Borstvoeding en hypermobiliteit

Discussion in 'Borstvoeding' started by Pleak, Apr 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Hoi Meiden,
    weer een borstvoedingsvraag.

Al een tijd heb ik last van mijn gewrichten (pols, elleboog, knieën, enkels, heupen en handen). Nu na de geboorte van mijn dochtertje is het helemaal erg.
    Een tijdje terug was ik thuis voorzichtig begonnen met oefeningen om weer een beetje in conditie te komen, maar dat deed nog te veel zeer.

Na lang aandringen van mijn man vandaag naar de fysio van mijn man geweest (huisarts is zo'n lastige man, vandaar dat ik hoopte die stap over te kunnen slaan).

Maar de fysio zei dat voor een eventuele diagnose ik toch naar de huisarts zou moeten.

Ze vroeg verder wel door en heeft aan mijn polsen gevoeld. (omdat ik hier het meeste last van heb met het voeden.)
    Volgens haar ben ik hypermobiel (heeft een eerdere fysio ook wel eens gezegd, daar had ik toen verder geen aandacht aan besteed) en ze vroeg door. Toen ik vertelde dat ik bv gaf zei ze dat ik er eigenlijk mee moet stoppen, wil ik van de pijn af.
    Samengevat zei ze, dat door dat ik hypermobiel ben, de combinatie met bv niet goed is voor mijn lichaam. Dat ik op deze manier roofbouw op mijn lichaam pleeg. Zolang als ik bv geef, zullen deze klachten waarschijnlijk blijven bestaan. Ze kan nu niets voor me betekenen, als ik ben gestopt met de bv kan ik haar bellen en krijg ik oefeningen mee om mijn spieren te versterken en zo de klachten te verminderen. Nu was dat geen optie.

Wel gaf ze nog als tip mee om toch nog even langs de huisarts te gaan voor een bloedtest voor de zekerheid, ben alleen vergeten te vragen wat ze dan moeten testen.

Ik voel me zo gefrustreerd :x. Ik wil helemaal niet stoppen! Maar ik word ook behoorlijk moe en gefrustreerd van de pijn. Echt alles doet me zeer. Maar het niet willen stoppen wint verre weg. Mijn man snapt er niks van en wil nu echt dat ik stop.

Heeft iemand van jullie ervaring, missch tips?
    Ik wil sowieso tot dat mijn kleine meisje 1 is doorgaan eigenlijk.
    Ik heb zo hard mijn best moeten doen voor de bv, ik had gehoopt het nog heel erg lang vol te houden :D

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ff kort sorry druk met mn mini's maar ik ben hypermobiel vanaf geboorte en geef ook gewoon bv. Ja mss soms pijnlijk maar niet ondoenbaar.
    Persoonlijk nooit gehoort dat je moet stoppen met bv als je hypermobiel ben
    Zal vanavond nog even uitgebreid reageren als je vragen heb verder laat maar horen.

3. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Klinkt een beetje vreemd van de fysio. Misschien is liggend voeden makkelijker zodat je je gewrichten niet hoeft te belasten? Voor de rest geen tips, maar wil je wel sterkte wensen. Ik zou het in ieder geval tot op de bodem uitzoeken voordat je stopt met de bv, ook omdat je dat helemaal niet wil.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,993
    6,743
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben niet hypermobiel, maar ik heb iets anders, een verzakking, en daar doet hetzelfde verhaal over de ronde, dat het erger wordt/zo blijft door bv geven. Het verhaal is dat door de bv je hormoonspiegel langer op "standje zwanger" blijft staan en je banden en steunweefsels langer week blijven.
    Volgens mijn fysio echter is dat tijdelijk en gaat het over zodra je klaar bent met de bv en vaak gaat het al over zodra je cyclus weer op gang komt. Bij mij was mijn cyclus na 6 weken alweer op gang, dus ik heb nooit overwogen om hiervoor te stoppen met bv geven.. volgens mij zou het niet helpen.
    Maar ik vind het een moeilijk verhaal.. er zijn toch ook mensen die sporten en gewoon bv geven.. hoe moet dat dan met al die slappe gewrichten?

5. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb zo'n idee dat dit weer iemand was die super snel roept: dan stop je toch.
    Jammer toch dat er soms zo weinig aan oplossingen in combinatie met de bv wordt gedacht, althans dat is mijn ervaring.

@Paula, ik vind de pijn ook niet ondoenbaar hoor, wel storend. Maar niet zo erg dat ik er serieus over nadenk om te stoppen! Dat is het me gewoon niet waard.

@Liesje: Je hebt helemaal gelijk, eerst uitzoeken voor ik zou stoppen! Ach als ik bij iedereen die al riep dat ik ook kan/moet stoppen, was gestopt, had ik allang geen bv meer gegeven.

@Cowgirl: Vervelend dat je last hebt van een verzakking!
    Dat "standje zwanger" benoemde zij ook idd.
    Mijn cyclus is nog niet opgang dus daar heb ik nog geen ervaringen mee, maar ik merk wel dat ik (eindelijk) toch een soort van aan het ontzwangeren ben.
    Je hebt gelijk met je laatste zinnetje, ik heb daar ook nog over na zitten denken. Alleen zitten mijn gewrichten blijkbaar nog iets lossen dan bij de meeste mensen en daardoor snel klachten (?) maar mij lijkt het dan juist belangrijk om nu al oefeningen te doen.
    Maar jouw fysio doet dus niet 'moeilijk' over de bv? Ze vroeg: Hoe oud is je kindje en toen ik zei 8 maanden, zag je haar denken waarom voed je nog. Toen zei ze dus van: stoppen blablabla en ik kan je pas verder helpen als je ben gestopt, dan moet je maar bellen en leer ik je simpele oefeningen voor thuis en je moet gaan sporten.

6. Marpunt

Marpunt Actief lid

Jun 26, 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat je pijn hebt! En wat stom daar mensen dan zeggen, stop gewoon met bv....! Begrijp er niets van dat mensen het natuurlijk vinden om KV te geven... Als het niet lukt ala, maar om maar te stoppen omdat je banby 'al' 8 maanden is?! Ik ben ook hypermobiel, maar heb er gelukkig amper meer last van dan voor zwangerschap. Heb je er ook tijdens voeden last van? Misschien baby meer ondersteunen met kussens ofzo?! Sterkte! En hopelijk kun je gewoon doorgaan met bv!

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,993
    6,743
    113
    zuid-holland zuid
    Pleak, mijn fysio deed niet moeilijk over de bv, ze zei dat het langer kon duren daardoor, maar dat oefeningen altijd zinvol zijn.
    Aan mijn aandoening kun je ook geopereerd worden en ik heb wel gehoord dat er gyns zijn die zeggen dat dat geen zin heeft zolang je bv geeft.. Maar goed dat wou ik toch niet dus het maakt me niet uit.

Misschien kun je je vraag mailen aan onze lokale VBN -afdeling? Die dames gaan het met liefde voor je uitzoeken!

Share This Page