voedingsvraag baby van 3 weken

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by bumba, Aug 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bumba

bumba Bekend lid

Nov 2, 2007
    791
    0
    0
    Ook ik heb een voedingsvraag.
    Mijn zoontje is bijna 3 weken en krijgt friso comfort.
    Zijn geboortegewicht was 3425 gr. Nu is hij nog niet gewogen dus ik weet niet wat hij is aangekomen. Hij drinkt 7 flessen van 90 (aangemaakt 100). Nu komt hij steeds om de 2,5 uur. Kan ik hem meer geven bij 7 flessen? Want 6 flessen red hij nog niet.
    Nu hoor ik vaak dat als je onder de liter blijft dat dit goed is klopt dit?

Alvast bedankt.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Je kan het beste kijken naar de hoeveelheid die op het pak staat bij het gewicht van je zoontje. Ik gok dat je zoontje nu tussen de 3,5 en 4 kg in zit. Dan mag hij rond de 700 ml voeding per dag hebben. Je geeft dus nu een goede hoeveelheid voeding per dag.

Hoe snel drinkt je zoontje zijn flesje leeg? Dat kan namelijk heel veel invloed hebben op de verzadiging. Als je een speen kan vinden waar hij 15-20 minuten over drinkt, gaat het goed. Je mag, als dat lukt ivm de dikte van de voeding, wat extra water aan de voeding toevoegen (10-20 ml). Mocht je het echt niet redden qua hoeveelheid voeding, dan zou je het beste even met het consultatiebureau kunnen overleggen.

Groetjes Linda

3. bumba

bumba Bekend lid

Nov 2, 2007
    791
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik denk zelf ook dat hij tussen de 3,5 tot 4 kilo weegt.
    Maar dan krijgt hij dus soms te veel. Bijv vandaag komt hij uit op 7 flessen. Dus 7 flessen van 120 ml. Dan kom ik uit op 840. Meer zelfs omdat het aangemaakt 135 is.En dan is dit teveel. Ik heb al voeding die wat dikker is (comfort). Maar kan hem toch moeilijk honger laten lijden.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Rond de 700 ml is het maximum voor je zoontje. Een enkel keertje iets meer is niet zo erg, maar als je daar elke dag niet mee uitkomt kan je de tips die ik je heb gegeven proberen. Als dat niet werkt, is er ook nog de Friso Extra (voor hongerige baby's), deze is goed te mengen met de Friso Comfort.

Groetjes Linda

5. bumba

bumba Bekend lid

Nov 2, 2007
    791
    0
    0

Ik heb al de friso extra en hierbij komt hij ook gewoon om de 2/2,5 uur.
    Er zit extra zetmeel in maar dit werkt voor hem dus niet.
    Zou ik al een beetje nutrix of iets erdoor kunnen doen?
    Dan bedoel ik bijv een theelepeltje ofzo. Want ik weet dat dit pas vanaf 4 maanden is. Maar ik moet toch iets??

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hai,

Is het mogelijk om volledig over te gaan op de Friso Extra? Als je het dan wat dagen aankijkt zul je zien dat hij langer verzadigd zal zijn.
    Je mag nog geen nutrix geven aan je kindje. Dit mag pas vanaf 4 maanden!
    Mocht dit echt niet lukken allemaal, neem dan even contact op met het consultatiebureau. Zij kunnen je advies op maat geven.

Succes!
    Groetjes Laura

7. bumba

bumba Bekend lid

Nov 2, 2007
    791
    0
    0
    Ik heb het cb gebeld en die weten het eingelijk ook niet. Op de friso extra komt hij ook om de 2/2,5 uur. Bambix of nutrix moet ik niet willen volgens hun want daar krijg ik een dik kindje van. Ik weet dat iedereen bang is voor dikke kindjes. Maar mijn moederhart wil niet dat mijn kindje honger heeft. Dus tja ze wist het ook niet meer en ik moest het er met mijn afspraak dinsdag maar over hebben. Weet nu al dat dat geen zin heeft want ook die gaan beginnen over dikke kindjes. Soms wordt ik daar wel een beetje moe van. Alsof je je kind gelijk een kilo bambix door zijn fles doet zeg.
    Maar we gaan het zien dinsdag....

8. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Vervelend dat je niet verder kwam met het cb. Rijstebloem is voornamelijk nu nog niet geschikt, omdat het maagdarm stelsel hier nog echt niet klaar voor is (en voedingskundig gezien nu ook helemaal niet nodig). Op zijn vroegst mag dit pas met 4 maanden. Nu kan hij daar erg veel last van krijgen, dus dit raad ik je echt af!

Heb je al eens op zijn drinktempo gelet? Dat kan ook echt veel uitmaken. Hij zou 15-20 minuten mogen drinken. Als het sneller gaat, kan hij ook weer sneller komen voor een volgende voeding. In dat geval kan je een kleiner speentje kiezen, of de voeding iets dikker maken met nutriton (johannesbroodpitmeel).

Ben je al helemaal over op Friso Extra? Soms kan dat ook nog helpen.

Groetjes Linda

9. bumba

bumba Bekend lid

Nov 2, 2007
    791
    0
    0

Het gaat nu goed.Zijn drinktempo was ook goed 20 min.
    De voedingen die hij eerder komt mag er een extra schepje voeding doorheen. Dus dat doen we nu. En nu gaat het super.

Dus mocht je iemand met hetzelfde probleem krijgen. Ze mogen max 30 scheppen per dag. Ik zat nu op de 21 en dat is dan nu iets verhoogd naar 24.En hij doet het er goed op :D

Nogmaals bedankt voor je reacties.

10. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Zoals je het nu doet, zouden wij je niet adviseren. Ik begrijp dat je extra scheppen voeding geeft, zonder extra water en meer geeft dan past bij het gewicht van je zoontje? Heb je dit aangeraden gekregen van het cb?

Hopelijk blijft het goed gaan.

Groetjes Linda

11. bumba

bumba Bekend lid

Nov 2, 2007
    791
    0
    0
    Ja dit heb ik als advies gekregen van het cb.
    Alleen in de voedingen waar hij vroeger voor komt een extra schepje voeding. Hij woog 4180 gram bij 4 weken en 1 dag.
    Dus hij krijgt nu 3 scheppen extra op een dag. En geen extra water erbij. Hij krijgt 7 voedingen nu van 90 (100 aangemaakt) dus 700 ml per dag. En die gaan helemaal op.

Maar je reactie baart me wel zorgen.
    Is dit zo slecht dan??

Hoop dat je hier nog even op wil reageren.

12. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Bumba,

Je wil eigenlijk altijd 1 schepje voeding per 30 ml water aanbieden. Wanneer je meer voeding en minder water geeft, dan concentreer je de voeding. Dat kan even geen kwaad hoor. Maar doe je dat heel lang, dan wordt de voeding iets belastender voor de niertjes van je kindje. Misschien dat je wel iets meer water erbij mag geven van je CB.

Groetjes Eveline

Share This Page