borstvoeding voldoende tot 6 maanden, of met 4 potjes geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by sung, Jan 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sung

sung Actief lid

Oct 19, 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    Hallo mama's,
    Mijn zoontje is bijna 3 maanden oud, maar ik vroeg mij af in hoeverre borstvoeding voldoende is bij 4 of 6 maanden, aangezien er veel potjes/hapjes in de winkels liggen voor baby's vanaf 4 en 6 maanden.
    Ik heb ergens gelezen dat kunstvoeding het beschermende laagje in de darmen verwijdert. Is dit met hapjes en degelijke ook zo?

En is het nodig om over een maand rijstebloem aan sommige voedingen toe te voegen (zodat het een papfles wordt), zodat de stap naar vast eten makkelijker gaat?
    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Papflessen zijn niet nodig, maar kan je doen als je dat wil. Maar dan moet je dus wel verplicht gaan kolven etc terwijl jouw melk precies aan de behoeftes van de kleine voldoen!

Jouw borstvoeding, is gewoon genoeg tot je kleintje 6 maanden is! Ook dan pas zijn de darmen gerijpt en kunnen ze andere voedingstoffen uit groente en fruit opnemen. Dus dan begin je met het introduceren van groente en fruit. Pas als je kindje 1 jaar is word de groente en fruit hoofdvoeding en de borstvoeding bijvoeding! Tot voor die tijd is dus de borstvoeding altijd hoofdvoeding! Hier halen ze dan toch nog de meeste voedingstoffen uit. Te vroeg beginnen met bijvoeding kan je kleintje ook meer last hebben van krampjes. En ook heb je als je zo vroeg begint met bijvoeding meer kans op latere allergieen bij je kindje.

Dat beschermende laagje houd ik mn mond over! Laast is me namelijk door iemand hier verteld dat dat laagje niet bestaat! Maar idd als dat laagje er is - wat ik wel denk, bij alleen borstgevoedde kindjes - word dat ook door fruit en groente aangetast.

En potjes vanaf 4 maanden, tja als jij een fabriek bent die potjes babyvoeding maakt. En je weet dat er mensen zijn die zo vroeg mogelijk met bijvoeden beginnen. En je kan dus geld verdienen met het op de markt brengen van die potjes babyvoeding, zou jij het dan doen? Of zou je het laten? Nou ik denk dat je de keus van de producent wel weet! Als er geld te verdienen valt zijn ze er als de kippen bij!

Liefs, Hanneke!

3. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik sluit me bij Bolbuikje aan. Tot 6 maanden en ook langer overigens, is bv echt voldoende. Laat je niet van de wijs brengen door de commercie.

En papflessen zijn ook helemaal niet nodig. Wij hebben nooit pap gegeven en zijn ergens rond de 7-8 maanden gewoon meteen met brood begonnen.

Ik zou zeggen: blijf lekker voeden en kijk met 6 maanden maar naar de bijvoeding!

4. Alita

Alita Niet meer actief

Nou als het ECHT niet goed zou zijn die potjes zou je ze ook niet mogen verkopen voor 6 maanden.
    Over die hoofd en bijvoeding. Is het pas vanaf 1 jaar dat fruit-groentehapjes één bv gaan vervangen? Toch al veel eerder niet? :D

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Die fabrieken kunnen er echt niet mee zitten dat je kindje ergens een allergie voor ontwikkeld hoor! Dus zolang ze mogen blijven ze dit alleen om eraan te verdienen op de markt brengen! Maar dit is zelfs zo met de potjes van latere leeftijden! Er zijn zelfs bordjes! Maar je moet toch voor jezelf koken, waarom dan niet voor de kleine er meteen bij! Maar oke daar ging het niet over!

En tot 1 jaar blijft de borstvoeding de hoofdvoeding van je kindje! Groente/fruit/brood is voor erbij, bijvoeding dus! Als je kindje goed van de bijvoeding eet kan het idd zijn dat ze al eerder een voeding over gaan slaan! Maar dat is natuurlijk bij ieder kindje anders! Das afwachten hoe je kindje het doet. Pas vanaf 1 jaar word de borstvoeding de bijvoeding en is de groente/fruit/brood hoofdvoeding. Dan eet je kindje gewoon volledig met de pot mee om het zo te zeggen en is dat hoofdvoeding, de borstvoeding die je ernaast nog geeft is dan de bijvoeding! Je kindje heeft dus 6 maanden de tijd om die omschakeling rustig op zijn/haar eigen tempo te maken! En duurt het iets langer maakt het ook helemaal niet uit!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Cindy,
    Even nog over dat hoofdvoeding/bijvoeding, introduceren.
    Hieronder een quote uit een pb van 1 van de lactatiekundige hier op het forum.
    Ik vond en vind dat ze het heel mooi, netjes en duidelijk uitgelegd heeft.

7. Alita

Alita Niet meer actief

inderdaad ja dit is duidelijk dank je!

8. sung

sung Actief lid

Oct 19, 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    Bedankt bol buikje en stranger!
    Ik blijf dus lekker de borst geven tot hij een maand of 6 is is en ga dan stap voor stap over op vaste voeding, zoals in het bericht. Ik hoop dat dit gaat lukken, nu gaat de borstvoeding nog super. Komende week moet ik weer beginnen met werken, hopelijk neemt de borstvoeding (ondanks kolven) niet af.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sung,
    Fijn dat het duidelijk is zo! Succes met werken, en idd kolven dan blijft je productie vast wel goed!

Cindy,
    Alsjeblieft! Ik vond het zelf ook een erg fijne uitleg! Zeker gewoon voor mijn gevoel, dat het dus echt niet erg was dat ik niet meer zoveel voedingen op een dag gaf, maar op maar 3 zat!

10. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Als je de richtlijnen van de WHO volgt, dan wordt bijvoeding onder de 6 maanden ontraden.
    Pap is gewoon een mengsel van vloeibare granen, dit is helemaal niet nodig, aangezien ze vanaf 7 -8 maand met broodkorstjes kunnen beginnen. Redenatie dat het opstap zou zijn naar vast voedsel is een leuke reclame slogan,maar klinklare onzin.

Tot een jaar is borstvoeding de hoofdvoeding, rond een maand of 9 zie je het accent verschuiven naar meer en meer vast voedsel Tot een jaar voldoet BV voor 100% aan alle voedingsstoffen wat je kind op die leeftijd nodig heeft, daarbij worden de antistoffen per situatie aangepast indien nodig.

In het 2e jaar voldoet Bv nog voor tenminste 40 % van alle voedings stoffen.
    De WHO adviseert dan ook om tenminste 2 jaar BV te geven, en daarna zolang moeder en kind nog willen. Immuunsysteem van een kind is uit-ontwikkeld rond het 3e levensjaar, dus het is heel logisch ze zolang anti-stoffen mee tegeven.

Over potjes: potjes prikkelt de reuk ,smaak en tast veel minder als normaal voedsel. Ook een overweging waard.

www.bijvoedingsforum.net

Share This Page