Borstvoeding en flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Charlie9119, 19 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlie9119

    21 okt 2021
    65
    64
    18
    Goedemorgen dames.

    Ik had een vraagje, al gezocht op Google maar kom er niet uit.

    Ik ben zwanger van mijn 2e kindje.
    Ik heb 7 jaar geleden een borstverkleining gehad, en mijn eerste kindje heb ik volledig flesvoeding gegeven, omdat het aanleggen gewoon te pijnlijk was, en er niet voldoende melk uit kwam en ik niet kon controleren hoeveel mijn zoontje binnen kreeg.

    Dit keer wil ik dus graag kolven, en flesvoeding erbij geven om het tekort aan te vullen zeg maar.

    Is dit een goed idee? Hoe gaat dat in z'n werk?
    Kan iemand me een beetje wegwijs maken?

    Dankjewel alvast!
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik zou advies vragen bij een lactatiekundige IBCLC. Je situatie is zo specifiek (borstverkleining) dat ik denk dat als je op eigen houtje al direct start met kunstvoeding dat je productie snel verder zal dalen.
    Zij kan je dan ook helpen met de juiste aanlegtechniek want pijn is een teken dat dat ergens niet goed gaat:)
     
    zegenwens en Zoe123 vinden dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.581
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 19 okt 2023
    Laatst bewerkt: 19 okt 2023
    Ik begrijp wat je zegt , dat je niet weet hoeveel je baby drinkt, maar je legt daarmee eigenlijk een directe link met flesvoeding en die link gaat gewoon niet op. Ook met borstvoeding weet je dat je baby voldoende drinkt, namelijk door te kijken naar de plasluiers, is een baby tevreden, en is de groei in orde als je kijkt naar de groeilijn van kindjes die borstvoeding krijgen (en dat is niet die van het CB…). Het is een kwestie van vertrouwen hebben in jezelf en je baby.
    Pijn is ook een aandachtspunt.
    Ik gok zomaar dat je geen begeleiding hebt gehad toen met je zoon, althans niet de juiste begeleiding.

    Anyway, mijn vriendinnetje heeft na een borstverkleining haar zoon gevoed.
    Dus het kan, ook als je wil kolven, maar vraag dan wel advies bij een IBCLC lactatiekundige
    Dat is de juiste persoon, zeker in dit specifieke geval.
    Je kan met haar een plan van aanpak maken.
    Wat wil je wel, wat wil je niet.
    Bij borstvoeding (aan de borst maar ook bij kolven) zijn wel een paar basisregels, maar als je die
    in acht neemt kan er best het een en ander.
    https://www.nvlborstvoeding.nl/locaties/

    Edit, ik heb bij mijn oudste een tijd moeten kolven, na 5 weken was ze volledig aan de borst.
    Ik vond kolven echt zo veel zwaarder….
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.022
    113
    noord holland
    Je zou dus graag willen kolven ipv live aan de borst drinken en wat je evt te kort komt aanvullen met kv?
    Dat kan zeker. Wel kost t meer tijd omdat je naast het kolven zelf ook nog je kindje moet voeden, dus eigenlijk dubbel de tijd kwijt bent. Een evt optie zou 'handsfree dubbel elektrisch kolven" kunnen zijn. Er zijn heel veel soorten kolven beschikbaar, ik meen dat daar ook consulenten voor zijn, dat zou evt t overwegen waard zijn
    Je zou altijd contact kunnen leggen met een lactatiekundige en het eens bespreken, dat kan veel inzichten geven.
     

Deel Deze Pagina