Nou, vandaag weer eenbezoekje aan CB gebracht (spruit is nu 4 mnd). En ja hoor: gezeur over haar gewicht. Ze was 400 gr. gegroeid in 5 weken dat is volgens de verpleegkundige te weinig (ze weegt nu 5,8 kilo). Ook lengte en hoofd blijven iets achter (63 en 40 cm). Tot nu toe groeide mijn meissie goed en ik herinner me dat de oudste met 4 mnd ook minder hard groeide en dacht dat dat ook 'normaal' was voor kindjes die BV krijgen. Maar ze zeurde er zo over door (veel meer dan op mijn oude CB) dat ik er nu toch een vervelend gevoel aan over hou. Overigens maakte ik me in eerste instantie totaal geen zorgen: kleintje groeit, is tevreden, lacht en doet alles prima. Bijvoeding wilde ik dus echt pas mee beginnen na minimaal 6 maanden. Maar ja, het CB adviseert nu anders. Als ze zin heeft mag ze al wel aan de pap en het fruit. Wat denken jullie hiervan? Ik ben geneigd het nog even af te wachten, maar twijfel nu wel. Trouwens, de BV loopt goed en ik heb niet het idee dat meissie te weinig krijgt of zo. De eerste heeft uiteindelijk 15 mnd borstvoeding gehad en was helemaal niet dol op de 'bijvoeding'.
Zou zelf niet gaan bijvoeden nog. Misschien iets meer aanleggen.. Maar als ze tevreden is etc. Tja.. Had/heb hier een beetje hetzelfde probleem, maar dat begon pas bij het introduceren van de bijvoeding Fruit en groente halen ze op het moment echt nog niet veel voedingsstoffen uit hoor, dus dat gaat waarschijnlijk nou niet bepaald zorgen voor een groeispurt. Meer borstvoeding kan daar sneller voor zorgen. Heb je al een curve aangemaakt op: Groeicurves | Groeicurves voor iedereen? Dan kan je zien hoe haar curve loopt..
Tja persoonlijk vind ik: tevreden kind is geen probleem, of ze moet héél erg afwijken van de curve die hierboven genoemd wordt.
Gewoon lekker BV geveb hoor! Aan die paar happies groenten en fruit hebben ze nog niet zo veel en gaan er zeker niet ineens keihard van groeien ofzo... Ik heb een meisje van 6 maanden die nog geen 6,5 kilo weegt (althans dat was 2 weken terug) En zelf zat ik altijd onder de lijn en mn zussen ook, nou daar heb ik niks aan over gehouden hoor! Die lijn is ook maar een schatting! Zou me niet teveel zorgen maken! Jij weet het beste wat je kindje nodig heeft!!!
Mijn meisje woog met 4 maanden nog geen 5,8 kilo hoor en k heb er nooit gezeur over gehad. Ze is nu ruim 7 maanden en weegt 6,7 kilo dus ze blijft klein en licht. Maar drinkt heerlijk aan de borst en eet heel wat fruit/groente/brood weg. Ben daarmee begonnen met ruim 5 maanden. Ik zou lekker je gevoel volgen en zeker niet gaan bijvoeden als je daar nog geen lekker gevoel bij hebt. Je meisje heeft niet meer nodig dan mama's melk. Zolang ze tevreden en alert is en goede plasluiers heeft weet je genoeg
Thanx voor de reacties. Het punt is ook niet dat ze te licht zou zijn of buiten de groeicurves valt (dat doet ze niet). Maar haar eigen groeilijn buigt sterk af. Ze groeit minder hard als eerst en de lijn gaat dus niet sterk omhoog. Maar goed, ik maak me als gezegd geen zorgen. Vaker aanleggen heb ik aan gedacht, maar ze is 4 mnd en doet dat niet meer zo vanzelfsprekend. Als ze geen trek heeft, drinkt ze niet. Verder vraagt ze zelf wel goed om haar voeding als ze wel honger heeft en ze krijgt dus ook echt wel nog een behoorlijk aantal voedingen per dag. Enfin, jullie reacties geven me wel het gevoel dat het niet slecht is om nog even te wachten met de bijvoeding. Kijk het in ieder geval nog een maand aan. Misschien dat ik dan even ga wegen op het CB en de zaken dan opnieuw bekijk. Maar als het goed gaat doe ik zelfs dat misschien wel niet...
Herken wat je zegt met het meer aanleggen gaat niet zomaar. Ik kreeg zelf op een borstvoedingsforum de tip haar slapend iets vaker aan te leggen. Misschien is dat nog een idee als haar groeilijntje verder af gaat buigen. Maar voor nu gewoon lekker even laten gaan hoor.. Ze is tevreden, plast goed, drinkt goed.. Geniet van je kindje aan de borst!
Hier vertelde ze ons van te voren bij het CB dat ze rond de controle van 4 maandn vaak een kleine groei betreft gewicht hebben en meer in de lengte groeien. Dus je kleintje doet het harstikke goed. Ons dochter woog 6,5 kg met 4 maanden en was 63,5 cm lang. Als je kleintje het goed doet, vrolijk is goede plasluiers niks aan doen!
Slapend aanleggen is idd een goed idee (hoewel je dan zelf ook wakker moet worden natuurlijk)! Nu krijgt ze volledig op verzoek en maak ik haar niet wakker voor een voeding als ik naar bed ga, maar misschien moet ik dat maar gaan proberen.
