Ik wil na de geboorte borstvoeding geven alleen ik heb 1 ingetrokken tepel. Zal borstvoeding dan wel goed gaan en wat kan ik evt. doen of wat zou ik moeten aanschaffen? Iemand de kennis of ervaring hiermee?
Bereid je goed voor, doe een cursus, neem van te voren contact op met een lactatiekundige, die ook in je kraamweek langskomt. In principe maakt het niet uit, je geeft namelijk borstvoeding, geen tepelvoeding. Je kind neem een zo groot mogelijk deel van je tepelhof in de mond, dat een tepel naar buiten steekt maakt het alleen maar makkelijker voor een kind om de tepel te inden.
Ik heb 2 ingetrokken tepels (1 extreem, die komt amper naar buiten en als ze losliet schoottie meteen weer naar binnen) en heb tot aan de stuwing zo gevoedt, alles behalve ideaal, het deed pijn omdat de tepels gewoonweg niks gewend zijn. Toen ik stuwing kreeg raadde de KH me tepelhoedjes en een kolf aan (die hoedjes had ik al had liggen op advies van de lactatiekundige die hier thuis is geweest). De druk eraf kolven en dan aanleggen...lukt het dan nog niet, dan met hoedjes voeden. Inmiddels voed ik dus met hoedjes en dat gaat perfect. Het doet geen pijn, heb meer dan genoeg melk en meisje krijgt ook voldoende. Zeker nu ze aan het clusteren is ben ik blij met die hoedjes want 5 uur lang steeds aan de borst willen is een crime als het pijn doen. Ik zou als ik jou was contact opnemen met een lactatiekundige en een prenataal consult inplannen zodat je je specifiek op jouw situatie kunt voorbereiden.
Ik had bij mijn eerste ook altijd veel pijn bij het voeden, volgens vk en kraamhulp vanwege mijn 'weke' tepels. Heb na 3 dagen tepelhoedjes geprobeerd en daar vervolgens bijna 5 maanden (laatste 1,5 maand deels) bv mee gegeven. VK vond dat ik tepelhoedjes zo snel mogeljik weer moest afbouwen, maar zonder deed het gewoon teveel pijn en met ging het wel okey. Nu hoogzwanger en ben heel benieuwd hoe het nu zal gaan. Vind dat mijn tepels sinds de bv periode wel veranderd zijn, iets meer 'tepel' zeg maar. Weet niet of anderen dit trouwens ook herkennen? Maar heb voor de zekerheid ook de tepelhoedjes al in huis gehaald.
Hier 2 vlakke tepels, nu 3e kindje aan de bv. Tepelhoedje gebruikt de eerste 3 maanden, nu kan ze zonder. Tepels Zijn door de bv ook iets naar buiten gekomen maar het gaat erom dat de baby de tepelhof goed hapt. Vraag hulp aan een lactatiekundige succes
ik heb door omstandigheden vanaf de 1e week moeten kolven, heb het dus opgelost, aan de kant met teruggetrokken tepel kolf ik, andere kant voed ik, heb wel meerdere keren geprobeert haar aan te leggen, maar vaak stuk na voeding.. op deze manier niet pijnlijk en net zo leuk voor vriendlief, kan hij een flesje geven, en je bouwt sneller een diepvriesvoorraad op