De borst niet meer willen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door blijmeisje, 13 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blijmeisje

blijmeisje Fanatiek lid

16 jan 2009
    2.188
    0
    0
    Hoge Noorden
    Hoi Ilse,

Ik heb 30 september een zoontje gekregen en vanaf de eerste minuut liep de borstvoeding geweldig. Hij heeft zich letterlijk zijn eerste uur aan me vast gezogen! Hij hapte perfect, klokte alsof het een lieve lust was en iedereen noemde hem een natuurtalent. Geweldig dus. Ik had ook genoeg (lees: veel!) melk, geen probleem dus.

Na een aantal weken zijn we de fles gaan introduceren met het oog op werken en de creche. Ook dit verliep geweldig.
    Nog een paar weken later ontstonden er opeens problemen. Hij wordt heel boos aan de borst. Drinkt een paar minuten, laat dan een aantal keer achter elkaar los en wordt dan woest! Eerst dacht ik: hij heeft genoeg gehad maar nog wel zuigbehoefte. Leek te werken met een speen. Maar het werd steeds erger en vaker. Ik had elke keer een krijsend kind aan de borst en was daarna bezig hem weer rustig te krijgen. Om een heel lang verhaal wat korter te maken: ik heb echt alles geprobeerd. Allerlei houdingen, 3 artsen constateerden geen spruw, vaak wisselen van borst, eerst de druk er wat afkolven, of juist kijken of het te langzaam ging (nee ook een volle borst wou hij dan niet meer), veel om zich heen laten kijken, juist alle prikkels weghalen. Alleen 's nachts als hij half slaapt gaat het redelijk goed.
    Toen het ook 's nachts slecht ging zag ik het echt niet meer zitten, we zaten soms samen jankend op de bank. Maar als het dan weer iets beter ging, ging ik er weer voor.
    Maar het gaat niet beter. Dus ben ik heel veel gaan kolven. De fles drinkt hij namelijk als een heerlijk ontspannen, tevreden kereltje. Mijn vriend was toen thuis maar nu zijn we allebei weer aan het werk en trek ik het niet om alle voedingen te kolven als ik alleen thuis ben. Ik ben dus met heeeeel veel moeite 's middags kv gaan geven. Dan hoef ik op mijn werk ook 1 keer minder te kolven en hebben we 1 stressmoment minder. Omdat hij 's ochtends ook heel slecht dronk en ik dan niet ook nog kan kolven geef ik daar nu ook kv. 'S avonds laat kolf ik en snachts geef ik de borst.

Nou is mijn vraag (eindelijk ;)) of mijn lichaam het na een relatief korte periode van bv het aankan om 3 voedingen te blijven geven en 3 voedingen kv te geven. Zodat ik ook 's avonds laat niet meer hoef te kolven. Ik zou dan om en om kv en bv geven. Ik ben heel bang dat mijn productie dan helemaal terugloopt en had al zo graag 6 maanden volledig bv gegeven.

Sorry voor dit lange verhaal (dat lees je volgens mij heel vaak haha!) maar het zit me zo dwars dat het zo gegaan is terwijl ik genoeg melk heb etc. Maar ik wil ook dat het voeden iets leuks blijft. Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Groetjes Roos

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Jeetje meid, ik kan me voorstellen dat je er best mee zit dat je van veel melk naar te weinig gaat.
    Vooral nu je weer moet werken. Dat geeft meer stress en stress is niet lekker wanneer je moet voeden/kolven. Dat werkt negatief op je prodcutie.

Ik denk dat wanneer je zelf achter je beslissing staat om 3 KV en 3 borst te geven je dat gewoon moet proberen. Ik kan je niet zeggen of dat wel of niet gaat lukken. Als je in je achterhoofd houdt dat wanneer de productie te laag wordt, je deze met vaker aanleggen of kolven kan verhogen dan kan je nog best een eind komen.

Verder is jouw verhaal wel heel herkenbaar. Rond 3 mnd is de vraag en aanbod nagenoeg perfect ingesteld en maak je niet veel meer voeding dan strikt nodig. Zelf ervaar je dat vaak als te weinig omdat je ineens geen stuwing meer hebt en tussendoor niets of weinig kolft.

Als je kindje voorheen veel melk gewend was dan is het nu duidelijk minder (niet in volume maar in melkstroom, dat geeft soms frustratie).

Ik wens je succes in wat je ook beslist.

Ilse

3. blijmeisje

blijmeisje Fanatiek lid

16 jan 2009
    2.188
    0
    0
    Hoge Noorden
    Hoi Ilse,

Wat zit jij nog laat antwoorden te schrijven zeg! Wel heeel fijn voor ons 'onzekere moeders' waarvoor dus grote dank!

Ik geef ondertussen ook de late avondvoeding KV en vooralsnog gaat dat goed. Ik heb ook besloten er maar gewoon ontspannen mee om te gaan. Als de bv hier eindigt dan is dat maar zo en heeft hij 3 maand volledig bv en daarna ook nog flink wat gehad. Dat is al een goede start toch!?

Bedankt voor je antwoord!
    Groetjes Roos

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Je doet het echt super! Je hebt wel mooi 3 maanden volledig gevoed!
    Doe wat je doet en laat het komen zoals het komt.
    Dan geniet je het meest!

Succes verder

ilse

Deel Deze Pagina