Hoi hoi, Omdat ik borstvoeding geven onprettig vindt, kolf ik vanaf dag 3. Ik begon met kolven om de 3 uur, en dan kolfde ik minimaal 10 minuten en maximaal 15 minuten met een dubbele electrische borstkolf. Ik produceerde steeds meer, uiteindelijk na een dag of 5 al wel 100 CC per keer, met als uitschieter 120 CC. Daarna ben ik gaan afbouwen (omdat de prodcutie nu op gang was) op advies van de lactatiekundige nar 6 keer per dag, en 's nachts niet meer. Uiteindelijk liep de productie terug naar ongeveer 450 per dag. Uiteindelijk ging ik 4 keer per dag kolven en op een gegeven moment (dag 11 na de bevalling) liep de productie terug (naar ongeveer 350 CC per dag) en toen kreeg ik het advies weer 5 of 6 keer per dag te kolven. Toen werd het weer tussen de 400 en 450 per dag, maar op een gegeven moment bij 5 keer kolven liep dat weer terug naar 350... dus toen ben ik weer 4 keer per dag gaan kolven en nu maakt het niet uit of ik 4 of 5 keer per dag kolf, ik zit nu ongeveer op de 325 CC per dag... Na 10 minuten zijn elke keer mijn borsten leeg... 4 of 5 of 6 keer per dag kolven blijkt dus niet zo veel uit te maken voor de productie... Het voelt eerlijk gezegd een beetje nutteloos, want mijn zoontje drinkt al 6 x 120 per dag... en ik kolf voor mijn gevoel heel weinig. Maar alle beetjes zijn toch meegenomen? Toen wil ik heel graag een poging wagen om de productie nog omhoog te krijgen of kan dat helemaal niet? Ik wil alles wel proberen, dus je tips zijn erg welkom. Graag zou ik meer CC kolven per dag, zodat mijn zoontje meer binnenkrijgt... Alvast bedankt voor je reactie! Liefs, Naannaan
Hoi, wat balen zeg, dan ben je zo gemotiveerd bezig en krijg je dit... wat ik meestal aanraadt, is toch minimaal die 6 keer, tot je kindje een week of 6 is (en aanbod is afgestemd op de vraag, anders lijkt het voor je lijf zo op jo-jo-en en gaat het op een gegeven moment niet meer) kolven op de volgende manier: kort masseren, dan 7 min. kolf aan, dan stoppen en masseren, weer de kolf aan, 5 min. weer masseren en nog een keer de kolf aan, 3-5 min. door het masseren is de melk die je krijgt in ieder geval vetter van samenstelling, dat is zowiezo lekker! door de onderbreking iedere keer geef je je lichaam iedere keer het sein dat je meer melk wilt aanmaken. na een dag of 2,3 zou je resultaat mogen verwachten. even volhouden dus. verder kun je borstvoedingsstimulerende producten kunnen proberen, ter ondersteuning. bijvoorbeeld borstvoedingsthee, te krijgen bij bijvoorbeeld de tuinen (die winkel) of de betere reform of koffie en thee speciaal zaak. ik denk daarnaast dat ook al kolf je maar genoeg voor 1 voeding, dat het waard is. Je geeft dan toch al het goede van jezelf aan je kindje! succes, heidi margit
Bedankt voor je reactie! Ik ben maandagnacht begonnen met 8 x per 24 uur kolven en het ziet er als volgt uit: Maandag 02.30 uur 45 cc 06.15 uur 55 cc 09.15 uur 55 cc 13.15 uur 55 cc 15.45 uur 40 cc 18.45 uur 50 cc 21.30 uur 40 cc 00.30 uur 40 cc TOTAAL 380 cc Dinsdag 03.00 uur 40 cc 07.10 uur 65 cc 10.45 uur 60 cc 13.15 uur 45 cc 16.30 uur 60 cc 19.00 uur 50 cc 21.00 uur 40 cc 23.30 uur 40 cc TOTAAL 400 cc Woensdag 04.00 uur 70 cc 08.15 uur 75 cc 11.00 uur 40 cc 14.30 uur 75 cc 16.45 uur 50 cc 20.15 uur 60 cc 21.45 uur 40 cc Nog 1 voeding te gaan voor de woensdag en zit nu al op 415 cc Ik kolf op de volgende wijze: borsten masseren 7 minuten kolven (af en toe borsten masseren tussendoor) 1 minuut stoppen, borsten masseren 5 minuten kolven(af en toe borsten masseren tussendoor) 1 minuut stoppen 5 minuten kolven(af en toe borsten masseren tussendoor) Vaak stroomt het nog na die 7 of 5 minuten, dus dan ga ik nog wel langer door, anders is het zonde toch? Al met al ben ik zo'n 25 minuten aan het kolven, waarvan ongeveer 4 tot 5 minuten rust dus tussendoor... Pff... snappen jullie dat ik nauwelijks aan mijn rust toekom? Ik heb bijna geen tijd om te slapen! Overdag moet ik ook Luuk nog om de 3 a 4 uur voeden. Waar kan ik aanpassingen doen om het iets relaxeter te maken voor mezelf (minder lang bezig, minder vaak, minder 's nachts, minder masseren o.i.d.?), zonder de productie die nu wel mooi omhoog loopt te hinderen? Ik hoor het heel graag! Liefs, Vermoeide mama...
misschien eens contact opnemen met een lactatiekundige, om te kijken waar je winst kunt behalen. met haar kun je evt. ook overleggen of je baat zou kunnen hebben bij borstvoedingsstimulerende middelen. succes, heidi margit