Yep, ik ben de zoveelste onzekere mama, maar toch hoor ik graag jullie mening. Ik was altijd heel fel in mijn mening. Bijvoeden NIET voor 6 mnd! Ik ga borstvoeding geven! Inmiddels ben ik mama van een heerlijk kind. Ze is nu 4 mnd oud. Helemaal idolaat van mama's melk, en weigert de fles. Ze is een onrustig meisje, heeft geen dagritme, slaapt in hazenslaapjes en slaapt ook niet door maar wel goed 's nachts. Om deze redenen werd mij geadviseerd bijvoeding te gaan geven. Dan zou zij wat meer structuur gaan krijgen, wat langer slapen, en dit zou haar goed doen (advies kinderarts). Ook zou dit helpen met het fles weigeren. Ik moet toch weer werken en overdag kan ze zo de pap met een lepel krijgen en dus een voeding binnen krijgen. Ik wil het beste voor mijn meisje. Na een discussie met kennis, die haar zoontje ook al bijvoeding gaf en het advies van de k.a. Ben ik overstag gegaan. Sinds 4 dagen krijgt ze rijstebloem en sinds vandaag wortel. Beide gaat heel goed. En ja ze is in een klap veel rustiger, slaapt beter, minder paniekerig aan de borst (dat ongeduldige zuigen als het even te lang duurt..) Ik? Ik voel me een slechte moeder. Stom he? Ik twijfel, ben onzeker. Heb de borstvoeding al meerdere keren vervloekt, heb meerdere keren op punt gestaan te stoppen en nu geef ik zelfs al bijvoeding! Waar zijn mn guts gebleven? Het bijvoeden voelt niet goed... Maar weer stoppen? Dat voelt ook slecht! Wat vinden jullie? Er zitten trouwens geen allergieen of ziektes in de familie. Wel gevoelige darmen. Wat is mama zijn soms verdomde lastig!
Belachelijk advies van je kinderarts. Die heeft overduidelijk GEEN verstand van borstvoeding. Waarom heb je met je twijfels niet gebeld met iemand van VBN of LLL? So wie so, bij dit soort dingen: bij twijfel niet oversteken, vind ik.
In de tussentijd is mn meisje ook kreunend wakker geworden. Ze voelt heet aan en heeft iets verhoging. Ze kokhalst en ligt nu rustig te drinken. Tis voor mij genoeg, ik weet niet of het een gevolg is van de bijvoeding, vast niet, maar ik stop toch liever voor 2 maandjes. Dan maar een onrustig meisje, maar wel een gezond meisje! Tnx dirksmama! Je hebt helemaal gelijk!
Aan die onrust valt echt wel iets te doen hoor. Via internet is het misschien een beetje lastig, dan moet je echt goed omschrijven hoe die onrust zich precies uit. Maar als je even belt met iemand van LLL of VBN (gratis, zoek even op internet voor telefoonnummers) dan kunnen zij aan de hand van gerichte vragen je vast goede tips geven. Je zou ook eens rond kunnen neuzen op borstvoeding.com. Daar staan veel artikelen die je ook op weg kunnen helpen. Overigens, het gedrag van je dochter zoals je het nu beschrijft komt op mij vrij normaal over hoor. 'Hazenslaapjes' zijn even goed slaap!
Mama zijn is alleen maar lastig omdat iedereen zich ermee bemoeit.. als we gewoon op ons gevoel zouden afgaan was er niets lastig aan. Jouw gevoel zegt: geen bijvoeding. Nou dan is het simpel: geen bijvoeding! Structuur kun je desgewenst ook aanbrengen bij volledig voeden, al heb ik het laten afhangen van mijn zoontje en die ontwikkelde het vanzelf. Wel lastig van het flesweigeren trouwens!
+1 Wat jij vindt is het belangrijkste. Ik snap dat je onzeker wordt van iedereen die het beter denkt te weten, maar jij kent je kindje en als je nog niet wil bijvoeden dan doe je het niet. Je hebt geen bijvoeding nodig voor meer structuur.....
Helemaal mee eens. je moet doen wat jij goed denkt! Toen onze dochter 4 maanden was xei iedereen in mijn omgeving ook dat ik moest gaan bijvoeden, ze zou er aan toe zijn, keek het eten van het bord etc. Dus wij proberen met potje banaan. Nou, ze vond er niks aan. Snapte er geen drol van en het voelde voor mij ook heel verkeerd. Dus ook maar weer mee gestopt. MEt 6 maanden weer begonnen en toen ging het direct heel erg goed. Overigens is zij ook met bijvoeding de fles altijd blijven weigeren, daar is nooit iets aan veranderd dus ik geloof niet dat bijvoeding daar iets aan bijdraagt (in ieder geval hier niet). Luister naar je gevoel, die is echt wel goed hoor! Lekker BV en verder niet hoor. Succes! X
Ik ben ook eens met luisteren naar je eigen gevoel! Je krijgt als nieuwe mama zo ontzettend veel (vaak ongevraagde) adviezen dat je er gewoon hor en dol van wordt! Ik ben met 5,5 maanden begonnen met bijvoeden, ze vind het heerlijk en is echt een kleine vreetzak, ik had hier een goed gevoel bij en het was in het begin echt een mini beetje. Doe wat je hart maar ook vooral je kind je vertellen! Jij bent de mama, jij weet het het beste!
Wat een malle kinderarts hebben jullie! Bijvoeden voor meer structuur en minder onrust? Ik geloof mijn oren niet. Je hoeft je geen slechte moeder te voelen, ik snap wel dat als een arts zoiets zegt, je dat gelooft. Je kan nu ook weer stoppen, dat is geen probleem. Op borstvoeding.com staat een uitgebreid artikel over de introductie van bijvoeding. Consequent rust en regelmaat toepassen, voeden en slapen op verzoek en een bezoekje aan de osteopaat kan een gedeelte onrust weghalen.
Bij twijfel niet doen.. ik had hier laatst ook vraag bij voedingsdeskundige geopend en die zegt ook dat bijvoeden invloed heeft op je productie. Volg je eigen gevoel.. dat is zoveel beter..
Schande!:x Ik heb het even nagezocht en idd, dit is wat ze erover zei: "Overigens wordt er als je borstvoeding geeft vaak aangeraden om pas met 6 maanden te starten met bijvoeding, omdat je anders kans hebt dat de melkproductie terug loopt. Dus wachten is in jouw geval waarschijnlijk ook wat beter!" Deze voedingsdeskundige heeft igg geen verstand van borstvoeding, ze werkt dan ook voor een grote kunstvoedingsfabrikant. Er zijn goede redenen om niet al bij 4 maanden met bijvoeding te beginnen. Terugloop van productie is daar NIET1 van. Een paar slokken moedermelk bevatten meer calorieen dan een paar hapjes bijvoeding. Bovendien geef je als je gaat bijvoeden eerst borst- en dan bijvoeding. Rond 9 maanden wordt je productie stabiel en kan je eerst bij- en dan borstvoeding geven.