Ga het toch weer doen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Eden28, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Na besloten te hebben nooit meer bv te geven wil ik het toch weer doen! Ik ga alleen wel full time kolven want aanleggen daar begin ik na 2 keer drama ervaring niet meer aan.

Iemand verder nog tips om het goed vol te houden?

2. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik heb de vorige zwangerschap fulltime gekolfd door een vroeggeboorte en een zuigreflex die te wensen over liet.
    Mijn eerste advies: probeer eerst toch nog eens gewoon. Het fulltime kolven vond ik echt zo intensief! De weken dat hij wel bij mij dronk waren voor mij echt een verademing. Geen kolfset steriliseren, geen flesjes opwarmen, flesjes uitwassen, ... Wie weet kan een goede lactatiedeskundige helpen?

Tip twee: als je dan toch echt fulltime gaat kolven, huur of schaf dan een goede elektrische dubbelzijdige kolf aan!

Succes!

3. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Nee aanleggen doe ik gewoon echt niet meer, heb ingetrokken tepels, kreeg spruw, kleine ook 4 weken lang! Bloedblaren en vreselijke pijn met een hoop stress nee sorry maar ik waag me er maar 2 keet niet meer aan

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Dan wil ik je heel veel succes wensen want fulltime kolven is niet makkelijk.

Misschien tepelhoedjes proberen maar goed die tips wil je niet dus good luck!

5. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Ik heb bij de eerste uiteindelijk ook alleen maar gekolfd en kreeg toen een ontsteking en toen was me voeding weg. Moet ook zeggen dat ik op een gegeven moment te lui werd waardoor ik een ontsteking kreeg.

Ik weet heus wel wat alles in houdt bedoel dit is me derde en niet mijn eerste. Ik maak deze keuze nu weer omdat er allergieen in de familie zitten en ik me dus voor me kop sla als ik het niet probeer, kolven dan want van aanleggen dat doe ik echt niet meer, werd daar zo ongelukkig van.

Dus opmerkingen zoals alleen succes want het is niet makkelijk heb ik dus niks aan! Ik weet wat het beide inhoudt maar wil dus graag tips om het deze keer wel vol te houden.

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Lactatiedeskundige?

7. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Kijk goed (met lactatiekundige ) welk kolfapparaat voor jou werkt.
    Miss eerst huren, uitproberen en investeren in een die t voor jullie goed doet.
    Succes.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Momenteel geef ik full-time BV aan mijn derde kindje.
    De 1ste 2 keren BV geven waren ook rampzalig en nadat ze geboren was besloot ik de BV toch maar te proberen en momenteel is ze 6 weken en het gaat ontzettend goed.Hier ook aan beide borsten zeer vlakke tepels maar ze doet het gewoon heel goed.
    Bij de oudste heb ik ook veel moeten kolven ivm vroeggeboorte en ik vond het vreselijk want ik was de hele dag bezig met alleen maar kolven kolven kolven en dan ook nogeens de hele zooi schoonmaken.
    Na 6 weken was ik lichamelijk helemaal kapot en de huisarts heeft me toen geadviseerd om te stoppen en te genieten en starten met FV.Mijn man heeft dezelfde dag het kolfapparaat terug naar de thuiszorgwinkel gebracht.
    Ik begrijp je beweegreden want onze oudste is ook een eczeemkind maar besef wel dat full-time kolven enorm intensief en tijdrovend is.
    Laat je ieder geval goed informeren en begeleiden.

Hier was 3 x ieder geval scheepsrecht.

heel veel succes!!.

Gr Ingrid.

9. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Oké, ik snap je redenen.
    Enkele tips:

- dubbelzijdig elektrisch kolven
    - regelmatig kolven, ook 's nachts. (is vaak lastig maar als je, zoals je zelf schrijft, eens wat luier wordt dan heb je het meteen ook aan de stok met je productie. Was toch bij mij zo)
    - Zorg dat het warm genoeg is als je kolft. (hielp bij mij om meer opbrengst te hebben).
    - Er zijn speciale kolfbh's waardoor je handsfree kan kolven. Vond ik heel leuk om ondertussen iets te lezen, wat te surfen, ... Maakt het kolven wat leuker.
    - Kolf in het begin als je naar je kindje kijkt of als je aan een truitje van hem ruikt. Mijn toeschietreflex kwam zo meteen.
    - Zorg dta er iemand is die je genoeg ontlast want het is echt wel intensief en zeker met twee kindjes erbij zoals bij jou!
    - Zorg dat je naast een elektrische ook een compacte handkolf hebt. Zo kan je er ook eens op uit trekken want die grote elektrische kolf gaat natuurlijk niet zo makkelijk mee.

Meer kan ik niet onmiddellijk bedenken. Ik denk dat het belangrijkste is: kolf regelmatig!!!
    Veel succes ermee!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou een prenataal consult bij een lactatiekundige nemen. En met haar op zoek gaan naar een goede kolf.
    Ga met haar vooral na, waarom het bij de vorige keren niet goed ging. Het kan heel goed zijn dat je met een nieuw kindje en goede begeleiding WEL met plezier kunt aanleggen. Maar dat moet er in je hoofd wel een knop om, want als je bij voorbaat al uitgaat van pijn, dan krijg je ook pijn.
    Op een afstand is niet te beoordelen waarom het bij jou zo'n pijn deed. Ik heb zelf ook een ingetrokken tepel, maar nooit de last gehad die jij noemt. Een lactatiekundige kan samen met jou nagaan waar het probleem ligt (kan ook aan je kind liggen: te kort tongriempje of lipriempje bijvoorbeeld), en zij kan je helpen om je lactatieperiode zo prettig mogelijk te maken, met of zonder kolf, daar kan zij je goed bij helpen.

