Dochtertje weigert kunstvoeding. Wie kan mij helpen ?

Discussion in 'Borstvoeding' started by VickyS, Jan 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Mijn dochtertje is bijna 8 weken oud.
    Ik geef sinds de geboorte borstvoeding. Af en toe krijgt ze borstvoedingsmelk in een flesje en dat gaat prima.
    Ik heb nog geen idee hoe lang ik borstvoeding zou willen blijven verder geven, maar wou wel reeds starten met het geven van 1 flesje kunstvoeding per dag. Op dat moment zou ik dan afkolven en de melk invriezen. Zo kan ik een voorraad aanleggen en haar nog iets langer borstvoedingsmelk verder geven, eenmaal ik gestopt ben met het geven van borstvoeding.

Bij mijn eerste dochtertje hebben we Aptamil Comfort gegeven. Nu heet dat Aptamil Digest. Dat is speciaal tegen krampen, harde stoelgang, ...
    We vonden het een logische keuze om nu ook deze melk te geven.
    Ik had ervoor gekozen om het flesje 's avonds te geven.
    De eerste 2 avonden ging het prima en dronk ze ongeveer 80 cc.
    Vanaf de derde dag weigert ze echter de fles en wil ze absoluut niet meer drinken. Ik heb toen in de plaats eens borstvoedingsmelk opgewarmd en haar in een flesje gegeven en dat dronk ze in één keer leeg. Dus blijkbaar ligt het aan de melk, maar 'k vind dat dan wel raar dat ze die eerst wel 2 maal dronk ?
    Aangezien ze wel borstvoedingsmelk uit de fles drinkt, ligt het volgens mij ook niet aan het type fles (Avent met speentje nr 1).
    Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Zou het kunnen dat ze opeens de smaak niet meer lekker vindt ? Moet ik nu verschillende merken beginnen uitproberen tot ze er wel één lekker vindt ? Lijkt me een dure bedoening.

Kan iemand mij raad geven ?

bedankt
    groetjes, Vicky

2. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik zou het gewoon nog een keer proberen, Tygo had dat ook met gekolfde melk e de volgende dag pakte hij hem opeens wel...

3. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Dus hij weigerde ook kunstvoeding en opeens wilde hij die wel ?

4. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Babet heeft ook veel liever moedermelk dan poedermelk.
    Ze krijgt ook meestal borst, alleen de laatste voeding van de dag meng ik 120 cc moedermelk en 120 cc poedermelk. Misschien dat je kindje dat wel wil drinken? Ik weet trouwens niet of je het genoemde merk kan mengen met bv.

Maar is het geen optie om tussen de voedingen door te kolven om voorraad op te bouwen? Zal in het begin waarschijnlijk weinig opleveren, maar als je een tijdje volhoud verhoogt je productie.

5. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik snap eigenlijk niet waarom je een bv voor flesvoeding gaat vervangen. Lijkt mij persoonlijk niet echt een goed idee. Moedermelk beschermt het beste als er echt alleen moedermelk wordt gegeven. En daarnaast lijkt het me ook echt een heel gedoe. En vriezermelk bevat minder beschermende stoffen dan verse moedermelk.

Maar nu antwoord op je vraag, mijn zoontje weigerde ook flesvoeding. Toen ben ik gaan mixen, stap 1: 1/4 kv 3/4 bv stap 2: 1/2 bv 1/2 kv stap 3 3/4 kv 1/4 bv stap 4 alleen nog maar kv.
    Je kan naar de volgende stap gaan de mix die je hebt gemaakt goed gedronken wordt. Als er iets anders afwijkend is (iemand anders die het geeft, andere omgeving oid dan de stap van de vorige dag herhalen)

6. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Ik start in april terug met werken (4/5den dus van maandag tot en met donderdag - vrijdag thuis). In België hebben wij jammer genoeg wettelijk geen recht op borstvoedingsverlof. We zijn afhankelijk van de goodwill van onze werkgever of zij al dan niet toestaan dat er tijdens de werkuren gevoed / gekolfd wordt. Bij mijn werkgever is dat jammer genoeg niet het geval.
    Het enige moment dat het zou lukken is mijn middagpauze, maar die bestaat uit 45 minuten, dus te kort om zowel zelf te eten als te kolven.
    Ik ben dus met andere woorden zo goed als verplicht om de borstvoeding af te bouwen tegen dat ik terug ga werken, hoe jammer ik dat ook vind.
    Misschien dat je dan ook beter begrijpt waarom ik nu reeds stilletjesaan mijn dochtertje wil laten kennismaken met de smaak van kunstvoeding. Ik ken genoeg vrouwen in België die hiermee problemen hebben gehad omdat ze te lang hebben gewacht.

Ik ga het in ieder geval proberen om de kunstvoeding te mengen met borstvoedingsmelk, zodat ze geleidelijk aan kan wennen aan de nieuwe smaak.

groetjes, Vicky

7. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Mijn middag pauze is 30 minuten en ik eet tijdens het kolven.. en heb dan zelfds nog tijd over ;)

8. VickyS

VickyS Actief lid

Oct 11, 2006
    191
    0
    0
    België
    Ik heb haar zopas eens 60 cc verse afgekolfde melk gegeven (om te proberen) met 15 cc kunstvoeding, en ze heeft de fles zonder problemen uitgedronken.

Yippie !

Share This Page