Mijn dochtertje Lise is 4,5 maand en sinds gisteren zijn we begonnen met groentepap. Tegen eind volgende week zou ik ook graag met fruitpap willen starten. Ik wil echter de tijden dat ze niet naar de crèche gaat (binnen een week is het zover) borstvoeding blijven geven, enerzijds omdat ik het wil, anderzijds omdat ze niet van de fles wil drinken. Moet ik nu telkens de hoeveelheid voeding, bv 100g groentepap, ook afkolven om mijn borstvoeding op gang te houden of past mijn productie zich automatisch aan? Deze week ben ik nog thuis en zie ik dat zitten om te kolven, maar op het werk vrees ik hier een beetje voor. Bedankt!
Wat is je doel: wil je met de groenten en fruitpap je borstvoedingen vervangen of wil je het er naast geven? En met welke reden dan? Een kindje heeft een hoeveelheid melkvoedingen nodig (borst of fles) die je niet kunt vervangen door fruitpap, daar zitten niet de essentiele stoffen in die ze nodig heeft om optimaal te kunnen groeien en ontwikkelen. Kinderen zijn eigenlijk met de leeftijd van 6 maanden pas rijp om iets anders dan melkvoedingen te verdragen. Het wordt eigenlijk afgeraden om al veel vroeger met fruit en of groenten te beginnen, vandaar dat ik je naar de motivatie vraag. Wanneer je iets anders wilt geven en je wilt niet dat de borstvoeding hierdoor terugloopt, biedt je het na de borst aan. op die manier blijft borstvoeding hoofdvoeding en is de rest aanvulling en loopt de borstvoeding mogelijk niet direct hard achteruit. Ga anders eens overleggen met je arts op het consultatiebureau, een lacatatiekundige of iemand van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties, om door middel van een gesprekje er achter te komen wat in jullie geval handig is. meer info vind je overigens ook op www.borstvoeding.nl (vrijwillige organisaties o.a.) en www.borstvoeding.com, waar je een heel forum over bijvoeding en vast voedsel vindt. Succse, Heidi Margit