roken en borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ALeV84, 29 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Hoe denken jullie over roken tijdens borstvoeding. Het zit nl. zo dat ik erg overspannen ben en dan helpt een of twee sigs per dag heel goed. Maar als er via borstvoeding nicotine bij mijn kindje komt doe ik dat niet. Ik rook sowieso niet meer dan twee. Wat denken jullie?

2. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Beter borstvoeding geven en roken dan kunstvoeding. Zegt men en ik sluit me daarbij aan.

3. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Mijn vorige antwoord klinkt natuurlijk helemsaal alsof ik anti kv ben maar dat is niet zo ik bedoel eigenlijk Ye zeggen day je kindje nog voldoende goeds mee krijgt van je voeding opslag rook je en die goede dingen zitten nu eenmaal niet in kv. Plus dat je je kindje ook veel liefde geeft door de borst voeding bij kv moet je dat toch op een andere manier doen. Dus zo erg is het niet zeker die 2 sigaretten.per dag niet.

4. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij is dit niet de vraag van ts. Als het slecht is voor de baby wil zij niet stoppen met borstvoeding, maar met roken.

En dan zeg ik: DOEN!!

Ja, roken is slecht voor je kind. Naast dat het via borstvoeding in je baby komt, ademt je kind ook de schadelijke stoffen die jij uitademt, vooral als het zo dichtbij ligt.

En ja, nicotine, ammoniak en al die andere zooi komt via borstvoeding bij je kind. Naar mijn mening doet de hoeveelheid helemaal niet toe.

5. zwangervan4e

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Helemaal verkeerd gelezen,

Ja er komt idd wat van in je melk. De nicotine zit in je bloed en daarom dus ook een kleine hoeveelheid in de melk.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
  7. Fieniemienie

27 mrt 2012
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beter 2 sigaretten per dag dan kv. Stoppen is natuurlijk het beste, maar ikzelf geef inmiddels 8 maanden borstvoeding en rook sinds een maand of 4 (stom, toch weer begonnen!) elke avond 1 á 2 sigaretten. De tijd die de nicotine nodig heeft om uit de moedermelk te verdwijnen, is ongeveer anderhalf uur.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat ik echt niet snap (en sorry wel offtopic) ... waarom zou je iets doen wat het risico verhoogd dat je gezondheid verslechterd of dat je levensduur wordt verkort: vooral gezien het feit dat je juist nu iemand hebt waar je zo lang mogelijk én in goede gezondheid van wilt genieten. Misschien iets om in je achterhoofd te houden als je weer trek hebt in een sigaret ;)

9. Fieniemienie

27 mrt 2012
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je alles waarmee je het risico verhoogd dat je gezondheid verslechterd of je levensduur verkort, maar moet uitbannen, dan kun je beter in bed blijven liggen! Jezelf af en toe een verzetje permitteren en gewoon toegeven aan menselijke verlangens, daar is niks mis mee, zolang het maar met mate is. Balen als je jezelf dat sigaretje met moeite hebt ontzegd, en morgen onder een bus komt. Uiteindelijk moet je doen wat je zelf goeddunkt. M.i. moet je de medische info die er is m.b.t. borstvoeding en roken erop naslaan en dan zelf beslissen.

10. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ik zou voor twee sigaretten per dag ook niet stoppen met borstvoeding geven, maar het blijft wel erg gore troep die je in je lijf EN in je kindjes lijf pompt. Beter is inderdaad om een andere manier te zoeken om de overspannenheid te lijf te gaan, sigaretten zorgen overigens voor meer stress in plaats van minder, dus een echt effectief hulpmiddel is het niet. ;)

En Fieniemienie, klopt wel dat er heel veel is wat niet gezond is, maar denk toch wel dat (bij de reguliere dingen) sigaretten erg hoog op de lijst staan hoor. Kan je jezelf net iets beter af en toe met andere menselijke verlangens verwennen. :D

Ik ben trouwens ook ex-roker, dus weet wel hoe moeilijk het is om er vanaf te blijven. :)

11. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Kraamzorg zei hier: na elke voeding gelijk roken als je daar de behoefte aan hebt. Als de baby de volgende keer komt, is de nicotine al uit je lijf.

