als de kleine van mijn vriendin bij ons is en dat wil ik hem dus echt niet ontnemen. Verder hoeft mijn man ook pas om 12.00 op zijn werk te beginnen, dus dan zou t fijn zijn als hij ook evt snachts eruit kan voor de voeding.... Ach ik moet er gewoon echt nog even goed over nadenken, maar ik vind t wel heel fijn om jullie ervaringen te horen.
Poeh, ik snap je angst. Ik werk ook op een babygroep en ben nu weer twee maanden aan het werk. In mijn geval zit mijn zoon op hetzelfde kdv. Ik ga nu live voeden bij hem op de groep. De leidster van zijn groep komt dan naar mijn groep om mij even te vervangen. Als ik niet kwam voeden moet zij immers ook tijd besteden om de fles op te warmen en deze te geven en dat doe ik dan dus voor haar. Vaak is het ook rustig en valt zijn voedingstijd rond half 11, als de ergste drukte op de groep een beetje voorbij is. Soms voed 1x in mijn pauze. En soms hebben we maar weinig kindjes en kan mijn collega wel een kwartiertje alleen staan. Live voeden gaat immers veel sneller dan kolven plus afwassen. En ja, soms kolf ik eens omdat mijn zoon bv. slaapt en ik het te druk heb als hij wakker wordt (naar verwachting). Dan helpt er een collega van onze buurgroep of een stagiaire of iemand van kantoor. Dat is soms best een geregel en een gedoe, maar ook op een babygroep is het mogelijk hoor! Geef het aan bij je manager en laat haar met een oplossing komen, anders dan dat je collega het maar moet opknappen, want dan zit je inderdaad niet lekker en ga je het niet volhouden. Als het toch neerkomt op kolven omdat je kind niet op jouw kdv zit moet dit ook te regelen zijn hoor, je hebt recht om een kwart van je werktijd te gebruiken in te kolven, maar de kans is groot dat jij veel minder tijd nodig hebt. Bv twee keer een half uurtje, en wellicht kun je je goede wil laten zien en evt. een derde keer in je pauze doen, mocht dit al nodig zijn. Het is echt wel de moeite waard om hier op je werk goede afspraken over te maken. Daar moet je werkgever aan meewerken want je hebt wettelijk geregeld, recht op kolftijd tot je kind negen mnd oud is. Laat het maar weten als je nog ervaringsverhalen nodig hebt, je mag ook altijd PBen!
@ prettymum: dat is wel fijn dat jullie dan even van groep kunnen wisselen! Mijn kindje gaat niet naar t kdv, mijn man is kok en heeft dus op maandag en dinsdag zijn weekend en op woensdag begint hij als ik klaar ben met werken. Donderdag en vrijdag passen de oma's op en maandag ben ik zelf natuurlijk ook thuis. Het vh is niet altijd aanwezig op t kdv, dus dat is best lastig nog. Tuurlijk als t zou moeten is er altijd wel een oplossing, maar dan nog weet ik niet of ik me daar prettig bij zou voelen. Vind t echt moeilijk hoor! Waarom ben ik dan ook zo gaan twijfelen sinds ik zwanger ben haha Alleen fv zou t makkelijkste zijn, maar ik wil niet zomaar voor t makkelijkste gaan, wil t gewoon echt geprobeerd hebben
Ja, het is ook echt lastig hoor, dat herken ik! Gaaf dat je toch wil nadenken over wat wel kan. Half bv, half kv is altijd nog beter dan alleen kv. Krijgt je kindje toch lekker wat antistoffen binnen! Wat ze hier al zeggen, eerst tijdens je verlof lekker bv geven en voor je weer aan het werk gaat langzaam toewerken naar een combinatie werkt dan misschien wel voor jou. Kun je een keer in je pauze kolven en zit je toch op de helft. Je hebt nog zat tijd om je voor te bereiden toch? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding levert je alle mogelijke informatie, ga daar eens wat avondjes lekker lezen, dan ben je op alles voorbereid straks. Wel een open vizier houden, soms komen bepaalde teksten daar wat extreem op me over, maar zoals met alles: filter wat je niet aanspreekt en haal er voor de rest je informatie/inspiratie vandaan. Deze tip had ik voor mezelf echt fijn gevonden, ik dacht heel naïef dat die bv vast wel vanzelf zou gaan met hulp van de kraamzorg. Gelukkig ging het dat ook in de praktijk, maar omdat ik er helemaal blanco inging viel ik die eerste week van de ene verbazing in de andere. Bv. dat de verpleging helemaal lyrisch was toen ik na twintig minuten kolven maar liefst 10 cc melk had geproduceerd... Ik dacht echt dat er iets helemaal mis was met mij en dat ze mij niet verdrietig wilde maken... Maar inmiddels weet ik dus dat dat volkomen normaal was. Had ik me nou maar voorbereid, had me een hoop stress gescheeld!
@ pretty: dankjewel voor die site en ja soms komen sommige dingen mbt borstvoeding best wel extreem over idd. Moet zeggen dat ik mede daardoor ook best wel even heb getwijfeld voor ik dit topic opende. Dacht echt van ojee, als ik maar niet het hele forum over me heen krijg met deze vraag, want voor veel mensen is bv echt heilig. En natuurlijk is het het beste, daar ben ik het mee eens en zeker ook mbt allergieen, maar daarentegen is de flesvoeding ook gewoon goed ontwikkeld. Maar meiden ik ben blij met jullie reacties jullie helpen mij echt! Dat vind ik ook superfijn aan dit forum, dat je niet gelijk veroordeeld wordt. En ja heb idd nog genoeg tijd, maar ben ook graag goed voorbereid op alles wat er gaat komen.