Zag dat het advies al was gegeven maar vul de curve op Groeicurves | Groeicurves voor iedereen eens in waarschijnlijk wijkt haar droeilijn daar helemaal niet af. Vergeet niet dat de curve in het groeiboekje de fvcurve is! Bijvoeden pas mee beginnen als JIJ vindt/denkt dat ze er aantoe is en niet omdat het CB dat vindt. Jullie zijn haar ouders en jullie weten/voelen je kindje het beste aan...
Toevallig heb ik die net even ingevuld! Ik zie dat haar groeilijntje inderdaad wel afbuigt richting de onderste groeilijn, maar ze zit er nog wel binnen. Voel me beetje dubbel: ene kant geen zorgen, want ik zie een lieve tevreden baby die het echt lekker drinkt aan de borst. Anderzijds die ik die groeilijn die afbuigt. Ga geen bijvoeding geven, maar idd wel proberen vaker aan te leggen. Bijvoorbeeld slapend inderdaad. En overdag een rustig plekje zoeken zodat meisje beide borsten goed leeg drinkt. Ze wordt nl. steeds nieuwsgieriger en de tweede borst wil ze vaak niet meer omdat er zo veel te beleven is. Misschien dat ze die wel wil als er minder afleiding is (in de vorm van een zusje, papa, de tv etc).
Ik zou haar even invoeren op de curve van de WHO op die site die al een paar keer genoemd is. Dan kun je zien of groei ook volgens die norm te weinig is. Als dat zo is, kun je het inderdaad proberen met extra aanleggen voordat je zelf gaat slapen. Of misschien toch voorzichtig wat eerder beginnen met bijvoeden. Ik snap dat je daar geen voorstander van bent. Wij hebben het zelf niet gedaan omdat het door een aantal partijen afgeraden wordt en het voor ons zoontje niet nodig leek. Maar houdt in gedachten dat de mening over wel / niet bijvoeden na 4 maanden wat verdeeld blijven. En als jouw meisje echt niet genoeg groeit, kan het zijn dat het voor haa juist wel goed uitpakt om eerder te gaan bijvoeden. (Zolang je maar wel in de gaten houdt dat het extra is bovenop de voeding en niet in plaats van, want dan loopt je productie terug!) Kijk ook niet teveel naar de eerste. Ieder kindje is anders.
Toen mijn dochter 4 maanden was kreeg ik hetzelfde te horen op het CB.Heb me er niks van aangetrokken.Na mijn mening weten ze maar weinig over borstgevoede kindjes.Volgens hun moest ik bijvoeding gaan geven maar heb dit dus niet gedaan.Tot haar 1e jaar heeft ze alleen borstvoeding gehad. Uiteindelijk bleek het bij 4 maanden maar een dipje te zijn en daarna is het weer goed gekomen. Als je op borstvoeding.com zoekt kun je er ook veel over lezen dat dit heel normaal is bij 4 maanden. Verder hou ik alleen de curve aan van WHO.
Afwijkende groeicurves zijn geen reden om te gaan bijvoeden! Je kind komt meer aan van een paar slokken moedermelk dan van een paar hapjes wortel! Je kan je kind tijdelijk aanleggen op jouw verzoek. Maar ze doet het verder goed, zeg je, je kan het er niet in kijken! Maar er zijn heel veel goede redenen om pas bij 6 maanden te beginnen met bijvoeding.
oh wat vervelend voor je dat je hierdoor zo aan het twijfelen wordt gebracht door het CB! Hier ook een jongetje die in zijn eerste paar levensmaanden ontzettend hard groeide en nu eigenlijk niet meer. Mijn zoon is nu net 6 maanden geweest en is de afgelopen 2 maanden nog geen 100 gram aangekomen! Mijn CB zei de bij 4 maanden: het kan zijn dat hij het niet red tot de 6 maanden met alleen bv. Bij 6 maanden dus maar 95gram aangekomen (7,1kg e dus ook een buiging in zijn groeilijn) dus ik had een preek verwacht, maar ze zeiden: nee hoor het gaat prima zo! Hij ziet er gezond uit en als hij verder tevreden is en goed slaapt/eet/plast is het prima! Ze kunnen niet altijd zo hard groeien immers. Ik zou me als ik jou was dus niet zoveel zorgen maken en doen waar je je goed bij voelt. Zolang je kindje tevreden is en goede plasluiers heeft, is het prima lijkt me! Evt. extra aanleggen, dat zet meer zoden aan de dijk dan bijvoeden. Succes!
Even een update. Gisteren meisje wakker gemaakt voordat ik naar bed ging. Ze dronk goed, maar kwam toen 's nachts niet meer voor een voeding. Normaal zou ik in mijn handjes knijpen, maar denk dat ik de wekker nu maar ga zetten als ze door blijft slapen (de omgekeerde wereld ). Benieuwd of het zoden aan de dijk zet... Dank overigens voor de reacties. Echt fijn om even de mening van anderen te horen. Anders kun je ook echt zo blijven twijfelen...
Het hoort er gewoon bij dat die hele snelle groei van het begin afvlakt. Echt, het CB, je zou ze toch!?!?!
Niet druk om maken en zeker niet jullie ritme in de war gaan gooien! Je kindje is toch vrolijk, tevreden, en maakt goede luiers? Dan is er niks aan de hand. Het is maar een lijntje..
Hier op het cb zeiden ze juist dat het normaal is dat bv kindjes na een maand of 3 / 4 minder hard groeien en hun lijntje 'opzoeken'. Bij fleskinderen is dat andersom gaven ze aan. Gaf mij wel genoeg rust, want Roan komt nu ook niet meer veel aan. Maar hij is met 5 mnd wel 8030 gram, dus genoeg reserve zeg maar. Al vind ik hem weer klein met 65 cm.