Ik heb voor mijn jongste de eerste 10 weken moeten kolven, omdat zij de borst nog niet goed kon pakken. Dat is intensief, maar uiteindelijk, wel te doen, vond ik.

Ik denk dat je van te voren voor jezelf gewoon al moet proberen te regelen dat je voldoende rustmomenten op een dag hebt, dat je tijd voor jezelf hebt. Dus oudere kinderen af en toe de deur uit, van te voren vast wat maaltijden invriezen (scheelt je straks kooktijd), kijken of je dingen in het huishouden kunt uitbesteden.
    Want je hebt echt tijd nodig!

11. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat het intensief wordt maar ik kan het gewoon niet zo laten zitten omdat het intensief is en daarom mijn kleine meisje geen bv te geven. Niks ten nadelen voor moeders die dat wel doen hoor!

Vandaag bij de Vk geweest en ga met een lactatie kundige een gesprek aan. Wellicht dat zij me de komende maanden wel het vertrouwen kan geven om wel aan te leggen maar ik moet er dan echt 200% achterstaan want ik weet nu ook al dat met deze instelling het niet gaat lukken. Vind het spannend en dood eng echt geloof me. Mijn tweede heeft geen leuke start gehad en daarna verborgen reflux in veel in het ziekenhuis gelegen. Ik wil zo graag kunnen genieten nu. Dus daar komt mijn angst ook vandaan

12. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik snap je (denk ik) helemaal. Hier had mn zoontje ook geen leuke/goede start (prematuur, had lang fototherapie nodig, moest in het ziekenhuis blijven, viel steeds af, ...) en bleek daarnaast ook verborgen reflux te hebben en daarbij nog eens koemelkallergie (fijn mocht ik ook niet eten wat ik wilde). Wilde wel persé bv geven en heb dan moeten kolven omdat hij niet genoeg bijjkwam/niet wou drinken/...
    Nu opnieuw zwanger en ik moet bekennen dat ik een beetje tegen de bv opzie. Ga het opnieuw doen hoor maar ik hoop echt dat het nu goed gaat. Net zoals jij hoop ik te kunnen genieten. Ik denk dat we ons gewoon (in de mate van het mogelijke) moeten proberen voorbereiden. Nuja, zelfs dan loopt wrschijnlijk niet alles zoals gepland maar toch... Ik zou idd een lactatiedeskundige contacteren. Goed dat je dat initiatief neemt. Veel succes ermee en hopelijk is de roze wolk er nu wel volop na de geboorte!!! Succes :)

13. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik ben 3 weken geleden bevallen van mijn 5e kindje en was van plan om 'gewoon' weer bv te gaan geven.
    Ik heb dat bij 3 van mijn andere kinderen ook gedaan, maar elke keer met veel pijn en moeite.
    Vanaf het begin een zeer hardnekkige candida infectie. Non-stop kloven, schimmel tot in mijn melkgangen enz.
    2 van de 3 heb ik tot 6 mnd bv gegeven en toen heb ik het op moeten geven. Ik was een wandelend lijk...
    Bij mijn 4e toch weer met goede moed begonnen en haar heb ik 15 mnd bv kunnen geven. Wel elke keer mindere periodes er tussen, maar het was te doen.

Deze keer heb ik na 1 week al 'op moeten geven'. Ik zat huilende te voeden, tepels waren helemaal open van de kloven.
    Ik ben toen, omdat de bv toch al op gang gekomen was, fulltime gaan kolven. Maar.... wat viel me dat tegen. Ik kreeg veel minder bv uit m'n borsten als dat mijn zoontje wegdronk, dus continu verstoppingen, dreigende borstontstekingen enz.
    Ik denk dus dat je de juiste beslissing maakt om vanaf het begin te gaan kolven.
    En dan idd met een elektrische dubbele kolf, anders is het gewoon heel zwaar.
    Ik snap je trouwens wel heel goed dat je het niet meer aandurft om aan te gaan leggen.
    Ik heb, diep in m'n hart, spijt dat ik het toch een week lang heb gedaan. Het heeft me psychische een enorme klap gegeven en mijn kraamtijd is er niet leuker van geworden.
    Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je heel lang mag kolven voor je kindje!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Sanne, er is verschil tussen meteen alles kolven en eerst aan de borst en later beginnen met kolven. Maar dat verschil is precies omgekeerd van wat jij lijkt te denken.
    Met een kind aan de borst is het veel gemakkelijker om de melk op gang te laten komen als met een kolf. Het kan met een kolf, maar het kost meer moeite.
    In jouw geval: er zijn manieren om het kolven veel gemakkelijker te maken, maar het kolven is echt niet moeilijk omdat je kind eerst bij je gedronken heeft! Bij de ene vrouw komt de melk nou eenmaal makkelijker los met een kolf als bij de andere. Er zijn ook vrouwen die op springen staan maar er met een kolf gewoon geen druppel uitkrijgen!
    In jouw geval: goede spruwmedicatie om de kloven aan te pakken en syntocinonspray om de melk toe te laten schieten. Dan zal het stukken gemakkelijker gaan.

Deel Deze Pagina