12. Fieniemienie

27 mrt 2012
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja Karoke, daar heb je natuurlijk gelijk in, er zijn 'betere' verslavingen te bedenken. Maar als (zeer matige) roker weet ik hoe ontspannend het kan zijn om er één weg te paffen na een drukke dag (ookal zit die ontspanning alleen maar tussen je oren). En op zich denk ik dat wanneer het om 1 á 2 sigaretten per dag gaat (aan het eind v/d dag, ver vóór de volgende voeding), het reuze meevalt met de nadelige gevolgen voor je kind (ja, je gelooft natuurlijk het liefst in datgene wat het beste in je straatje past, ook ik).

13. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik was weer niet eens duidelijk geweest :)

Ik rook nl. nog niet hoor, al een jaar niet. Ik weet nog dat een paar sigaretten me wel goed deden tegen hoofdpijn. Vandaar dat ik me afvroeg of de schadelijke stoffen in de borstvoeding terechtkomen. Dan wacht ik er nog maar mee of helemaal niet beginnen, nog beter he.

14. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Als je een heel pakje rookt of zelfs 10 dan vind ik dat je gelijk hebt. Dat is enorm slecht voor je lichaam maar wat zijn nou twee sigatetten. Volgens mij is een uur in de file staan schadelijker dan die twee sigaretten. Of bijv. iedere dag suiker in je thee of koffie.

15. Als je nog niet gestart bent zou ik ook niet beginnen (zei de steeds weer terugvallende ex-roker).

Ik krijg juiste iedere keer bij de eerste paar sigaretten weer hoofdpijn.

Ik heb ook in de eerste maanden na de bevalling bij ieder kind een korte periode gehad dat ik elke dag een paar sigaretten rookte. Gewoon omdat ik niet meer zwanger was en een heel klein beetje mezelf weer normaal wilde voelen. Beetje inhaal actie zegmaar.

Bovendien heb ik dan even geen kids om me heen. Dus wel ontspanning, al kan dan natuurlijk net zo goed zonder sigaret.

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o meid alsjeblieft niet roken! Ik dacht ook aaach 1 of 2 sigaretjes doen me vast goed... en nu zit ik weer vast aan een pakje per dag (ik geef overigens geen borstvoeding meer)... echt gewoon niet doen... je krigt er echt spijt van...

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Twee sigaretten zijn twee sigaretten, prima dat er andere dingen zijn die ook ongezond zijn en misschien zelfs ongezonder, maar dat maakt twee sigaretten niet ineens beter ofzo. Het beste is het gewoon om niet te roken maar om bv te gaan sporten ter ontspanning, goed voor jezelf en je borstvoeding, dus ook voor je kind.

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    TS, je vraagt naar de bekende weg. Roken is slecht, voor kinderen is het slecht in de overtreffende trap, dus geef jezelf een schop onder je hol voor de gedachte alleen al en steek maar eens mooi geen sigaret op.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet roken joh... het is hartstikke slecht voor je kindje, je ruikt hartstikke vies voor je kindje en je neemt het risico dat je niet heeeeeeeeeeeeeeeeel lang voor je lieve kindje kunt zorgen.

Reden genoeg toch?

20. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben ook tegen roken. Laat dat voorop staan.

Maar wanneer jij niet rookt, en je stresshormonen lopen daardoor zo hoog op (overspannen) geef jij je stresshormonen dmv borstvoeding ook door aan je kind.
    Hierdoor krijgt je kind een hogere cortisolspiegel in het bloed (bewezen) wat ook niet goed is voor je kindje.
    Je kindje kan hierdoor ook snel overprikkeld (huilerig) zijn wat jij op dit moment ook niet aankunt.
    Als je 'rustiger' wordt door 2 sig. te roken en je daardoor minder cortisol doorgeeft... tsja tis in dat geval kiezen tussen 2 kwade...
    ( geldt ook voor het slikken van anti depressiva tijdens borstvoeding)

Deel Deze Pagina