Ik plaats hier even de vraag die ik net ook op het borstvoedingforum heb geplaatst. Het is voor mijn zusje die enorm in de knoei zit met het voeden van haar dochtertje van 3 weken en er gewoon helemaal doorheen zit. Misschien heb ik hier eerder antwoord voor haar. ----------------------------------------------------------- Het dochtertje van mijn zusje is morgen 3 weken oud en heeft veel last van reflux. Overdag draagt mijn zusje haar nu sinds kort in een draagdoek en dat helpt goed. Overdag is haar dochtertje rustig en lijkt er niets aan de hand. 's Avonds en 's nachts breekt de hel los. Hoofdeind van het bedje omhoog werkt niet en ze heeft ook al buikligging en zijligging geprobeerd zonder succes. 's Avonds begint het drama zodra het clusteren begint. Haar dochtertje wil 's avonds alleen maar aan de borst en laat dan steeds huilend en kreunend los en hapt daarna meteen weer aan en zo blijft ze de hele avond onrustig huilen en kreunen tussen steeds drinken door. We denken dus dat ze door het vele drinken tijdens het clusteren meer last heeft van de reflux. Dus de vraag is eigenlijk: moet ze haar wel laten clusteren als ze daar zoveel last van krijgt? De nachten zijn nu drama en misschien heeft dat wel te maken met de hoeveelheid melk die ze in totaal binnen krijgt met het clusteren de hele avond. Al die melk gaat 's nachts zitten branden. Kan iemand daar iets over zeggen?
Als het echt reflux is, is medicatie gewoon de oplossing totdat het maagklepje goed werkt. Alle andere lapmiddelen zullen beperkt werken. Volgens mij is het wel typerend voor reflux dat 's nachts de meeste klachten zijn. Ik zou wel, om inderdaad niet teveel melk aan te voeren, blokvoeden. Ze kan daarnaast proberen om wat johannesbroodpitmeel (aangemaakt met mm of gekookt water) van de reform winkel naar binnen te lepelen bij de baby. En uiteraard rechtop houden na het voeden, hoofdeinde bedje wat omhoog.
Ja...herkenbaar helaas. Een cirkel waar je in terecht komt.Vooral s'nachts.Ik deed geen oog dicht. Medicatie was echt het enige dat hielp helaas (maar ook gelukkig want toen ging het zooooveel beter!) De vraag is of een arts al medicatie wil voorschrijven. Hier werd het gedrag van zoo, tot hij 5 maanden oud was, onder diverse noemers weggewuifd. (dit hoort bij jonge kindjes, u legt te vaak aan, hoe gaat het eigenlijk met u zelf?etc). Dus mijn tip:wees krachtig in het verhaal,laat vader mee gaan. Laat je niet wegsturen! Ik snap wel wat je bedoeld qua minder aanleggen, dat het de maag minder activeert. Maar de andere kant, baby zal dan ook meer gaan drinken wat een vollere maag geeft. Het is bij reflux zooo lastig vast te stellen wat het verschil tussen honger en pijn is...
Hier was het probleem vooral krampjes na het clusteren en in mindere mate reflux, maar wat goed hielp is blokvoeden idd. Of eigenlijk deed ik de ene avond clusteravond op links en de volgende avond op rechts. Je houdt dan wel het troostende pijnstillende effect van het zuigen, maar borsten worden minder gestimuleerd om melk aan te maken en het is minder belastend voor het maagje.
Ja blokvoeden maar is dan niet het risico dat de productie achteruit gaat? Ze geeft pas 3 weken bv dus het is nog heel onstabiel allemaal. Ze is nu zo ver dat ze bijna niet meer durft te voeden omdat het steeds na een voeding zo'n drama is. Ze heeft in ieder geval een afspraak staan met een homeopaat vanmiddag. De man waar wij zelf veel komen voor onszelf en onze dochter en waar we hele goede ervaringen mee hebben en een prettig gevoel. Ik denk dat hij haar misschien wat kan helpen, eventueel zeggen wat ze verder kan doen zonder meteen naar de medicijnen te hoeven grijpen voor zo'n ukje.
Als je alleen bij het clusteren maar 1 borst aanbiedt lijkt het me niet zo'n probleem.... Het probleem is nu toch juist dat er teveel melk is, dus wat minder kan geen kwaad lijkt me. Trouwens, houdt ze haar kindje na het clusteren wel nog 20 min rechtop? Het is verleidelijk om je baby dan als hij eindelijk aan de borst in slaap is gevallen hem maar meteen in z'n wieg te leggen...
Nee ze houd haar rechtop in de draagdoek maar dat is tijdens het clusteren bijna niet te doen omdat ze de hele tijd wil drinken en dan dus weer platter ligt. Ook al probeert ze zoveel mogelijk te voorkomen dat ze echt ligt tijdens het drinken, ze laat haar zo rechtop mogelijk drinken. En ze blijft haar rechtop (evt dus in de draagdoek) houden tot ze 's avonds zelf naar bed gaat.